מלחמת חרבות ברזל: אחת מההשאלות שחוזרות שוב ושוב בימים האחרונים היא האם מחבלי ארגון הטרור חמאס מסוגלים להמשיך להילחם, כאשר עולה כי עד 60% מהכוחות הצבאיים של חמאס יצאו מכלל פעולה.

"בתי חולים מחוץ לתחום": ארה"ב במסר על הלחימה בישראל
דיווח: זהו האולטימטום שמדינות ערב יציבו לישראל על סיום המלחמה

עוד עולה, כי במכלול האבדות של חמאס במשך מעל 100 ימי מלחמה עם ישראל יש כמה נקודות קריטיות: בצד החיובי - 48-60% מכוחות חמאס אינם בפעילות - כלומר נהרגו, נפצעו או נעצרו.

בצד השלילי: צה"ל הרג כ-3,500 מחבלים בצפון עזה בשלושת השבועות הראשונים של הפלישה, אך הרג כ-2,000 בששת השבועות האחרונים - מה שמעיד על ירידה חדה בחיסול כוחות ארגון הטרור.

נכון להיום, צה"ל מעריך שהוא הרג 9,000 מחבלי חמאס, פצע כ-8,000 בדרגה שהם לא מסוגלים לחזור ללחימה (מספר גדול בהרבה נפצע ברמות נמוכות יותר), ו-2,300 מחבלים נעצרו.

בתוך כך, ה"וול סטריט ג'ורנל" פרסם דו"ח שמצטט גורמים אמריקאים שהעריכו כי צה"ל הרג רק כ-20-30% מכוחות חמאס, הדוח לא צירף את כל המרכיבים של סילוק כוחות חמאס משדה הקרב. כלומר, הנתונים של ה"וול סטריט ג'ורנל" לא הציגו את התמונה במלואה.

לפני המלחמה, דיווחים רבים העריכו את כוחות חמאס בכ-40 אלף כוחות. הפער בין הדיווחים עשוי לנבוע ממודיעין לא מדויק או אי הבחנה בין לוחמים קרביים לכוחות תמיכה לוגיסטיים של חמאס שאינם נלחמים.

תקיפה בח'אן יונס (צילום: רשתות ערביות)

מסתמן כי בכירים בארצות הברית אינם בטוחים כיצד להבחין בין לוחמי חמאס והג'יהאד האסלאמי, בהתחשב בכך שהם שיתפו פעולה בלחימה בישראל מאז ה-7 באוקטובר. עד ה-10 בדצמבר נהרגו 7,000 מחבלי חמאס. ההתקדמות החלה להאט כאשר חמאס נסוג מתחת לאדמה ועברו 14 ימים, עד 24 בדצמבר, עד שצה"ל הרג עוד 1,000 כוחות חמאס, עד שהגיע ל-8,000 הרוגים.

מאז ה-24 בדצמבר הרג צה"ל עוד כ-1,000, והגיע ל-9,000. השאלה כעת היא האם צה"ל מתקשה למצוא את כוחות חמאס המסתתרים ברשת המנהרות העצומה, האם יש פחות כוחות מהצפוי, או שמא לוחמי חמאס רבים נמוגו לתוך האוכלוסייה האזרחית ורק ממתינים עד שישראל תוותר על המשמר על מנת לבצע תקיפה נוספת.