בשעות אחר הצהריים אתמול פורסם, כי חוסל סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס - סאלח אל־עארורי. בעקבות כך מערכת הביטחון הגבירה את הכוננות ברחבי הארץ, זאת מחשש לתגובה חריפה מצד חמאס והן מצד חיזבאללה, כיוון שהחיסול בוצע בלב ביירות שבלבנון. אל"מ (מיל') קובי מרום, מומחה לביטחון לאומי ולזירה הצפונית שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל בתוכניתם ב־103fm והתייחס לדברים.

ביום השנה לחיסול סולימאני: לפחות 100 הרוגים בפיצוצים בסמוך לקברו | תיעוד
שתי מזוודות חומר נפץ בשני מוקדים שונים: כל מה שאפשר לספר על הפיצוץ באיראן

"קודם כל, יש פה יכולת מודיעינית ומבצעית יוצאת מן הכלל של התקיפה הזו בלב ביירות, מה שמאוד מביך את חיזבאללה", אמר בפתח הראיון.

"אבל עם כל הכבוד למודיעין הזה היכולת למצוא את סינוואר וההנהגה הצמודה אליו קשה שבעתיים. כיוון שהחמאס ב־15 שנה האחרונות בנה מערכת קרקעית אדירה, בגבהים שונים, עומקים שונים, והערכה היא שהוא נמצא במרחב חאן יונס אבל מדובר במאות ק"מ גם מתחת לחאן יונס. צה"ל מבין את החשיבות העצומה של לכידה או חיסול צמרת החמאס והוא פועל כבר שבועות בלב חאן יונס. אני מניח שזה יקרה אבל זו משימה הרבה יותר מורכבת".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד הדגיש כי "מוטב שנהיה קצת יותר צנועים, נעשה ופחות נצא בהצהרות. יומם יגיע, הם בני מוות, אבל בתיאום הציפיות מול הציבור כדאי שההנגה תהיה הרבה יותר צנועה, גם ביכולת שלנו לחסל את ההנהגה. יומם יגיע, זה מורכב הרבה יותר אבל בזה מרוכזים מפקדי צה"ל. הם מבינים שפגיעה או חיסול בסינוואר ובהנהגה היא גיים צ'יינג'ר, גם ביכולת להשפיע על שחרור החטופים".

רגעים אחדים אחר הפיצוץ המסתורי בביירות שחיסל את סגנו של הנייה, סאלח אלעארורי. צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27א'

באשר לתגובה האפשרית והצפויה מצד ארגוני הטרור בעקבות החיסול, הסביר: "יש מתיחות, יש כוננות מאוד גבוהה. צה"ל ערוך, אני מניח שתהיה תגובה אבל חמאס מעכל את הדברים, הוא ירצה לנקום ויש לו מגוון גדול של אפשרויות.

יש תשתית בלבנון, תשתית של חמאס בסוריה, יכול להיות שנראה פיגוע בגדה שעארורי היה אחראי עליה, ירי לתל אביב והמרכז זה די ברור. אני חושב שהפגיעה הזו בלב המעוז של חיזבאללה בהחלט מביכה את נסראללה, הוא יצטרך להגיב, אבל אני לא חושב שזה משנה באופן דרמטי את מערכת השיקולים שלו להישאר במלחמה מוגבלת".

"אני חושב שמערכת החישובים והדילמות של האיראנים וחיזבאללה במקום אחר, נסראללה גם אמר בקולו 'זו לא מלחמה שיזמנו'", ציין, והוסיף: "היכולת של חמאס, חיזבאללה והאיראנים להפסיד במערכה כזו, כמות הנכסים שהם יפסידו גדולה מאוד.

תהיה תגובה מסויימת אבל העלות של מלחמה כוללת ברורה לחלוטין גם לאיראנים וגם לחיזבאללה. הפגיעה הזו בעיניי לא רק מסר לחמאס, היא גם מסר לאיראנים. אני בכלל חושב שאיראן שמנהלת את המערכה הזו צריכה להיפגע הרבה יותר בנכסים שלה, לא בהצהרות אלא במעשים. לכן חלק מהמערכה של ישראל באיראנים ובשלוחים שלהם זה פגיעה באיראנים עצמם. ישראל צריכה להמשיך בזה בשביל שהאיראנים יחושו שהם משלמים מחיר".

לסיום, ביקש אל"מ (מיל') מרום להבהיר כי למרות חיסולו של אחד מבכירי חמאס, מדינת ישראל נמצאת בפלונטר אסטרטגי בצפון. "הפעלת הכוח של ישראל בשבועות הללו לא מצליחה לשנות את פני הדברים.

לכן אני חושב שהקבינט חייב לשבת, לסכם מטרה, להגדיר קווים אדומים ולוחות זמנים, בשלב של המעבר לשלב ג' בעזה להתחיל להניע כוחות לצפון כדי ליצור איום אמין ורציני אל מול החיזבאללה, במקביל למאמץ הדיפלומטי.

לא מאמין שחיזבאללה מיוזמתו ייסוג, אבל הלחץ הצבאי והמוכנות של צה"ל, והמסר של ישראל שהיא מוכנה להילחם, מאוד חשוב במערכת החישובים של חיזבאללה והאיראנים".

"צריך לתאם ציפיות עם הציבור בצפון, אבל ישראל באמת מתכוונת ליצור מציאות אחרת. לגבי הדרום, צה"ל ממשיך להעמיק את הלחימה שלו במחנות ובעזה, אבל הוא כבר מתחיל לעבור לשלב הבא.

המאמץ העיקרי בחאן יונס יימשך, ביתור הרצועה, יש פה הרבה פעולות שיוסיפו לביטחון אבל צריך לשים לב לוויכוח עם וושינגטון לגבי איך בעיניהם נראה היום שאחרי. ההנהגה האמריקאית שמגיעה בסופ"ש, אני מניח שבתוך החדרים יהיה וויכוח נוקב, ישראל צריכה לעמוד על זה - המאמצים האלה חייבים להימשך", סיכם.