משרד האוצר האמריקאי הודיע היום (שני) על סבב סנקציות חדש נגד חמאס, יחד עם בריטניה ואוסטרליה, נגד רשתות של חלפני כספים ברצועת עזה שמסייעים לארגון הטרור, בין השאר באמצעות שימוש במטבעות קריפטו שמקשים על המאבק במימון הטרור.

המדינות, הטילו סנקציות על עוד רשתות פיננסיות של חמאס ומטבעות וירטואלים בשימוש הארגון. זאת, לאחר שבריטניה הודיעה כי היא הטילה סנקציות חדשות על אנשים הקשורים לארגון הטרור, לרבות מנהיג חמאס. הצעדים כוללים גם סנקציות על הג'יהאד האסלאמי פלסטיני (גא"פ). כמו כן, בבריטניה הוסיפו היום שש תוספות חדשות במסגרת חוקיהם הקשורים למלחמה בטרור. עוד הודיע שר החוץ הבריטי: "אנו מכריזים עם ארה"ב על סנקציות נוספות כדי לשבש את הרשתות הפיננסיות של חמאס".

עוקף את הסנקציות והמצור על עזה: כך חמאס מעביר כספים מאיראן
בחמאס הודיעו במפתיע: "מפסיקים לקבל תרומות כספיות בביטקוין" - וזו הסיבה

חיסול בכיר חמאס איימן נופל בעזה (צילום :דובר צה"ל)

אחת הרשתות מופעלת על ידי משפחת שמלח', המפעילה שתי חברות לחלפנות כספים - אל-מרכזיה ללצראפה, וערב-צ'יינה טריידינג - עם סניפים בעזה ובטורקיה לטובת העברות כספים מכוח קודס של משמרות המהפכה, לחמאס ולג'האד האסלאמי הפלסטיני ברצועה.
 
הדמות הבולטת ביותר היא של זוהייר שמלח', שנחשב לחלפן הכספים המרכזי של חמאס מאז שחאמד אל-חצ'רי חוסל במאי 2019, ואשר מילא תפקיד מרכזי במעבר של חמאס להעברות כספים באמצעות מטבעות קריפטו, בעיקר ביטקוין. המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון, החרימו בשנים האחרונות מיליוני דולרים, בנוסף לחשבונות במטבעות קריפטו, שקשורים לחברת אל-מרכזיה ושימשו להעברות כספים מאיראן.

גם אחמד שמלח', עלאא שמלח' ועימאד שמלח' הוכנסו לרשימת הסנקציות. משרד האוצר האמריקאי ציין כי עימאד שמלח' היה מעורב בהעברות של כספים מחשבונות בסין לחשבונות של חמאס בעזה, ואף בהברחת מזומנים מדאע"ש-סיני במצרים לרצועת עזה.

מטבעות קריפטו (צילום: envato)
מטבעות קריפטו (צילום: envato)

הרשת השנייה היא של משפחת חרזאללה. חברת חלפנות בבעלותם של מוחמד, נעים וצלאח חרזאללה, ביצעה העברות כספים, כולל באמצעות מטבעות קריפטו, כאשר מוחמד חרזאללה התמקד בהעברות הכספים, בעוד שצלאח חרזאללה שימש כאיש הלבנות כספים מרכזי. בנוסף, הוטלו סנקציות על סמיר חרזאללה ועל סוכנות החלפנות שלו שהעבירו מיליוני דולרים מגורמים במזרח התיכון לחמאס מאז 2014, ועל תאיר עבד אל-ראזק חרזאללה שתיאם העברות של מיליוני דולרים מטורקיה.

"חמאס ביקש לנצל מגוון של מנגנוני העברה פיננסיים, כולל ניצול של מטבעות קריפטו, כדי להעביר כספים לתמיכה בפעילויות הטרור של הקבוצה", אמר תת שרת האוצר לטרור ולמודיעין פיננסי, בריאן נלסון. "נמשיך לנצל את הרשויות שלנו כדי לפגוע בחמאס, במממנים שלה ולתשתית הפיננסית הבינלאומית שלה".

זוהייר שמלח' הוא היחיד מהרשימה האמריקאית שהוכנס לסנקציות הבריטיות החדשות. מלבדו, צורפו לרשימה גם אחמד שריף עודה שנחשב לאיש כספים מרכזי של חמאס, חבר הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל ברהום, מנהיג חמאס בבית לחם חסן אל-וורדיאן, ובכיר הג'האד האסלאמי בעזה - ג'מיל יוסוף עליאן.

זוהייר שמלח', איש הקריפטו של חמאס, 2021 (צילום: משרד הביטחון)
זוהייר שמלח', איש הקריפטו של חמאס, 2021 (צילום: משרד הביטחון)

"הסנקציות האלה הן מסר ברור לחמאס - בריטניה ושותפותינו מחויבות להבטיח שאין מקום מסתור למי שמממנים פעולות טרור", אמר שר החוץ, דיוויד קמרון. "כדי להשיג הפסקת אש יציבה בעזה, חמאס לא יכול להיות יותר בשלטון ולא יכול לאיים על ישראל. באמצעות שיבוש הרשתות הפיננסיות שמסייעות לפעילות חמאס, כולל מאיראן, הסנקציות האלה מסייעות למטרה הקריטית הזו".  

ההחלטה הגיע לאחר שבסוף נובמבר, דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הייתה צמיחה משמעותית בשימוש במטבע הוירטואלי "טרון", שהוא מהיר יותר וזול יותר מהביטקוין. לפי ראיונות עם שבעה מומחים בפשיעה פיננסית וחקירות בלוקצ'יין, רויטרס מדווחת כי ה-Tron עבר את הביטקוין, בשימוש של ארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה, הנתמכים ע"י איראן.

אילוסטרציה: מטבעות קריפטו מול הלוגו של טרון (צילום: רויטרס)
אילוסטרציה: מטבעות קריפטו מול הלוגו של טרון (צילום: רויטרס)