לאחר שאוגדות 36 ו 162 סיימו את שלב הלחימה העיקרי על ג׳בליה וסג׳עיה, ולצד טיהור והשמדת המנהרות שימשכו באזורים נוספים בעיר עזה, כמו גם הלחימה מול הגדוד של דרג׳ תופח שטרם הוכרע, ולחימה שתימשך גם בצפון הרצועה, צה״ל הרחיב את מהלך התמרון במכזה ובדרומה.

לאחר הטענות לתקיפה מעיראק: כטב"מ יורט מעל שמי ירדן
תושבי עזה יועברו למצרים? מחלוקת נוספת בין נתניהו לביידן | דיווח

לראשונה מאז תחילת המבצע, צה״ל החל לפעול מול גדודי מחנות המרכז של חמאס, כאשר אוגדה 99 פשטה כבר אתמול על מחנה הפליטים נוסייראת שנמצא מדרום לעיר עזה. נראה כי צה״ל מבקש להכריע את גדודי חמאס גם במחנות הפליטים של המרכז.

בינתיים בח'אן יונס, שם מסמן צה״ל כעת את המאמץ הצבאי המרכזי, אוגדה 98 ממשיכה לפעול באזורים שנים במרחב, בג׳רארה בפאתים הצפון מזרחיים של חאן יונס, בבני סוהילה ובח'אן יונס עצמה. גם כאן צה״ל בניסיון להפעיל יותר לחץ צבאי על הנהגת חמאס מרחיב את הפעילות הקרקעית, כאשר צוות הקרב החטיבתי של כפיר הצטרף גם הוא ללחימה תחת האוגדה שכעת פועלים תחתיה 6 צוותי קרב חטיבתיים.

לב העיר ח'אן יונס. (צילום :ללא קרדיט)

לאחר לחימה קשה שהתנהלה בימים האחרונים בח'אן יונס, אתמול הכניס צה״ל לראשונה כתבים ישראלים גם ללב העיר. שעות הבוקר, כבישי העוטף כבר פתוחים לחלוטין, ללא מחוסמים בדרך ואנחנו מגיעים סמוך מאוד לאזור. תדריך קצר ועולים לנגמ״ש הנמ״ר שאותו יתפעלו שלושה לוחמים מפלוגת החוד של גדוד רותם, יחד עם לוחמי וקציני מילואים מהחפ״ק של אוגדה 98 שמאבטחים. תדריך קצר ושיירה של שלושה נמ״רים וטנק יוצאים לנסיעה ארוכה יחסית במושגים של רצועת עזה של 40 דקות.

רצועת עזה (צילום :טל לב רם)

ציר התנועה נחשב עדיין מאויים מאוד. לאחר כעשר דקות של נסיעה בדרכי העפר, נכנסים לפאתי השטח הכפרי של העיירה העזתית ג׳רארה, חוצים בדרך את ציר סאלח א- דין. גם באזור הזה יש עדיין לחימה, השטח הכפרי מאופיין בהיתקלויות מטווח קצר, בדרך כלל מול מחבלים שיוצאים מפירי מנהרות והתמודדות עם זירות מטענים רבות בשטח. רק בשבוע שעבר נפלו באזור הזה חמישה לוחמים מגדוד של חטיבה חמש.

מממשיכים בנסיעה מערבה, עד שחותכים דרומה לבני סוהילה. מבחינה מוניציפלית זו נחשבת עיר עצמאית, אבל בפועל היא היום מחוברת לחלוטין לחאן יונס. בתפר שבין ח'אן יונס לבני סוהילה, בשכונה שנחשבת אמידה יחסית, אנחנו מגיעים לבית בן שלוש קומות ממנו מנהל החפ״ק של אוגדה 98 בראשות תת אלוף דן גולדפוס את הלחימה בחאן יונס. במרחב של חאן יונס פועלים 4 גדודי חמאס, בחלוקה גאוגרפית על פי כיווני שמיים. 

באזורים הכפריים יותר מספרים באוגדה, מחבלי החמאס בעיקר צצים מפירי מנהרות ומנסים לירות RPG. בשטח הזה, לעומת הלחימה בשטחים החקלאיים בצפון הרצועה הכוחות מתמודדים עם הרבה יותר זירות מטענים שככל הנראה חלק מהם הוטמנו בזמן הפסקת האש הקודמת. שני צוותי קרב של חטיבות מילואים 55 ו-4 נלחמים בשטח הכפרי.

"מי זה אלוהים?" (צילום :טל לב רם)

בג׳רארה ובעבסנים שסמוכים מאוד לגדר המערכת ולקיבוצים הישראלים באזור. הצוות של חטיבה 7 נלחם בחלק המערבי העירוני של חאן יונס, זה לא דומה למרכז העיר עזה, אבל גם כאן בניינים גבוהים יחסית לעיתים של 12 קומות. כאן המאפיין המרכזי הוא ירי נ״ט יאסין 105, אבולוציה של  RPG עם ראש נפץ גדול יותר.

"זה קרב שוחות קשוח", אומר לנו קצין בכיר בבית העזתי שהסלון המטופח שלו הפך כעת לחדר לניהול המלחמה בחאן יונס. צוות הקרב של חטיבת גבעתי נלחם במרחב של בני סוהילה. התקלויות מטווח קרוב ושימשו נרחב ברחפנים עם מטעני נפץ מאפיינים את הלחימה לצד נסיונות לתקוף את הכוח. חטיבת הקומנדו נלחמת במרכז חאן יונס. קרבות המאופינים בפנים מול פנים, טווחים קצרים מאוד ולמאמץ הזה יצטרף עכשיו גם צוות הקרב החטיבתי של 900 בעל מנת להפעיל יותר לחץ בלב השכונות הצפופות של העיר.

