האם יחיא סינוואר הרס לאיראן את התוכניות? באחרונה מתרבים הסימנים לכך שבהחלטתו לצאת למתקפה כוללת ומפתיעה על ישראל ב-7.10, חמאס מנע מאיראן ושלוחיה באזור לתקוף את ישראל בצורה משמעותית אפילו יותר.

גיורא איילנד כפי שלא שמעתם: היינו עלולים להיות בסכנה קיומית ממשית

בראיון למוסף מעריב שיפורסם במלואו מחר טוען האלוף (במיל') גיורא איילנד שהתוכנית שאיראן הכינה כדי להוציא לפועל ברגע המתאים היא לתקוף במקביל מכמה חזיתות, אולם ההחלטה של סינוואר לפעול באופן עצמאי בשמחת תורה מנעה התממשות של תסריט אימים שכזה. "חמאס הפתיע את כולנו, גם את איראן וגם את חיזבאללה, ועשה משהו בלתי מתואם", אמר, "במידה רבה חמאס גנב לחיזבאללה את ההצגה, ויש להניח שאם האיראנים היו יודעים על התוכניות, הם היו דואגים למשהו שיקרה בו זמנית".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"והיות וכולם הופתעו, איראן החליטה להמתין לימים הראשונים כדי לראות כיצד האירוע מתפתח. ובזמן הזה צה"ל הבין מיד את מה שאת אומרת, ובמקביל להפעלת כל מה שהיה בידו בדרום, הוא הפעיל כוחות עצומים בצפון, בלוחות זמנים מאד קצרים, כולל שינוע של כוחות וטנקים שנסעו על שרשראות וחיזקו ושילשו את כוחנו בצפון בתוך יממה. בראיה אסטרטגית, עד שאיראן וחיזבאללה שקלו בדעתם האם לנצל את הזדמנות, הגם שהם לא יזמו אותה, ישראל השיגה לא רק שליטה מחדש בדרום אלא חיזקה גם את הצפון, וחיל האוויר שהיה מנומנם באותה שבת נוראה היה הפעם מוכן בכוננות עליונה. מאותו רגע חיזבאללה איבד את ההזדמנות להפתיע". 

גיורא איילנד (צילום: רמי זרנגר)
גיורא איילנד (צילום: רמי זרנגר)

לאחרונה הצטברו אינדיקציות פומביות נוספות שאכן זו התמונה שהתרחשה בשבת השחורה. השבוע הודה שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי ההתערבות של חיזבאללה במלחמה היא בעיקרה כדי לתמוך בלחימה שמנהל חמאס, ולא כמהלך נגד ישראל מלבנון. "ב-100 הימים האחרונים שוחחתי פעמיים עם נסראללה", אמר, "נפגשתי איתו לפני ההפוגה בלחימה ושאלתי אותו 'אם ישראל תפסיק לתקוף בעזה, האם גם אתם תפסיקו?'. הוא אמר 'כן, כי התערבנו רק כי רצינו להגן על הפלסטינים בעזה. אם הם יפסיקו אנחנו נפסיק'".

"מאז 2006 היה הסכם לא כתוב שלא תוקפים את תל אביב ולא תוקפים את ביירות", הוסיף ,"אבל ישראל התנקשה באחד ממנהיגי חמאס בביירות. זה יצר מצב חדש. אבל אם המלחמה בעזה תיפסק זה יכול להוביל להפסקת ההתקפות נגד ישראל בלבנון". בחודש נובמבר דווח ברויטרס כי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ביקר את מנהיג חמאס איסמעיל הנייה על כך שארגון הטרור לא הודיע לטהרן על הכווה לבצע את הטבח בישראל. "לא נתת לנו אזהרה על המתקפה שלך ב-7 באוקטובר, ואנחנו לא ניכנס למלחמה נגד ישראל בשמך", אמר לו חמינאי, כך על פי גורמים שונים שצויינו בדיווח.

עוד נכתב אז כי חמינאי הדגיש בפני הנייה שאיראן תמשיך להעניק לחמאס את תמיכתה, אך לא תתערב ישירות. כמו כן, הוא אף דרש מהנייה לפעול להשתקת הקולות הקוראים בפומבי לאיראן ולחיזבאללה להצטרף במידה רבה יותר ובאופן ישיר נגד ישראל. עד כה, גם החיזבאללה טענו כי לא היו מודעים לטבח שבוצע בתחילת החודש שעבר בישראל.

זאת ועוד: השבוע דווח כי בעקבות המלחמה שבה פתח חמאס, ישראל שינתה את אופן הפעולה שלה גם ביתר הזירות והיא כעת פועלת לפגיעה ולהשמדה של היכולות שאיראן בנתה מולה בחזיתות השונות ללא מגבלות. על פי הדיווח ברויטרס, ישראל מבצעת בחודשים האחרונים "גל חסר תקדים של תקיפות קטלניות" בסוריה, המכוונות למשאיות מטען, תשתיות ואנשים המעורבים בצינור האספקה האיראני לכוחות הפרוקסי שלה באזור.

על אף שישראל תקפה במשך שנים יעדים הקשורים לאיראן בסוריה, כולל אזורים בהם פעל ארגון החיזבאללה, כעת לפי מקורות ששוחחו עם רויטרס היא מרגישה "משחררת ממגבלות". לדבריהם חיל האוויר "נטש את כללי המשחק שאפיינו בעבר את תקיפותיו בסוריה", וכעת הוא כבר לא חושש מלגרום לאבידות כבדות לאנשי חיזבאללה שם גם באופן ישיר.