מלחמת חרבות ברזל: אתמול פורסם בעיתון ה'וול סטריט ג'ורגל', כי בחמאס החליטו לדחות את ההצעה הישראלית להפסקת אש, זאת תמורת שחרורם של עשרות חטופים המצויים בשבי. ד"ר מיכאל מילשטיין, חוקר בכיר באוניברסיטאות תל אביב ורייכמן, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו בתוכניתם ב-103FM והתייחס לדברים.

לא רק ח'אן יונס: צה״ל נערך לפעולה נוספת באזור חדש ברצועה
ארה"ב תטיל וטו נוסף למען ישראל במועצת הביטחון? זו העמדה המסתמנת

בפתח הראיון אמר: "כרגע יש שלושה דברים מרכזיים שיתחילו להזיז את יחיא סינוואר, הראשון, אם הוא יתחיל לראות שהכוורת שמאוד קרובה אליו מתחילה להידלל. כבר קרוב לחודש לא ראינו חיסולי בכירים, לפי דיווחים פלסטיניים יכול להיות שאתמול אגב בערב היה חיסול של מפקד חטיבת רפיח, אבל זה מסוג הדברים שמוציאים אותו משיווי משקל.

"הדבר השני שגם לא ראינו אותו עד עכשיו זה שהרחוב יתחיל לצאת נגדו, אנחנו ממש לא רואים ניצנים של איזו מחאה ענקית נגד סינוואר. הדבר השלישי שכאן אני חושב שיש שלנו משקל והוא הדבר שבמידה מסוימת יכול להתחיל להזיז אותו וזה לחץ קטארי, אבל אמיתי. אמירה חד משמעית - 'אנחנו נקטע את היחסים איתכם, נזיז אתכם מדוחא, פשוט לא נשמש יותר כשופר שלכם'. מהבחינה הזאת, מאוד טוב שראש ה-CIA היה שותף למגעים במהלך השבוע באירופה בין ראש המוסד לראש ממשלת קטאר, יכול להיות שזה גם מלווה באיומים אמריקנים נגד הקטארים".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לאחר מכן הבהיר: "מבחינת חמאס כרגע, האמירה המרכזית היא 'אנחנו מחכים לסוג של מחויבות, בין אם ישראלית ובעיקר ערבות בינלאומית שכשמופסקת הלחימה לצורך פעימת החטופים, זה נפסק לתמיד'. כל הסיפור הזה של המשך ההרוגים. אני חושב שאתמול לדוגמה היו קרוב ל־100 הרוגים בצד הפלסטיני, זה לא מזיז לסינוואר, בראייתו זה חלק מהמשחק. ראיתי אתמול ששר החוץ איים שהנייה ומשעל הם בני מוות וכבר אגב ענו לו חמאס אתמול בלילה 'אתה לא מאיים עלינו כי אנחנו נכונים למות בכל נקודה שהיא'. כלומר גם האיומים האלה הם לא משהו שמזיז אותם מ'מרחב הנוחות' שלהם".

"במבנה הפורמלי סינוואר כפוף להנייה, אבל בעולם האמיתי סינוואר מסתכל עליו בגובה העיניים, אולי אפילו מלמעלה", סבר מילשטיין. "בראייתו זה המנהיג המדיני, הרכרוכי אפילו, שיותר טוב בסיסמאות ובנאומים אבל הוא לא חווה את השטח כמוהו, הוא לא חווה את הג'יהאד. מהבחינה הזאת, סינוואר מתחשב בדעתו של הנייה, זה לא משהו שהוא בגדר ציווי של 'תפסיק כרגע' או 'תעשה ככה'. מהבחינה הזאת אנחנו צריכים לזכור למה כל כך חשוב באמת להביא את ראשו של סינוואר. ההריגה שלו יכולה להיות גיים ציי'נג'ר אמיתי, לא סוף המלחמה, אבל ממש אירוע שישנה את ההתנהלות של חמאס".

חיסול המערך האווירי של חמאס (צילום :דובר צה"ל)

בנוגע למצבו הרפואי של מוחמד דף אמר: "ידענו תמיד שהוא מתפקד, הוא פגוע גופנית קצת, אבל ממש מקשיבים למילה שלו. הוא מנהל פרויקטים, הוא מנהל דיונים. מהבחינה הזאת לא הייתה בעיה. אני כן אגיד משהו שהוא מאוד מעניין לגבי הצד הפלסטיני. אני חושב שכמו שהם הזינו אותנו בסוג של דימוי כוזב, לדוגמה 'אנחנו רוצים רגיעה ואנחנו מורתעים', ברור לגמרי היום שזה היה חלק מהונאה.

אני חושב שהיה כאן טפטוף של דימוי כוזב פלסטיני שהיה אפילו טוב לחמאס שנחשוב שהוא בקושי מתפקד. מהבחינה הזאת, אני חושב שאנחנו עם הרבה שמחה אימצנו את הדימוי הזה. חשוב לומר, מוחמד דף תמיד ממוקד יותר בממדים האופרטיביים טקטיים, הוא לא עולה למרחבים האסטרטגיים, הוא מפקד הכוחות. מהבחינה הזאת, חשוב לומר, סינוואר יותר חשוב ממנו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm