מנהיגי החמאס בעזה החלו לנקוט באמצעי ביטחון מחמירים יותר ומסתמכים על אמצעי תקשורת פרימיטיביים זה עם זה, כמו שליחת הודעות כתובות בפתקים, כך חשף היום (שלישי) העיתון הסעודי "א-שארק אל אווסט" מפי מקורות פלסטינים המקורבים לארגון הטרור.

"עבור חמאס זו מלחמת העצמאות הפלסטינית": התכנית של סנוואר ודף להמשך
מתחרטים על הטבח? בכיר חמאס מודה: זו הטעות הגדולה שעשינו

על פי הדיווח, לפני המלחמה הסתמכו בכירי החמאס על התקשורת הקרקעית שפותחה על ידו בשנת 2009 ובהמשך שודרגה על ידי אמצעים טכנולוגים מתקדמים שהוברחו ככל הנראה דרך המנהרות מתחת לגבול עם מצרים. אולם, לאחר השמדת התשתיות בתקיפות צה"ל, בכירי החמאס החלו להשתמש כאמור בפתקים המועברים על ידי שליחים.

לטענת המקורות, הזרוע הצבאית של החמאס (גדודי עז א-דין אל-קסאם) התקינו מרכזיות תת-קרקעיות המחוברות לקווים ישנים מאוד בנקודות מסוימות מעל פני הקרקע, והן נבדקו כל העת כדי למנוע חדירה ובכדי לבצע תחזוקה חודשית-תקופתית. המקורות סיפרו כיצד לכל בכיר בארגון ברמות מנהיגות שונות, בין אם פוליטיות או צבאיות, יש נקודת תקשורת משלו עם מספר מסוים באמצעותה מתנהלת תקשורת. המקורות אמרו כי ישראל הייתה מודעת למערכת הזו, אליה היא ניסתה לפרוץ לה מספר פעמים ולאחר מכן ניסתה לפגוע בה. 

מנהרה של החמאס בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
מנהרה של החמאס בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

עוד דווח  כי למרות הנזק לרשת התקשורת, הנהגת התנועה המשיכה לנהל את התקשורת שלה באמצעות אותה שיטה לאחר שהמהנדסים של הארגון הצליחו באותה עת להחזיר חלק מהמרכזיות הללו לפעולה והקימו נקודות תקשורת חדשות.

המקורות חשפו כי את המשא ומתן על הפסקת הלחימה ושחרור החטופים התנהל בפגישות פנים אל פנים , ולאחר מכן הוטל על מישהו להעביר את התשובות להנהגת התנועה בחו"ל באמצעות מספר שיטות. בין השיטות בהן מצליח הארגון לתקשר עם אנשיו מחוץ לרצועה נמצאות שימוש בשבבי זיכרון ניידים והעברת הודעות מוצפנות ברשת האינטרנט באמצעו מכשירים מיוחדים שנקנו מראש. 

כמו כן, חמאס השתמש בתקשורת פנימית-פרטית כדי לתקשר עם הג'יהאד האסלאמי, לאחר שבעבר סיפק לו כמה נקודות קשר לתקשורת בעת הצורך. לאחר חידוש הלחימה, תקפה ישראל יעדי חמאס וככל שהתקיפות התרחבו למרכז ודרום הרצועה, איבד החמאס מנהרות רבות המיועדות לתקשורת.