צוות קרב חטיבתי 401 של צה"ל נמצא כעת בשכונת דרג׳ תופאח ששוכנת מצפון-מזרח ללב העיר עזה, במטרה לתקוף, לפגוע באויב ובתשתיות ובכך להכריע את גדוד דרג׳ תופאח. במהלך הפעילות איתרו הכוחות מפקדת מבצעים של חמאס, עצרו 40 מחבלים בבית ספר בו שהו 5,000 בני אדם ותפסו אדם שחפר מנהרות במשך שנים, שאחת מהן מתחברת לבית החולים "רנתיסי" שברצועה. 

איילת שקד מסבירה: כך הממשלה יכלה להימנע מפסק הדין של בג"ץ
גלי בהרב מיארה היא המרוויחה הגדולה מבג"ץ הסבירות

מח״ט 401, אל"מ בני הן אהרון, ציין כי "אנחנו כרגע במהלך הלחימה במרחב. מדי יום יש קרבות, נורים נ״טים לעבר כוחותינו ופצמ״רים. בכל יום אנחנו הורגים עשרות מחבלים. אנחנו מגדילים את גזרות הלחימה. יש ירידה בכמות ההתקלויות והחיכוך עם האויב אך האויב עדיין נלחם".

לדבריו, במתחם העל-קרקע של המוצב איתרו הכוחות מפקדת מבצעים של החמאס, בה נמצא מרכז המודיעין והשליטה המרכזי של החמאס וממנו פעלו לייצור תשתיות טרור. הוא ציין כי מדובר במבנה תלת קומתי שכולל מעבדות תקשורת, טלפונים, הרבה כבלים מכל מיני סוגים, חדרי דיונים וחדרי לחימה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המח"ט הוסיף כי המתחם עצמו היה בנוי משני מבנים - מבנה מודיעין צבאי וחדרונים של עולם התקשורת. בשניהם היה הרבה מאוד מידע מודיעיני וסוגי תקשורת שהאויב משתמש בהם. רואים שהייתה הרבה עבודת מודיעין, כיתות לימוד, חדרי ישיבות, חמ״ל עם הרבה מסכים ושולחן שנראה שהתקבלו ממנו החלטות משמעותיות. 

באשר לפעילות התת-קרקע אמר, כי "בשלב הראשון השתמשנו בכלים מסוימים לחקר ובסוף נלקח אדם שחפר את המנהרות שם. מדובר בעולם שלם מתחת לקרקע. נמצאו חדרי שהייה עם שירותים ומקלחות, שיש וחדרי עבודה ומנעולים לכל מקום. בכירים בחמאס ניהלו את הלחימה משם בשלב מסוים. התוואי מתחבר לבית החולים 'רנתיסי' כדי שמי שרוצה יוכל לנהל משם את הקרב וגם לשהות בו". 

הן אהרון המשיך: "השבוי סיפר שהחפירה לקחה שנים. יום יום קשרו לו את העיניים בבוקר והכניסו אותו לפיר, לאט לאט הוא הבין איפה נמצא, אמרו לו לחפור ככה במשך שנים. מצאנו את שלושת הפירים מאוד מהר, איך שמצאנו האויב ניסה לנטרל את הנכס ולהפעיל מטען. אחרי זה הגענו עם ניסיון מאוד גדול ללחימה בתת-קרקע. הגענו למקסימום שאפשר להגיע בתוך המרחב הזה. בקצוות האחרים הייתה עוד חטיבה. זה מתפצל לכמה מנהרות, יש מנהרות בתוך התוואי עצמו ויש שמתחברות לתוואי אחר. יש מנהרות שיכולות להיות מאות מטרים ויש מנהרה שמתחברת ל'רנתיסי' ושם זה 1.5 קילומטר. המ״פ והמג״ד של גדוד אל פורקאן פיקדו משם על המלחמה וגם מפקדים בכירים יותר. השבוי נתן לנו עולם ומלואו ואת היכולת להבין על התוואים והמבנה שלהם. מצאנו אותו בורח אחרי שהפעלנו איזה שהוא אמצעי. זאת שיטת פעולה ואנחנו מחפשים לראות מי בורח. נתפסו שם שלושה".

"המבנה מוכר בסביבה כמרפאה" הסביר המח"ט. "כשהגענו אליו הייתה מתקפה והתנגדות. הייתה השתנות בשיטות הלחימה. ראינו שכאב לאויב שהיינו שם וההתקלויות המשיכו גם אחרי. תראו תמונה של מחבלים קופצים בין גגות כדי לשמור על המרחב הזה. האויב הכין את המרחב להגנה על הנכס שחשוב לו".

תיעוד של סביבת הפיר ותיעוד של פנים המנהרה שנמצאה במרחב בית החולים "רנתיסי" (צילום :דובר צה"ל)

עוד אמר, כי "היו מפגשים עם אויב בתת קרקע. האויב היה נראה מאוד מבולבל, שאל מספר פעמים: 'מי זה?'. נמצאו ממצאים מעניינים. יצאנו להתקפה משולשת וביצענו טיהור מרחב. מקום נוסף שהשפיע עלינו זה בית ספר צמוד שהיו בו 5,000 איש. עצרנו 40 מחבלים בשטח בית הספר ומצאנן כמות אמל״ח מטורפת. ביחס לבית ספר לא ראינו מעולם דבר כזה. פעילות רביעית של בית ספר שעשינו שמשמש מחסות וגם כמרכז למידע מודיעיני".

לדבריו, המחבלים ידעו שהכוחות צפויים להגיע. "הם ידעו שאנחנו באים, הם עשו נוהל התכוננות. הם ניתקו טלפונים, שרפו הרבה מסמכים וגרסו אבל השאירו מידע שעזר לנו ללמוד. העמקנו את ההישג גם בעל-קרקע וגם בתת-קרקע. לבסוף הושמד התת״ק במוצב. במוצב נמצאו שלושה פירים עם מעליות. באחד הפירים היו מדרגות נוחות לירידה".