לאחר שנים רבות שנדמה היה בישראל כי מצבו הבריאותי והפיזי של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, קשה, אמש נחשף תיעוד חדש ובו נראה דף כשהוא ללא עין, אך מתפקד, ורחוק מהערכות בישראל. על כך, שוחח הבוקר (חמישי) ד"ר מיכאל מילשטיין, חוקר בכיר באוניברסיטת ת"א ורייכמן עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM והסביר: "זה סוג של דימוי תקשורתי שסבר שמדובר יותר ברוח רפאים".

מילשטיין אמר: "אני הופתעתי קצת מהמצב היחסית בסדר שלו מבחינה גופנית, אבל אני חייב כאן קצת 'לאכזב' וזה סוג של דימוי תקשורתי שכאילו המודיעין סבר שמדובר כאן ביותר רוח רפאים שמתקשרים איתה, מאשר באמת מפקד בשטח. האמת היא שלמרות כל הפגיעות שהיו בעשור וחצי האחרונים במוחמד דף, הוא המשיך לתפקד ולנהל את הדברים. הוא תמיד התעסק יותר בעניינים הצבאיים פרופר ופחות באסטרטגיה, אבל זה היה ברור לגמרי שהוא מתפקד".

לפני 5 שנים. הסרטון בו הוצג מוחמד דף (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
לפני 5 שנים. הסרטון בו הוצג מוחמד דף (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

הוא ניצל מכמה ניסיונות חיסול. 
"יש דבר מעניין, אני הרי לא מסתכל רק על השיח הישראלי, אני מסתכל גם על השיח הפלסטיני, יש איזה סוג של דיון מאוד מעניין שיש בו שני קולות מעניינים, מצד אחד, יש כמובן הרבה השתפכות באותו מנהיג שהוא סוג של רוח רפאים שמצליח לתעתע בישראלים ולברוח מהם והוא מנהיג מחתרת הירואי. מצד שני, בשולי השיח, אתה רואה כמה קולות שאומרים 'בסופו של דבר, איזה סוג הנהגה יש לנו? הנהגה שלא מתקשרת איתנו, אנחנו בכלל לא יודעים מה מצבה, אבל היא קובעת את גורלנו?' הדיון בצד הפלסטיני הוא גם מאוד מושפע מהסיפור הזה של המיתוס של מוחמד דף, אבל הוא לוקח אותו קצת לכיוונים שונים מאשר איך שמפרשים את זה פה אצלנו בישראל".

אני חושב שאחרי 7 באוקטובר אנחנו למדנו שחמאס קורא את השיח הישראלי ודואג להזים דימויים בתוך השיח הישראלי מתוך האינטרס שלו. אנחנו זוכרים את אותו פתק מפורסם של סינוואר ששולח לנתניהו. גם בנושא של מוחמד דף, אני חושב שלחמאס בעיקר היה מאוד חשוב לטעת בתודעה הישראלית איזושהי תחושה כוזבת שמדובר באדם שלא מתפקד או סוג של רוח רפאים". 

השגת התמונה זה גם איתות ש'אנחנו יודעים איפה אתה נמצא'?
"כן, ו'אנחנו יודעים גם מה מצבך'". 

מה יביא את חמאס לשנות קו ולרכך את המדיניות שלו בעניין החטופים?
"אני חושב שכבר צריכים לנסח אחרת את השאלה שלך. אנחנו כבר לא בסיפור של החטופים, מבחינת חמאס, אנחנו בסיפור של לאן הולכת המלחמה, לא רק הלחימה, הזאת ומה יהיה בסופה. אם בשבועות האחרונים אנחנו דיברנו על סוג של גוונים בקולות של חמאס, היום אנחנו מדברים על גוון אחד והוא מאוד מאוד תקיף. צריך להבין דבר אחד מרכזי, הגבינה בעצם זזה. חמאס, גם כשהוא מדבר היום על התנאים בכלל או לעסקה או להמשך המערכה, הוא כבר כמעט לא מזכיר את הסיפור של האסירים".

"הוא בעיקר מדבר על הפסקת הלחימה הישראלית, מתוך ההבנה שלו שכרגע הסיפור הוא של שרידות. במציאות הנוכחית, העמדות של ישראל ושל חמאס הן כל כך קוטביות שיש רק שני דברים שהם באמת יכולים לגרום לאיזשהו שינוי בהתנהלות של חמאס, 1. ההיעלמות של יחיא סינוואר. אין ספק שהאיש הזה הוא סוג של גיים צ'נג'ר מאוד חשוב. הדבר השני, שאנחנו רואים לו כל הזמן איתותים, אבל הם לא מבשילים לכדי איזו מסה קריטית - זה הסיפור של התסיסה הציבורית של אותם 2.2 מיליון פלסטינים שפשוט אף אחד לא שאל אותם והוליך אותם לתוך אסון", הוסיף.

אבל אין תסיסה. 
"אין. יש פה ושם בקיעים של כל מיני דברים". 

בשביל סינוואר הסיפור הגדול הוא גם מה הוא רוצה שיהיה המקום של חמאס בתוך הסיפור הפלסטיני הגדול והעולם הערבי. 
"הוא חקק כבר את שמו וגם את מורשתו בספר ההיסטוריה. אגב הוא לא אומר רק הפלסטיני, אלא בכלל האסלאמי. השאלה הגדולה כאן באמת היא האם הוא תופס את המערכה הזאת כסוג של דרך ללא מוצא שבמסגרתה ישראל נחושה בכל דרך להביא לקיצה של הישות הזאת שנקראת שלטון חמאס או שהוא חושב שיכול להיות שיש כאן עדיין דרכי מילוט מאותו מצב נוכחי. לפחות איך שאני רואה את הדברים עכשיו, הוא מאמין שיכול להיות איזה סוג של סדק. אולי אגב, כל הסיפור של שלב ג'... אני חושב שגם חמאס מבינים שמדובר באיזה מצב עמום או לא ברור לגמרי שיכול להיות שאפשר לפתח אותו למשהו שנראה כמו הקפאת מצב".

"צריך לשקף לציבור את התמונה הנכונה, זאת מערכה ארוכה, מתישה, היא מלאה בהישגים ובהתקדמות, אבל אנחנו עומדים מול אויב שספק אם אי פעם נפגשנו עם כזה סוג של אתגר. עד שלדעתי לא נגיע ליעדים המקסימליים, אי אפשר יהיה להגדיר את זה בתור הישג מוחלט". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm