המלחמה מגיעה ישירות לאיראן? חיסולו של בכיר משמרות המהפיכה סייד רזא מוסאווי היום (שני) בדמשק עשוי ללמד על כניסה לשלב חדש. חיסול דמות בכירה כמו מוסאווי נחשבת לפעולה דרמטית שעשויות להיות לה השלכות משמעותיות. החיסול של הבכיר מתרחש על רקע מעורבות ישירה וחריגה של איראן במלחמה שמנהלת ישראל, לאחר שבשבת כטב"ם תקף ספינה בעת ששהתה במים בסמוך להודו. על פי ההערכה – שמגובה גם באמירות פומביות של בכירים אמריקנים – איראן עומדת באופן ישיר מאחורי התקיפה.

דיווח: לאחר שבכיר איראני נהרג בתקיפה בסוריה, בישראל נערכים לתגובה בצפון
איראן מאיימת לאחר חיסול הבכיר: "ישראל תשלם מחיר כבד"

אם אכן ישראל עומדת מאחורי החיסול בדמשק, ההערכה שלא מדובר ב"עוד חיסול": מוסאווי נחשב לדמות בכירה וחשובה במשמרות המהפכה, ובעבר תועד פעמים רבות ביחד עם קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שחוסל ב-2020. מוסאווי תועד בשנים האחרונות פעמים רבות מלווה מטוסים שנוחתים בדמשק ובין היתר יוחסה לו האחריות על המאמצים של איראן להעביר אמצעי לחימה מתקדמים משטחה לסוריה, ומשם לחיזבאללה בלבנון. בחלק מהדיווחים מוזכר מוסאווי כמי שהיה מקורב לא רק לסולימאני אלא גם למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ובהחלט ייתכן שהחיסול החריג מהווה מסר אזהרה חד גם כלפי חיזבאללה, על רקע ההסלמה בתגובות הארגון השיעי בגבול הצפון לאחרונה והחשש מגלישה למלחמה בהיקף מלא.

לאחרונה נשמעו הערכות לפיהן איראן התכוונה לנסות ולהגביר בימים הקרובים את משלוחי האמל"ח למליציות השיעיות שפועלות תחת חסותה בעיראק ובסוריה, על רקע התמשכות המלחמה בעזה והפגיעה של צה"ל ביכולותיו של חמאס.

אשר בן לולו, ששימש כראש מטה פיקוד צפון וכמפקד חטיבת כפיר, צייץ ברשת X כי "חיסולו של ריזא מוסווי הוא המהלך ההתקפי המשמעותי של ישראל בזירה הצפונית. לראשונה גובים מחיר מהאיראנים שלהם חלק משמעותי בניהול הלחימה מול ישראל. יש חשיבות עצומה לעבור מהקו המגננתי שישראל נוקטת למהלכים התקפיים יצירתיים, כמו החיסול הנוכחי, גם מול חיזבאללה וגם מול איראן".

בעקבות החיסול איראן איימה כבר הערב כי תגיב, ובישראל נערכים כעת מחשש לאירועים ביטחוניים בצפון. בצמרת המדינית והביטחונית מעריכים שלאור ימי הלחימה הקשים שמתרחשים לאחרונה בגבול לבנון בין צה"ל לחיזבאללה, גם בלבנון וגם במערכת הבינלאומית הפנימו שמבחינת ישראל, כל האופציות כדי להרחיק את המחבלים מקו הגבול נמצאות על השולחן. בישראל סבורים שקיים קשר ישיר בין היכולת להכין את הכוח של צה"ל למלחמה בהיקף מלא בלבנון ובין היכולת להגיע להסכם דיפלומטי כזה או אחר שיאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם.