החלטת ממשלת דרום אפריקה, בראשות ה-ANC (הקונגרס הלאומי האפריקני), לתבוע את מדינת ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בגין רצח עם בעזה, מנוגדת לחלוטין להיגיון ולאינטרס הלאומי. למרבה הצער, ממשלת ה-ANC יישרה קו עם אויביה של ישראל ומובילה את האופוזיציה לישראל בקרב מדינות העולם, בכך שיזמה את התיק המאשים את ישראל ברצח עם. החלטה זו הביאה שורה של ארגונים נוצריים במדינה, ביניהם סניף השגרירות הנוצרית הבינלאומית בדרום אפריקה, יחד עם ארגונים נוספים כמו "גשרים לשלום", לחתום על הצהרה פומבית המגנה את הממשלה.

הקהילה היהודית בדרום אפריקה חושפת את האמת: "האג לא מעניין אותם, אלא כסף"
לדרום אפריקה הייתה סיבה טובה לסבך את ישראל: עכשיו נחשף למה

נציגי חמאס בביקור בדרום אפריקה (צילום: רשתות חברתיות)
נציגי חמאס בביקור בדרום אפריקה (צילום: רשתות חברתיות)

בין היתר, יצאנו נגד הגישה החד-צדדית של ממשלת ה-ANC, שאפילו לא הכירה בכך שהטבח ב-7 באוקטובר היה המניע למלחמה הנוכחית, ואף לא השמיעה קריאות נחרצות לשחרור החטופים המוחזקים בתנאים לא אנושיים בידי חמאס ובעלי בריתו. הדבר רק מחזק את הקבוצות האנטי-ישראליות, שהפכו גם לאלימות בגלוי נגד תומכי ישראל, כפי שחווינו ב-12 בנובמבר האחרון בקייפטאון. עצרת מתוכננת לתפילה ותמיכה בישראל טורפדה באלימות וכל מי שהגיע לאירוע עם דגל ישראל הותקף. הגישה החד-צדדית הזו שממשלתנו אימצה מסכנת את אזרחיה היהודים עקב הסתה לאנטישמיות וגם שוחקת את חופש הדת של הנוצרים במדינה.

כנוצרים, אנו מתנגדים לאובדן חיים חפים מפשע, בין אם ישראלים, פלסטינים או כל אחד אחר, אך אנו מתנגדים בתוקף להחלטה לנהל תביעה בבית המשפט, החלטה שהיא פגומה מיסודה. הטבח ב-7 באוקטובר שכוון כלפי אזרחים ישראלים, וכלל אונס, כריתת איברים, שריפה ומעשי זוועה מעבר לכל דמיון, היה ניסיון מכוון לרצח עם, והוא נתמך על ידי אמנת חמאס הקוראת להשמדת ישראל.

הפגנה נגד ישראל בדרום אפריקה (צילום: רויטרס)
הפגנה נגד ישראל בדרום אפריקה (צילום: רויטרס)

חמאס וארגונים קיצוניים אחרים קראו בגלוי לרצח יהודים בישראל ובעולם. ממשלת דרום אפריקה, באופן מזעזע, אפילו לא הגדירה את חמאס כארגון טרור. היעדר גינוי פומבי מדרום אפריקה בנוגע לפעולות חמאס בעזה מעורר חששות כבדים. הדבר מחמיר עוד יותר נוכח העובדה ש-ANC אירחה משלחות מאיראן וחמאס בדרום אפריקה לאחרונה. פעולות כאלה יכולות להתפרש כתמיכה ישירה בפעולות חמאס, לרבות שימוש באזרחים כמגן אנושי, הסטת סיוע אזרחי למטרות צבאיות ובניית מנהרות, על חשבון סיוע הומניטרי שנשלח לעם הפלסטיני. עמדה זו מעלה שאלות לגבי עמדתה של דרום אפריקה בנושאי זכויות אדם קריטיים אלה ותפקידה בדיפלומטיה הבינלאומית.

נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה (צילום: רויטרס)
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה (צילום: רויטרס)

ברצוני להבהיר באופן חד משמעי: ממשלת דרום אפריקה, בראשות מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), אינה מייצגת את הציבור הרחב. הממשלה אינה מייצגת מיליוני דרום אפריקאים העומדים חד משמעית לצדה של ישראל וסומכים על כך שהמשפט הזה יביא לכך שהעולם ישמע את האמת בנוגע לסכסוך בעזה. התביעה שהגישה הממשלה נוגדת את האינטרס הציבורי וככל הנראה הוגשה בגלל שמפלגת ANC הגיעה לפשיטת רגל ונזקקה למימון כספי לבחירות הקרובות. עובדה זו הפכה אותם לחשופים לניצול על ידי חמאס (הזקוק בדחיפות להפסקת אש), כדי ליזום תביעה בבית משפט במטרה לדרוש צווי ביניים זמניים, במקביל לעבודה על התביעה בנושא רצח עם.

זו צביעות רבה של דרום אפריקה שלקחה על עצמה את המקרה הזה, תוך חיבוק של בכירי חמאס הקוראים בגלוי לרצח עם של ישראלים. הסטנדרטים הכפולים של ה-ANC פוסלים אותם מלהנהיג את דרום אפריקה באופן אמין, ועל אחת כמה וכמה פוסלים אותם מלסייע בפתרון המצב המורכב במזרח התיכון, כפי שהם טוענים שהם רוצים לעשות.

המחברת, העומדת בראש סניף השגרירות הנוצרית הבינלאומית בדרום אפריקה, חתמה על הצהרה פומבית נגד החלטת ממשלתם לתבוע את ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק.