צה״ל פרסם באופן רשמי כי 29 לוחמים נפלו במלחמה בעזה כתוצאה מירי דו־צדדי בין כוחותינו ותאונות מבצעיות. החל מהתמרון הקרקעי ברצועת עזה נפלו 172 לוחמים, 18 מהם כתוצאה מירי דו־צדדי במהלך הלחימה, מירי נק״ל או טנק, וגם בחלק קטן מהמקרים כתוצאה מתקיפה מהאוויר. בנוסף, נהרגו שני לוחמים נוספים מירי שחרג מגבולות גזרה ופגע בהם בשוגג. תשעה נופלים נוספים נהרגו כתוצאה מתאונות מבצעיות, ובהן פיצוץ אמצעי לחימה, דריסות, ושניים כתוצאה מפליטות כדור. באחד האירועים הטרגיים נהרג לוחם מנפילת עמוד, לאחר שכלי רכב התנגש בו במהלך נסיעה מבצעית ללא אורות בלילה.

חמאס העביר הצעה לשחרור החטופים - אלו הסעיפים וכך השיבה ישראל
צה"ל מרחיב את הלחימה: אותר אמל"ח בגן ילדים; נורה פגז לעבר בניין ממולכד

במהלך המלחמה נפלו עוד ארבעה לוחמים נוספים בגזרת פיקוד הצפון ופיקוד המרכז כתוצאה מתאונות נשק, אירוע דריסה ופגיעת קליע כתוצאה מחריגה בגבולות גזרה במהלך פעילות מבצעית באיו״ש. בצה״ל אומרים כי ניתן להפחית באופן משמעותי את תקריות הירי הדו־צדדי, שכתוצאה מהן גם נפצעו כמה מאות לוחמים במהלך חודשי הלחימה.

תופעת הירי הדו־צדדי היא מהמאפיינים הטרגיים המתרחשים בשדה קרב, נכון למלחמות ישראל ולכל מלחמה אחרת, והיא מתרחשת בשל טעויות זיהוי, חוסר בסימון מתאים במהלך לחימת הלילה או היתקלות מטווח קרוב מול מחבלים, במיוחד בשטח בנוי כשיש הרבה מאוד כוחות שחלקם נקלעים לקווי אש. המלחמה בצפיפות ובהיקף הכוחות האדיר שצה״ל מפעיל ברצועה מגבירה את המורכבות זאת עוד יותר.

תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת 179 בעזה (צילום :דובר צה"ל)

מנגד, השנים האחרונות מאופיינות בכך שיש כיום עזרי שליטה דיגיטליים המאפשרים זיהוי בזמן אמת של הכוחות בשטח. העזרים המשותפים נמצאים בידי הכוחות, המפקדים הבכירים והזוטרים בשטח, המפקדות וגורמי סיוע האש מהקרקע ומהאוויר. כשמדובר בעזר משותף שמתעדכן בזמן אמת ומסמן את מיקום כוחותינו, זה אמור לספק תוצאות טובות יותר בכל הקשור להורדת מספר תקריות הירי הדו־צדדי.

בצה"ל אומרים כי הם פועלים לתקן ולהפיק לקחים מהתקריות הקשות תוך כדי לחימה. בכל הנוגע לתאונות מבצעיות נוספות שכתוצאה מהן נפלו לוחמים, אומרים בצבא כי חלק מהמקרים נבעו מבעיות של משמעת מבצעית ואירועים שאותם היה ניתן למנוע אם הייתה הקפדה על נהלים, הוראות בטיחות ואחזקה נכונה של נשק ותחמושת.