האסון הכבד ביותר מאז תחילת הפעולה הקרקעית: 21 לוחמי מילואים נהרגו אתמול בקריסת שני מבנים באזור מחנה הפליטים אל-מע'אזי, שבמרכז הרצועה. 

"התפוצצו כנראה ממוקשים שכוחותינו הטמינו": מה שאפשר לספר על האסון בעזה
היממה האחרונה היא תזכורת לכך שבשטח מתנהלת לחימה קשה מאוד | טל לב רם

תחקיר ראשוני שנערך ביממה האחרונה חושף כי האירוע החל כאשר הכוחות, מחלקה של יוצאי גבעתי בגדוד מילואים, עסקו בהכנת המוקשים לקראת פיצוץ של מספר מבנים שהיו במרחב, כ-600 מטרים מהגדר מול קיבוץ כיסופים. שני המבנים שבהם פרסו את המטענים היו מחוברים בשרשור ביניהם. על פי הערכה בכל מבנה היו כעשרה מוקשים שהוכנו לצורך הפיצוץ.

הלוחמים היו בשני המבנים ובשלב מסוים חוליה של מחבלי חמאס יצאה מאזור מטעים שהיו בסמוך, ביצעה ירי נ״ט לעבר אחד המבנים וכתוצאה מהפיצוץ הזה שני המבנים קרסו וגרמו למותם של הלוחמים. הטנק זיהה את הפגיעה ואת החוליה, אך זו הספיקה לירות לעברו, לפגוע גם בו ולאחר מכן ככל הנראה להימלט. כתוצאה מהפגיעה בטנק נהרגו שני לוחמים. לאחר מכן החל תהליך חילוץ בזירת המבנים ההרוסים.  

בצה"ל מעריכים שהירי לעבר המבנים הוא זה שגרם לפגיעה הקשה, אולם עדין לא ברור מה גרם להפעלת המטענים ומבהירים כי אינם מכירים שהיו מנהרות תת-קרקעיות במרחב שסייעו לתנועת המחבלים. במסגרת התחקיר יבדקו דרכי הפעולה, כמות הלוחמים שהיו באותה העת בזירה וכן גם סוגיית אבטחת הפעילות. 

האסון ברצועה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
האסון ברצועה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

לאחר האסון, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ביקר בשטח יחד עם מפקד האוגדה תא"ל אבי רוזנפלד והמפקדים. הרמטכ״ל דיבר עם המפקדים בשטח, כאשר כוחות המילואים עדיין נמצאים בשטח על מנת להשלים את המשימה. 

צה"ל פועל בשלושה דרכים על מנת להשמיד מבנים: תקיפה אווירית, חבלה או כלים הנדסיים. במקרה של חשש למלכוד של המבנים, חיל האוויר מתועדף ראשון. עם זאת, על מנת להשמיד תשתיות תת קרקעיות, תקיפות אוויריות פחות יעילות ולכן פעולת ההרס הכי אפקטיבית היא באמצעות חבלה.

בצה"ל מבהירים כי הכוח הזה ביצע מספר פעמים משימות מהסוג הזה וכי לא מדובר באש כוחותינו, אלא כאמור מדובר בירי מחבלים שיצר את הפיצוץ והאירוע עם הטנק שהתרחש לאחר מכן. עוד מבהירים כי נדרש תחקיר שישלים את הפרטים וכי המטרה בפעילות הזו היא לייצר הגנה חדשה ולהחזיר תושבים הביתה בסופו של דבר. הפעולה הזו, גם כשהיא מבוצעת בשטח עזה, היא חלק מתפיסת ההגנה.

כמו כן, בתחקיר נוסף שנערך על הירי לעבר בסיס חיל האוויר בהר מירון עולה כי ככל הנראה מדובר בירי רקטי ולא בירי נ"ט, כפי שהיה בפעם הקודמת. 

הצהרת הרצי הלוי בנוגע לאסון בעזה בו נפלו 21 לוחמים. צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי התייחס היום לנפילת 21 הלוחמים באסון הפיצוץ בעזה: "מדינת ישראל התעוררה הבוקר להודעה קשה וכואבת - 21 הרוגים. מיטב בניה של הארץ הזאת, אשר התנדבו להגן על הבית ושילמו את המחיר היקר ביותר. אנחנו משתתפים בצער משפחותיהם על האובדן הכבד, ויודעים כי הכאב גדול מנשוא. אם יש בכך נחמה, הייתי רוצה שתדענה המשפחות – הם נפלו בקרב בסמוך לגדר הגבול, במהלך פעילות הגנה במרחב החוצץ בין היישובים הישראלים לעזה. זו משימה שכל תכליתה לייצר את התנאים הביטחוניים לשובם של תושבי עוטף עזה לבתיהם בביטחון. לשם כך יצאנו למלחמה, שהחלה בניסיון אכזרי לעצור חיים ואנחנו נחושים מתמיד להשיב חיים לכאן וביתר שאת. חזרתי מהנקודה בה נפלו הלוחמים ופגשתי את המפקדים. שמעתי תובנות ראשוניות, לקחים ראשונים. אנחנו, כמו תמיד, נתחקר את האירוע לעומקו ונלמד את הלקחים תוך כדי הלחימה, בכדי שאירוע כזה לא יישנה", אמר. 

עוד הוסיף הרמטכ"ל: "אנחנו כואבים היום את האובדן של 21 לוחמים – כולם אנשי מילואים יקרים הראויים לכבוד ולהערכה עצומים מהמדינה כולה, על ההתנדבות, הנחישות והנכונות האינסופית. הם החלו את שירותם ביחד, בחטיבת גבעתי, והמשיכו כך במילואים. הם מגיעים מכל חלקיה של החברה הישראלית ומרחבי מדינת ישראל – הם קבוצת מופת ודוגמה עבור כולנו. אין לנו יקרים מהם. נרכין ראש אך נזקוף קומה לקראת המשך הלחימה וההגנה על הבית. אנחנו עדיין נלחמים".

"הלחימה תהיה ארוכה ונכונו לנו עוד אתגרים רבים. אנחנו מרעננים את הכוחות ומשנים אופני לחימה, בידיעה שנשוב ונידרש שוב לאנשי המילואים לאחר שינוחו. אנחנו קשובים לכל אנשי המילואים, מחבקים ומעריכים את כולם. נוכח המשימה העליונה אנחנו נשארים מלוכדים – למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל", הוסיף.

לבסוף, אמר כי "ביום קשה זה חשוב לומר, אנחנו נלחמים מזה 108 ימים ולא שוכחים את השבעה באוקטובר, לא שוכחים לשם מה יצאנו למלחמה. ביממה האחרונה אנחנו מרחיבים את הלחימה בחאן יונס, צוברים הישגים נוספים, ובמקביל ממשיכים להילחם בצפון הרצועה ומעמיקים את ההישג. אנחנו מחסלים ופוגעים במחבלים רבים, במפקדים רבים – מרצחי חמאס מולם נמשיך לפעול בנחישות רבה.  ביום הזה אנחנו חשים את מחירה הגדול והכואב של מלחמה, אך זו שאנחנו נלחמים כעת היא הכרחית וצודקת מאין כמוה. נמשיך להילחם למען זכותנו הברורה לחיות כאן בביטחון".