מלחמת חרבות ברזל: אתמול נחשף בעיתון ה'וול סטריט ג'ורנל', כי חמאס דחה הצעה ישראלית להפסקת אש תמורת שחרורם של 40 חטופים. אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו בתוכניתם ב-103FM והתייחס לסוגיה המורכבת.

החרב על צווארו: אלו שלושת הדברים שסינוואר רועד מהם מפחד
ארה"ב מאמינה: כך צה"ל יוכל להפחית את החשש למלחמה אזורית

בפתח התוכנית אמר: "אנחנו מתחילים את המו"מ על שחרור חטופים מתוך עמדת חולשה מיותרת לחלוטין. באופן כזה, באופן טבעי - או שלא נקבל את מה שחשוב לנו או שנאלץ לתת מחירים שאנחנו לא מעוניינים".

"הנושא הוא נורא פשוט, בעסקה הקודמת של החטופים, ישראל קיבלה חטופים ונתנה שלושה דברים, היא נתנה הפסקת אש, שחרור אסירים פלסטינים ולראשונה אישור להכנסה מסיבית של אספקה של 200 משאיות ביום ומכליות דלק, והנה הפלא ופלא, חמאס הפר את ההסכם ובכל מקרה ההסכם הזה לא מתקיים היום וישראל לא רק שממשיכה לתת, אלא מגדילה. כל איש עסקים הכי מתחיל יגיד לך, 'אם בהסכם, הצד השני לא ממלא את חלקו, אין שום סיבה שאני אמלא את חלקי'".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיסול בכירי המערך האווירי של חמאס (צילום :דובר צה"ל)

"החטופים שלנו היו שם גם בהסכם הראשון, ולמרות שהיו לנו חטופים או בגלל שהיו לנו חטופים אנחנו לפחות דרשנו דברים והיינו מוכנים לתת יותר כאשר משחררים אותם", המשיך. "אבל אם אנחנו ממשיכים בחינם את מה שכל כך חשוב לחמאס, לדעתי זה הכי חשוב לו, הנושא של האספקה - ואתה נותן את זה בחינם, אז באופן טבעי הוא פחות לחוץ, אין לו שום סיבה להיות מוטרד, אין לו שום סיבה להוריד את המחיר והכדור הזה מתגלגל למגרש שלנו שזו איוולת מוחלטת מבחינת האופן שבו אנחנו מנהלים מו"מ". 

"הכול מתחיל בנרטיב, בסיפור. ישראל הסכימה מהר מדי עם נרטיב אמריקני שיש בו שתי קביעות שגויות, לא רק בצד הענייני והמוסרי, אלא קודם כל ברמה העובדתית. הדמיון של האמריקנים תמיד מוגבל, הם מבינים דברים רק כשמתחברים להיסטוריה שלהם. אז מה הם אומרים? 'עזה זה כמו מה שהיה עם דאעש. דאעש היו קבוצה של אסלאמיסטים קיצוניים מבגדד.

נסעו לכל רחבי עיראק, לא הייתה התנגדות, השתלטו על שטחים בניגוד לדעת האוכלוסייה שם, הטילו מורא עליהם ולכן אנחנו יכולנו להילחם נגד דאעש. אין דמיון בין זה לבין עזה. עזה הפכה להיות למדינה דה פקטו לפני 17 שנה, בתמיכה נלהבת של כל התושבים. אגב, גם לפי המשאלים שלהם היום, זוכה בערך ל־90 אחוז תמיכה, זכתה אגב בבחירות דמוקרטיות אפילו, והצליח יחיא סינוואר ללכד סביבו את כל העם בעזה, את כל הממסד האזרחי".

"לפי דעתי לא קיימנו שום דיון אינטלקטואלי איתם על הנקודה הזאת", המשיך. "הדבר השני, מבחינתם זה כמו דאעש, 'אז תילחמו כמו שנלחמנו במוסול'. לא דומה, זה היעד הכי מבוצר בעולם ולא נפרט כרגע למה, לכן אי אפשר להילחם כמו שאתם נלחמתם. עכשיו, אתה צריך לבחור את הקרבות שלך. ראש ממשלת ישראל נורא גאה ביכולת העמידה שלו מול האמריקנים, אפילו אומר כמה הוא יותר מבן גוריון, אבל על מה הוא רב איתם? הוא רב איתם על הדבר האחרון שהוא יכול לריב איתם, זה מה יהיה בעזה ביום שאחרי, על זה הוא רב איתם. אבל על הצורך הישראלי שהוא אינטרס עליון ליצור לחץ אמיתי בעזה, על זה הוא מוותר". 

"ממשלת חמאס באמת לא אכפת לה שפלסטינים נהרגים, אבל מאוד אכפת לה, כמו כל שלטון דיקטטורי בעולם, ממצב שיש ברחובות עשרות אלפים או מאות אלפים אנשים מתוסכלים, רעבים, שמוכנים לעשות הכול כדי לקבל את מה שהם רוצים. לא צריך ללכת רחוק, נלך אחורנית עשור וקצת, 'האביב הערבי', איך נפלו שלטונות או ממשלים רודנים בעולם הערבי? רק דרך הפגנות ודרך לחץ מלמטה, והלחץ מלמטה הוא הדבר היחידי שיעיל ואנחנו בוחרים באסטרטגיה שהיא כל כולה הפעלת לחץ צבאי ישראלי שגם אם הוא יצליח, זה לוקח המון זמן, יש לו מחיר מאוד כבד, גם כלכלי, אבל כמובן בעיקר בנפגעים, והוא לא מתכתב עם לוח הזמנים הנדרש בנושא החטופים", הוסיף. 

בהמשך טען: "ניהלתי מו"מ קשוח עם האמריקנים, אני חושב שיותר מכל ישראלי אחר, על עשרות סוגיות ועם אנשים קשים - קונדוליסה רייס ואחרים. יש פה דברים שכשאתה יודע להסביר את האינטרס הישראלי בחדות ואתה יודע גם להתחבר להיסטוריה האמריקנית ולהשוות את ההשוואות הנכונות, בסופו של דבר, יש בהם מספיק רמה של אינטגריטי כדי להבין אותך, אבל איש לא עושה את זה. לכן בנושא החטופים אנחנו נמצאים בנקודת חולשה נוראית.

תשימו לב על מה הדיון, האם אנחנו מוכנים להכריז שהפסדנו במלחמה, זו המשמעות של הפסקת המלחמה עכשיו, האם אנחנו מוכנים להסכים שהפסדנו במלחמה וכל המחירים הנוראיים ששילמנו היו לשווא כדי להחזיר את החטופים? עכשיו, אפילו בלי לקבוע עמדה לגבי העניין הזה, תסכימו איתי שאלה שתי אפשרויות נוראיות שאנחנו מביאים אותם על עצמנו, כתוצאה מניהול מדיניות שגוי מתחילתו". 

בסיום הראיון אמר: "ישראל היא המדינה היחידה בהיסטוריה הצבאית שהייתה במלחמה עם מדינה אחרת ותוך כדי המלחמה סיפקה דלק למלחמה למדינה האחרת. מי שחושב שהסיוע כביכול ההומניטרי הוא סיוע לאזרחים, גם הוא טועה. זה מגיע הרי לחמאס, חמאס שולט בו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm