בימים ובשבועות האחרונים מתרבים הדיווחים מלבנון ומכלי תקשורת בינלאומיים אודות ניסיונות לייצר הסדר מדיני, בהובלת ארצות הברית וצרפת, שמיועד למנוע מלחמה בין ישראל ובין חיזבאללה. זאת, על ידי הרחקת פעילי חיזבאללה מהגבול עם ישראל בין חמישה לבין עשרה קילומטרים צפונה.

דיווח דרמטי: אלפי לוחמים יצאו מהרצועה, אבל ישראל לא תוותר על מטרת העל
סעודיה מעוניינת בנורמליזציה עם ישראל לאחר המלחמה - אבל יש לה תנאי

הלבנונים מצדם כבר יוצאים בהצהרות כי במסגרת ההסדר, לא יוותרו על שום שטח במסגרת נקודות המחלוקת היבשתיות, כולל החצי הצפוני של הכפר ע’ג’ר, המאוכלס כולו באזרחים ישראלים. כמו כן, הלבנונים באים בדרישות של הגבלת פעילות צה"ל - בדגש על הפעילות האווירית, וכורכים את הפסקת האש גם בכך שצה"ל לא יפעל בסוריה - כנגד יעדים של הציר השיעי. 

על פי מספר דיווחים, הצרפתים מובילים בנוסף מהלך שבו במסגרת ההסדר תתבצע תוכנית תמיכה כלכלית בלבנון, הפותרת את המשבר הכלכלי וממומנת בכספים ערביים ומערביים. בנוסף, תתקיים הסדרת סוגיות בולטות בלבנון, כגון בחירת נשיא חדש ומינוי מפקד בצבא לבנון.

בהמשך לדיווחים, במכון המחקר ״עלמא״ – מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון, סבורים כי ״לחיזבאללה אין כל כוונה אמיתית לסגת מהגבול באופן מעשי, וכי לגורמים מהממשלה הלבנונית, המהווה את הגוף הפורמלי מולו מתנהל המו"מ, אין כל יכולת אמיתית להשפיע על קבלת ההחלטות של חיזבאללה״.

חוקרי המכון טל בארי ויעקב לאפין, שעוקבים אחר פעילות חיזבאללה באופן שוטף כבר שנים רבות, מסבירים את טענתם: "התשתית הצבאית של חיזבאללה בדרום לבנון מבוססת על 'חברת ההתנגדות' בדרום לבנון, וכדי להרחיק את הפעילים ואת התשתית הצבאית של חיזבאללה מהגבול עם ישראל, צריך למעשה 'להזיז' ולהרחיק פיזית את הכפרים השיעים מהגבול עם ישראל, כפרים בהם מתגוררים רבים מפעילי חיזבאללה ובהם מבוססת התשתית הצבאית של חיזבאללה", הם אומרים ומבהירים שהרחקה כזו אינה אפשרית - "הסדר מדיני לא יפריד את התשתית הצבאית מהתשתית האזרחית".

תקיפת עמדת שיגור של חיזבאללה בלבנון. צילום: דובר צה"ל

לדבריהם, המגעים מהווים מצג שווא היות וה'פתרון' המוצע של הסגה טקטית מהגבול הוא קוסמטי - ואינו מתייחס ליכולות הליבה הצבאיות המשמעותיות של חיזבאללה הפרוסות בלבנון, אשר מזה שנים ארוכות מהוות גם הן הפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701. 
"כמו שאין כיום אף אחד שיכול לאכוף את החלטת 1701, לא יהיה אף אחד שיוכל לאכוף את ההסדר החדש. גם לא כוח בינלאומי חדש או תגבורת חדשה ליוניפי”ל, ומי שמסתמך על צבא לבנון - יתאכזב קשות", סבורים החוקרים. 

"אנו מעריכים כי אם בסופו של דבר יהיה הסדר מדיני שבו ישראל תיתן, אז בפועל היא לא תקבל בתמורה כלום, אלא רק במצג שווא. כל זאת בשביל שקט מדומה ש'מרדים' את ישראל, בדיוק כפי שחיזבאללה רוצה. בעתיד הלא רחוק, חיזבאללה יתקוף במקום ובזמן שנוחים לו, כפי שכבר תכנן והיה מוכן לעשות לפני ה-7 באוקטובר. בסיטואציה הזו, היוזמה תישאר בידי חיזבאללה", אמרו.