המגעים להסכם עם חמאס: סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה הלילה (בין שלישי לרביעי) כי על רקע המאמצים הקדחתניים של ארה"ב, מצרים וקטאר להביא להפסקת אש ברצועה, הן ישראל והן חמאס הסכימו על העקרונות הכלליים של עסקה לשחרור החטופים בעזה בתמורה לשחרור מחבלים פלסטינים, וזאת לאורך הפסקת האש במלחמה שתימשך כחודש. יחד עם זאת, גורמים המעורים בפרטים מסרו כי ישנם חילוקי דעות בין הצדדים, בנוגע להמשך הלחימה לאחר שהעסקה תצא לפועל. 

על פי הדיווח, חמאס דרש תחילה הפסקת אש ראשונית של מספר חודשים, והסכים כעת להפסקת אש של חודש, אך ארגון הטרור מסרב להתקדם בעסקה עד שלא יהיו ערבויות לכך שתהיה הפסקת אש קבועה, שרק לאחר מכן ישוחררו החטופים. בכיר חמאס, סאמי אבו זהרי, מסר כי "אנחנו פתוחים לכל היוזמות וההצעות, אך כל הסכם חייב להתבסס על סיום התוקפנות ונסיגה מוחלטת של ישראל מרצועת עזה".

יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

עוד דווח כי אחת ההצעות שהגישה ישראל הייתה לסיים את המלחמה עם "הסרתם" של שישה בכירים בחמאס, שהכוונה ככל הנראה להגלייתם מעזה, אך ארגון הטרור דחה זאת על הסף, כך לדברי בכיר בארגון. לדבריו, הרשימה כללה את ראשי הזרוע הצבאית של הארגון והמתכננים של הטבח ב-7 באוקטובר, בהם יחיא סינוואר ומוחמד דף. 

בתוך כך, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי בחמאס אמרו למתווכים שהם פתוחים לדון בהסכם לשחרור חלק מהחטופים בתמורה ל"הפסקה משמעותית בלחימה", כך טענו גורמים מצריים. כמו כן, אותם גורמים במצרים אמרו כי חמאס הביע פתיחות לעסקה לשחרור כל הנשים והילדים שנותרו בשבי. 

המתווכים אמרו כי המהלך של חמאס בא בעקבות הצעה של ישראל שביקשה לשחרר את כל החטופים בתמורה לעד שלושה חודשים של הפסקת אש, נסיגה של כוחות ישראליים מכמה אזורים בעזה ואישור לאזרחים פלסטינים לנוע בחופשיות ברצועה.

ביום ראשון האחרון דווח כי ארצות הברית, מצרים וקטאר דוחפות את ישראל וחמאס להצטרף לתהליך דיפלומטי "משודרג" שיחל בשחרור החטופים ובסופו של דבר יביא לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, כך מסרו דיפלומטים המעורים בפרטים לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני. על פי הדיווח, אף אחד מהצדדים לא הסכים עד כה לתנאי ההצעה החדשה, כשבכיר בארגון הטרור אף הדגיש כי אין כל התקדמות.

עצרת למען החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עצרת למען החטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ההצעה החדשה מייצגת גישה חדשה להביא לסוף המלחמה ברצועת עזה, שהחלה ב-7 באוקטובר, ביום הטבח המחריד שביצע ארגון הטרור בעוטף עזה. גורמים מצרים טוענים מצדם כי בעוד שממשלת ישראל נוקטת באופן פומבי בעמדה בלתי מתפשרת בכל הנוגע לעסקת חטופים, יש חילוקי דעות בתוך הקבינט הישראלי, כאשר יש דעה התומכת בלתת עדיפות לשחרורם.

גורם קטארי רשמי אמר כי מדינתו ממשיכה לתקשר עם שני הצדדים על מנת להביא לסיום המלחמה ושפיכות הדמים כלשונם, "ולהגן על האזרחים החפים מפשע ולהבטיח את שחרור החטופים והמשך הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה". המתווכים הציעו תוכנית של 90 יום שתביא תחילה להפסקת הלחימה למספר לא מוגדר של ימים, על מנת שחמאס ישחרר תחילה את כל החטופים, כשמקביל, ישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תיסוג מהרצועה, תאפשר חופש תנועה ברצועה, ותפסיק את טיסות המעקב.

בשלב השני, חמאס ישחרר חיילות, בעוד שישראל תשחרר אסירות פלסטיניות. השלב השלישי יכלול שחרורם של חיילים ישראלים וגברים בגילים שונים, שבהם רואים בחמאס כחיילים לכל דבר. עוד על הפרק, כך על פי הדיווח, הקמת קרן בין-לאומית לשיקום רצועת עזה והבטחה שלא לפגוע במנהיגים הפוליטיים של ארגון חמאס.