מלחמת חרבות ברזל: טילי נ״ט של חיזבאללה נורו אתמול (שבת) לאזור הגליל העליון. אחד מהם, נפל כ-20 מטר מאלכס דוכמן, תושב קיבוץ דן, שבנס לא נפגע. מצלמת הרכב שלו תיעדה את הטיל שנפל מטרים ספורים ממנו.

קרובים להסלמה: שני תסריטים יכולים להביא למלחמה בהיקף מלא בלבנון
לשכת נתניהו: זהו הדו"ח הבריאותי של ראש הממשלה

״אני עובד כשומר בקר ליד קיבוץ כפר סאלד, והמשכתי לעבוד באזור גם לאחר שהחלה המלחמה. אין לי ברירה, זו הפרנסה שלי, ואם אני לא אהיה שם, מי ידאג לחיות, לעסק, לרכוש? חוץ מזה, מה הפתרון, שכולנו נברח מהבתים שלנו? זו לא צורה״, אומר. 

הוא מתאר את תחושת חוסר האונים בסיטואציה הפתאומית אתמול בה נורה נ״ט לעברו: ״ישבתי ברכב שלי, ופתאום ראיתי טיל נורה לעברי ושורק מעליי. במצב כזה רק מתפללים לחיות, אמרתי ״שמע ישראל״. הטיל עף כמטר וחצי בלבד מהרכב שלי - והתפוצץ כ-20 מטר ממנו. יש תיעוד ממצלמת הרכב שלי, שבו רואים שממש ניצלתי בנס.

חשוב לציין שלא קיים מיגון באזור שהייתי בו אלא יש שם רק טבע יפה, חיות בר וטילים של חיזבאללה. כמובן שאין אזעקה כשיש ירי נ״ט - אז אין לך בכלל את האופציה לנסות להתגונן. כתוצאה מהאירוע, אמנם לא נפצעתי פיזית, אבל אני מרגיש שנפצעתי בנפש, חוויתי טראומה חזקה מאוד״, מתאר בכאב. 

הוא מוסיף ומפנה ביקורת כלפיי גורמי הביטחון והממשל: ״השאלה היא למה לחיזבאללה יש טילים כאלה ולצה״ל אין או שהוא לא משתמש בהם. אני תושב קיבוץ דן כבר כ-31 שנה, ומעולם לא חווינו שבר כמו עכשיו. הגענו לקצה - שיכול להיות גרוע יותר אם שום דבר לא ישתנה. התפיסה צריכה להשתנות, וצריך לחלחל לכולם שאנחנו נלחמים מול חיות שאין להן ערך לחיי אדם״. 

״בצער רב, אני חושב שהאויבים מספר 1 של תושבי גבול הצפון הם הממשלה והצבא״, הוא קובע. ״הממשלה והצבא לקחו מאיתנו נשק, פירקו את כיתת הכוננות של הקיבוץ שלי, וחיסלו את תשתיות הביטחון״, אומר ומרחיב: ״הייתה בקיבוץ שלי כיתת כוננות שלקחו ממנה את רוב הנשקים לפני כמה שנים, צמצמו את תקני חברי כיתת הכוננות משמעותית והותירו אותם עם נשק מצ׳וקמק כמו בזמנים של מלחמת וייטנאם.

התלוננו על המחסור לגורמי הביטחון, אך אמרו לנו שאנחנו מטומטמים ושאין לנו מה לדאוג - שאין סיכוי שטבח כמו ב-7 באוקטובר יכול לקרות שוב. אם התפיסות הן עדיין כמו שהיו לפני ה-7 באוקטובר, מבחינתי הממשלה, הצבא והמשטרה הם האויב מספר 1. למה אני צריך להרגיש שמפקירים אותי?״.