גורם בכיר באוגדה סבור כי מבחינת שליטה מבצעית, הכוחות בגזרות השונות הולכים ומתקרבים להכרעה. כ- 1300 מחבלים נהרגו במהלך פעילות האוגדה, שאיבדה במהלך הלחימה 20 לוחמים וקצינים. גם הפגיעה בתשתיות החמאס מספרים הקצינים הבכירים כבר עכשיו משמעותית והרבה מאוד שלל נלקח מבסיסי" החמאס, ומודיעין. בתווך התת קרקעי, יש כאן הרבה מאוד עבודה, מספרים הקצינים ומח״ט הקומנדו אלוף משנה עומר כהן, שלחם עם היחידות המיוחדות שמרכיבות את החטיבה שלו, ואמר שכמות הפירים כאן גדולה אפילו יותר מאשר בעיר עזה.

ביתו לשעבר של סינוואר בלב ח'אן יונס (צילום :ללא קרדיט)

רק ביום רביעי סיפרו הקצינים כי שמעו רעש מחריש אוזניים וזיהו שיגור של מטח רקטות סמוך מאוד אליהם. הירי שבוצע ממשגרים תת קרקעיים כנראה בשליטה מרחוק, מסביר היטב את רמת המערכים הצבאיים שבנה כאן החמאס. על מצגת האוגדה שמוצגת על מסך הטלוויזיה שבסלון הבית, מוצגת בין מטרות האוגדה גם קוד, הקצינים אינם מפרטים במה מדובר, אולי רמז ליחיא ומוחמד סינוואר ומוחמד דף שגדלו בחאן יונס ויתכן שהם עדיין כאן מתחת לאדמה.

"אסור לנו לזלזל באויב שלנו", אומר תת אלוף גולדפוס ומוסיף: "הם בנו כאן מערך של רשת מנהרות, שברמה המקצועית ניתן להעריך אותו מאוד. שנים של עבודה מתחת לקרקע כהיערכות ליום שבו הם ילחמו מולנו". בנושא המנהרות, אומרים הקצינים, יש לנו דרך ארוכה ונדרש לתעדף במה פוגעים ובמה לא, תוך שהם מדגישים כי הלחימה בחאן יונס תימשך עוד זמן רב וחושב לשמור על צניעות לצד הנחישות להמשיך ולהגיע להישגים ולפגוע בצורה קשה ביכולות הצבאיות של חמאס, כאשר סוגיית שחורר החטופים נמצאת כאן כל הזמן על סדר היום מבלי שניתן להרחיב בנושא.

מבית המח״ט עולים חזרה לנמרים, מתקדמים קדימה ללב חאן יונס למה שהיה פעם בית נוסף של יחיא סינוואר, כעת נשאר כאן רק מכתש, זיכרון מתקיפת חיל האוויר שלא הותירה זכר לבית שפעם עמד כאן, כשאפילו יסודות המבנה לא נותרו. באזור הזה קולות הלחימה מתגברים, ולוחמים רבים מחטיבת הקומנדו מסביבנו.

טל לב רם בביתו לשעבר של סינוואר שהפך למכתש  (צילום: ללא קרדיט)
טל לב רם בביתו לשעבר של סינוואר שהפך למכתש (צילום: ללא קרדיט)

תוך שאנו עומדים ליד ביתו לשעבר של סינוואר, מספר מפקד האוגדה: ״אנחנו נלחמים כאן בנחישות, מתוך צניעות אל מול האויב, ואנחנו רוצים להגיע לכל מקום ומקום ולהשמיד אותו״. ברקע, קולות ירי הטנקים, התותחים, צרורות הירי והתקיפות מהאוויר נמשכות בעיקר ממערב לנו. 

ח'אן יונס (צילום :טל לב רם)

"יש לנו עוד הרבה עבודה", אומר מפקד האוגדה ומוסיף: "הלוחמים נחושים עם ברק בעיניים ותחושת שליחות לעמוד במשימה. אנחנו נמצא את ראשי המרצחים האלה, לאט לאט, בצניעות ונחישות רבה, יש לנו הרבה עבודה לעשות, אנחנו יודעים לעשות אותה ואנחנו נכריע את חמאס".

ח'אן יונס (צילום :טל לב רם)

"אני לא אדבר על מיקום בכירי החמאס", אומר לנו מפקד האוגדה בתגובה לשאלה בנושא. "אבל אני כן אגיד לכם שאנחנו מתאמצים מאוד להביא קודם כל את החטופים מתוך משימה מרכזית שלנו. אנחנו רוצים להרוג או לשבות את ראשי המרצחים האלה ובסינווארים, וחבריהם שכמו שפנים, מתחבאים מתחת לאדמה ואנחנו נמצא אותם״, הוא מבקש להדגיש.

הלחימה על חאן יונס צפויה לעמוד במרכז המאמץ המרכזי של צה״ל בימים הקרובים. לאחר סיום השלב המרכזי בלחימה על סג׳עיה וג׳בליה, מרכז הכובד כבר עובר לכאן. בצה״ל מקווים כי בלחימה כאן יצליחו להגיע להשיג משמעותי יותר בפגיעה בבכירים, אבל זה עוד עשוי לקחת זמן.