סא"ל (מיל') אלון אביתר, פרשן לענייני ערבים ומומחה לזירה הפלסטינית, התייחס היום (שני) בראיון לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm לפרסומים האחרונים בדבר המתווה המצרי לעסקת חטופים נוספת שתכלול בין היתר כשבועיים־שלושה של הפסקת אש בתמורה לשחרור 40 נשים, קטינים, חולים וקשישים והחזרת פי שלושה אסירים.

מיטוט חמאס? קצין בכיר בצה״ל חושף מה קורה באמת בשטח
המקום ממנו חולצו גופות החטופים: התשתית התת קרקעית של חמאס נחשפת | תיעוד

"אני ניזון מהתקשורת הערבית בעיקר ואני רואה שם פחות או יותר את אותה מסגרת שראינו בתקשורת הישראלית", אמר על העסקה. "צריך לציין קודם כל שמצרים נכנסת לתמונה וזה אזור נוחות עדיף לישראלים, באופן עקרוני, מבחינת האלטרנטיבה בין מצרים לבין קטאר. אנחנו רק בשלב 'הדיווחים על'. מימוש העסקה ובוודאי השלמת החזרת החטופים כולם, עדיין לפנינו".



"לכן אני חושב שישראל תצטרך לרקוד תמיד על שתי החתונות כל הזמן, לא לוותר על אף שחקן פעיל, בין אם הוא נבלע לנו טוב בגרון ובין אם פחות. עכשיו מצרים נכנסת לתמונה על חשבון קטאר, אבל יכול להיות שמתישהו נצטרך לעשות רוורס, צריך לקחת בחשבון, שעסקה כזו, לפחות לפי הדיווחים כעת, אולי לא תצא לפועל, אולי תשתבש בדרך. נכון שמצרים עדיפה לנו עשרות מונים על קטאר".

עוד הוסיף: "רצועת עזה לא יכולה בלי מצרים. בלי קטאר היא יכולה, בלי מצרים, בלתי אפשרי להתקיים כיוון שהיא הדלת, החלון והמוצא שלה לעולם. מנוף הלחץ והכוח והיכולת של המצרים על חמאס, על רצועת עזה, הכוח המצרי הוא אדיר והוא לא הופעל מספיק עד הבוקר או עד תחילתה של העסקה הנוכחית. אילו מצרים הייתה יכולה להיות בתמונה ולהכניס אפשרות של עסקה קודם לכן, היה עדיף לנו. אנחנו מדברים באמת על מצב שבו לפחות לפי מה שעולה בדיווחים הגלויים, על עסקה אפשרית שלפיה ישוחררו כמו שאני מבין סדר גודל של 40 ישראלים מהקבוצה ההומאנית היותר רגישה - נשים, ילדים, מבוגרים, חולים".

"לאחר מכן ישראל תיכנס להפוגה, זה שם משחק לסיום המלחמה, או שם אלטרנטיבי", הסביר. "לאחר מכן יחל דיון, שהוא מאוד מסובך אגב, על מי יעמוד מאחורי הניהול האזרחי של רצועת עזה. לאחר מכן, תמורת עסקת מלאה, כוללת, של כולם תמורת כולם, ישראל למעשה תיסוג מהרצועה ויכריזו על סיום הלחימה. יש פה בוודאי מימוש המטרה המוסרית העליונה והחובה של החזרת החטופים, מאידך, יש פה כמה עיזים לישראל, והיא תצטרך לחיות איתן. זאת אומרת, בוודאי סיום המלחמה מוקדם מהצפוי, בוודאי נסיגת כל הכוחות". 

כשנשאל האם הכנסת הסיוע תקל על חמאס, השיב: "אין לי ספק שאתה צודק. ישראל, לו יכלה לבחור, הייתה משאירה את הברז ההומניטרי אצלה ביד, עם עצמאות החלטה, גם לגבי מה ייכנס, אם בכלל, מהיכן. יש פה כר נרחב של יכולת הפעלת לחץ על חמאס. ישראל מכירה היטב את המנגנון הזה שנקרא הכנסת ציוד הומניטרי. האמצעי הזה שנקרא סיוע הומניטרי, הוא אחד מהאמצעים הבודדים, אם לא היחידי של ישראל, להקשות על חמאס, למעט הלחץ הצבאי. בסוף אין לך פה יותר מדי ברירות, אין לך משחק. האמריקנים אומרים לך 'אתה רוצה אור ירוק כדי לתת להם בראש?' אז תפתח את ההומניטרי". 

על ההצהרות בדבר השמדת ומיגור חמאס אמר: "הן היו מרחיקות לכת כי הדם היה חם. אני חושב שכל אחד, בצורה שקולה, מחושבת, שמכיר את המקצוע מבין שמטרה יומרנית, מוצדקת ככל שתהיה איננה ישימה בצוק העיתים, בוודאי נוכח המציאות בעזה". 

"חמאס מנסה לראות ולבחון ולגבש הסדר שהוא יהיה חלק ממנו, גם אם בחלון הראווה את תראי לצורך העניין נניח ממשלת טכנוקרטים או גוף חלקי של הרשות הפלסטינית, הוא ירצה לפעול מאחורי הקלעים. הוא בכלל רואה את עצמו משתלט על אש"ף, על כל השטחים ומוביל את הזירה הפלסטינית בגאון קדימה כלפי אלף שנה הבאות. לכן אני חושב שמיטוט, השמדה וכו', ברור שזה יעד ישראלי, אבל אנחנו נצטרך לעבוד לממש אותו או לפחות לנסות להתקרב למימוש שלו כל השנים. האם אנחנו סיימנו עם חמאס במחנה פליטים ג'נין או בשכם? לא סיימנו. זה מתכון לאריכות ימים בגדה, קל וחומר ברצועת עזה. בואו נהיה ריאליים ומציאותיים ונבין שהמלחמה בחמאס היא נצחית לצורך העניין. אין השמדה טוטלית". 

בסיום דבריו אמר: "אני חושב שאנחנו רחוקים מסימני שבירה, בוודאי משבירת המפרקת, אבל אנחנו חייבים לחתור לשם, ללא שום ספק. אם אנחנו מגיעים לעסקה כזו ומשימתה קדושה וישראל תידרש להפסיק את הלחימה, אני חושב שפה שאלת הזמן תהיה מאוד קריטית, כלומר, מתישהו ישראל תצטרך לפתוח נצרה שוב. אנחנו נהיה שוב במצב של איזשהו פריז, ומתישהו כאשר יהיה איום חמאסי, כי הרי הם יירו רקטה מתישהו, יירו פצמ"ר, אז כשאיום חמאסי ייראה בשמיים, יהיה לנו קייס לפעול נגד. במסגרת עסקה כזו, ישראל תצטרך להציב התניות, כלומר היא תהיה מוכנה לסגת ותהיה מוכנה לנצור אש במידה שכך וכך, ואם המצב ישתנה על ידם, אז אנחנו ניזום מתקפה באופן אגרסיבי, אחרת אנחנו נתקפל". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm