המלחמה בעזה מתמשכת – ובצד הלחץ שמפעילים לוחמי צה"ל על הנהגת חמאס הקושי של רבים מאזרחי עזה גובר. ביממות האחרונות התפרסמו ברצועה מספר סרטונים שטוענים שרבים מהפלשתינים כבר לא מסוגלים להשיג קמח חיטה, ונאלצים להדרדר לטחינת מספוא: דגנים חליפיים כמו שעורה ודוחן, שמסורתית נחשבים ל"לחם עוני".

הזרמת סיוע לעזה משטח ישראל: הלחץ הבין-לאומי החדש על ישראל

הדיווחים על מחסור חריף בחיטה ברצועה מגיעים לאחר שבסוף השבוע דווח כי בשיחתם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את ראש הממשלה בנימין נתניהו "על החלטת ישראל לאפשר הכנסת קמח לעזה". הסכמה ישראלית כזו – להעברת משלוחי קמח חיטה לעזה, ככל הנראה דרך נמל אשדוד – לא פורסמה על ידי אף גורם ישראלי רשמי, ובארץ הקהל למד עליה מההודעה של הבית הלבן.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לאחר הפרסום תקפו גורמים פוליטיים בארץ את הכוונה לאפשר את הכנסת הקמח. "בפעם הראשונה שמעו חברי הקבינט המדיני ביטחוני כמו כל המדינה, שנתניהו הסכים להעביר קמח לחמאס דרך נמל אשדוד", כתב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, "מה השלב הבא? להעביר להם עוגות וקרואסונים?".

בראיון נרחב שפורסם במוסף מעריב בסוף השבוע האחרון קרא ראש המל"ל שעבר אלוף (במיל') גיורא איילנד למנוע לחלוטין כניסה של אספקה לרצועת עזה, על מנת לקדם את הניסיון להגיע לעסקת שבויים. "אני מחבר את הסיוע ההומניטרי לעניין החטופים", אמר, "גם אם באיחור ניכר, ישראל צריכה להגיד גם לעצמה וגם לאמריקאים משפט שנראה לי כל כך נכון עניינית ומוסרית: אנחנו חוששים שהחטופים שלנו ימותו, ואם הם בחיים, מי יודע איך יחזרו, ועל כן, אם לא מחדשים את מימוש העסקה בתנאים של העסקה הקודמת שהייתה סבירה, עשרה חטופים ביום תמורת משאיות סיוע, אנחנו מפסיקים את שרשרת האספקה. לא על מנת להרעיב את התושבים בעזה, אלא כמנוף להציל את האנשים שלנו. גם זה הומניטרי, ואם לכל העולם נורא חשוב שהאספקה תגיע לעזה, שהעולם יפעיל עליה את כל הלחץ האפשרי על מנת שזה יקרה".

בארצות הברית ובעולם קיים חשש גובר מפני התפרצות של רעב בחלקים מרצועת עזה, נוכח התמשכות המלחמה והתנאים הקשים שבהם מצטופפים רבים מתושבי הרצועה בחלקה הדרומי. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כינה בסוף השבוע בכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס את המצב "קורע לב" ואמר שארה"ב "עובדת בנחישות" על מנת להגדיל את הסיוע ההומינטרי שנכנס לרצועה.

נציגים של האו"ם טענו בשבוע שעבר כי "כל אדם בעזה הוא רעב" ואף אמרו ש"ישראל מחריבה את מערכת המזון של עזה ומשתמשת באוכל כנשק נגד העם הפלסטיני".