אור הלר, הכתב והפרשן הצבאי של 'חדשות 13', התראיין היום (שני) בתכנית "שבע תשע" ושוחח עם עינב דוידוב על ההצעה שהונחה על השולחן על ידי חמאס, והיא הפסקת הלחימה, נסיגת כוחות צה"ל וערבות להמשך שלטון ארגון הטרור ברצועה בתמורה ל-136 החטופים. 

כשהוא מוחזק ע"י 4 מחבלים: תיעוד מצמרר של רגעי חטיפת יותם חיים ז"ל | צפו
ההתקפות לא עוזרות? דיווח: החות'ים נערכים להגברת הפעילות הצבאית

לדבריו: "ראיתם, במילה אחת - לא, גם מבחינת נתניהו וגם מבחינת שר הביטחון. המשמעות של הדבר הזה זה כמובן שחמאס נשאר שולט ביום שאחרי ברצועת עזה כריבון, זה נוגד לחלוטין את המטרה העיקרית יחד עם שחרור החטופים, מיטוט שלטון חמאס ככוח שולט וכוח צבאי. שמעתם אתמול את ההודעה של ראש הממשלה ששולל כל דיון על הדבר הזה, כיוון שמבחינת ישראל אין אפשרות לקבל תנאי כזה של שימור שלטון החמאס. אנחנו נמצאים במצב שבו אין בכלל היתכנות כרגע לתחילת דיון על עסקה חדשה לשחרור".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על דבריו של נתניהו בתגובה לעסקה שאמר לא מוחלט אבל לא 'כן אבל', אמר: "'כן אבל' יכול להיות רעיון ההגליה, דבר שאפשר לדבר עליו, הגליית בכירי החמאס החוצה מרצועת עזה. זה כרגע לא במתווה".

העובדה שאין תכנית מדינית סדורה או קווים ברורים של האסטרטגיה הישראלית - כמה זה משפיע בשטח? נשאל. "שמעתם את הדאגה בצה"ל מכך שבאמת אין תכנית ליום שאחרי או התגבשות שלה. החשש שזה באמת ישפיע על ההישגים הצבאים והעובדה שבהיעדר מבנה שיחליף את שלטון החמאס שלטון החמאס ינסה לשחזר את עצמו ולשקם את עצמו במקומות כמו צפון רצועת עזה".

"ההישג של צה"ל זו אותה מנהרה בחאן יונס, מנהרה שבה הוחזקו לפחות 20 חטופים שלנו, מנהרה שחמאס חפר עוד מ־2012 מתחת לבתים של יחיא סינוואר. מתמקדים במנהרות האסטרטגיות, היותר עמוקות, ארוכות, המנהרות שבהם חמאס מנהל את הלחימה. לא רצים אחרי כל פיר וכל בדל מנהרה, ענף שיוצא מהגזע, אלא מחפשים את הגזע עצמו", הוסיף.

"המנהרות הגדולות שבהן חמאס מנהל את הלחימה ובהן נמצאים הבכירים והחטופים", המשיך. "היחידות הכי טובות נמצאות בחאן יונס בדיוק לדבר הזה. שמעתי אמירות ממפקדים בחאן יונס 'אני לא יוצא מכאן עד שלא מביאים את החטופים והבכירים'".

לאחר מכן עלתה גם הכתבת מארה"ב נריה קראוס ואמרה: "גם האמריקנים אומרים שהם מופתעים מכמה שחמאס חזק, והם אומרים שחמאס אכן נחלש אבל עדיין לא חלש ויש לו חודשים ארוכים שהוא יכול לנהל לחימה כזו", אמרה המגישה נריה קראוס. "נכון", השיב הלר. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm