אחרי ביקור בלינקן: ההסלמה הגוברת בצפון מתקרבת לנקודת ההכרעה – ולאחר שורה של פעולות שמיוחסות לישראל שהנחיתו מכות כואבות על חיזבאללה, האפשרות של גלישה לחזית שניה בלבנון בהיקף מלא נוכחת יותר מתמיד.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פרשן מעריב טל לב רם הסביר אתמול כי מבחינה טקטית, הפעולות הרבות שמיוחסות לישראל בלבנון – ובהן שורה של חיסולים ממוקדים – העבירו את היוזמה לידיה במלחמה, וכעת חיזבאללה נתפס כצד המגיב לפעולות של הצד השני. עם זאת, מבחינה אסטרטגית ישראל וחיזבאללה נמצאים עדיין באותו מצב, שהולך ומחריף: ארגון הטרור הצליח לשתק לחלוטין את החיים בצפון הארץ והאיום בגלישה למלחמה בהיקף מלא קיים.

הדילמה שבפניה עלולים לעמוד בקרוב מקבלי ההחלטות היא האם לנסות ולהוריד את הלהבות בגבול, במציאות שבה חיזבאללה ממשיך לשגר התקפות לעבר שטח ישראל מדי יום, או שתבשיל ההכרה שהמציאות שנוצרה בגבול מחייבת פתיחת מלחמה בהיקף מלא, שהיקפה צפוי להיות קשה מאוד לשני הצדדים ואף עשויה להוביל למלחמה אזורית. 

"חיזבאללה לא מעוניין כרגע במלחמה מלאה", טוען יאיר אנסבכר, מומחה צבאי ויועץ למערכת הביטחון, "זה קשור באינטרס הפנימי של לבנון, נסראללה לא מעוניין לצאת במלחמה בשביל העזתים כרגע, זה מפתיע. היינו מצפים שהוא ינצל את ההזדמנות כבר בשבעה באוקטובר. היה יכול לצאת למלחמה בכל משך הימים הראשונים ולהוציא את ישראל משווי משקל".

תקיפת מטרות חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)
תקיפת מטרות חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)

"הוא לא עשה את זה וזה קשור גם לאיראנים, כרגע לפחות שומרים על חיזבאללה כמשהו שמגן עליהם ועל מתקני הגרעין שלהם. הסיפור האסטרטגי הוא מתקני הגרעין, והם לא רוצים שחיזבאללה יהיה במלחמה כי אז הם חשופים לחלוטין ואין להם איך לאיים על ישראל. לכן חיזבאללה כרגע במידה רבה לא מעוניין בחזית. הוא מעוניין להראות השתתפות במלחמה".

"לישראל יש יתרונות מובהקים", הוסיף, "גם ביכולות המודיעיניות וגם ביכולת סגירת מעגל ואש. ישראל עושה שמות בפגיעה בבכירים ובמערך הנ"ט של כח רדואן, והפגיעה בו היא פגיעה קשה. מדובר אמנם בכמה מאות הרוגים, אבל רבים מהם נחשבים ללוחמים המקצועיים והמיומנים יותר וכמובן בכירים".

"העדה השיעית רגישה לחיי אדם בניגוד לסונים", הוסיף, "הם לא מעוניינים בזה אבל הם תקועים בפינג פונג אסטרטגי מול ישראל. במצב שנוצר, לעלות למדרגת ההסלמה הבאה זה בעצם אומר להיכנס למלחמה. לכן הם מאיימים, אבל לא תמיד פועלים. לדוגמא: חיזבאללה מאיים בירי רקטות נרחב. בפועל זה בעיקר נשק פסיכולוגי. מה שמונע מהם לפגוע במטרות מדויקות זו לא העובדה שאין להם יכולת, אלא שכרגע הם לא רוצים להעלות מדרגה בהסלמה".

גם צבי יחזקאלי, פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, התראיין הבוקר ב-103FM וטען שבימים האחרונים "נסאללה מובך". "בשבוע וחצי האחרון חיזבאללה חוטף מכות איכותיות, חיסולים רציניים", אמר, "יש מבוכה אצל נסראללה, הוא חשב שהוא שולט עם היד על הברקס, וישראל לאט לאט איתו בכפרים. אבל מתחיל לכאוב לו עכשיו. עכשיו השאלה לאן הולכים ונסראללה לא יכול ללכת למלחמה כוללת כל עוד הוא לא קיבל מהאיראנים אישור".