מלחמת חרבות ברזל: האם הדיווחים על עסקת חטופים מתגבשת מעמיקים את הפערים בתוך "ציר ההתנגדות"? העיתון הלבנוני המקורב לחיזבאללה אל-אח'באר פרסם הבוקר (רביעי) מאמר נרחב ובו הגדיר את המגעים לעסקה "מלכודת" וקרא לחמאס לפרוש מהם. לטענת העיתון, המבטא פעמים רבות במאמריו את עמדת בכירי ארגון הטרור השיעי, העסקה המוצעת היא אמנם מפתה, אך הוא קרא להתנגד אליה "כי היא סותרת את מטרות חמאס".

ממשל צבאי זמני וקואליציה בינלאומית: התכנית של ישראל ליום שאחרי המלחמה | בן כספית
ה"וול סטריט ג'ורנל": נתניהו שם את הישרדותו הפוליטית בראש שיקוליו

לטענת הכותבים, "חוסר יכולתה של ישראל להשיג ניצחונות בעזה הפכה למרכיב של לחץ על ארצות הברית. המרכיב המטריד במתרחש קשור ללחץ שמפעילה וושינגטון על ממשלות ומפלגות ערביות ואיסלאמיות במטרה לכתר את פלגי ההתנגדות ברצועת עזה ובגדה המערבית, ובמיוחד את תנועת חמאס. לפיכך התקיימה תקשורת בעיקר בין ארה"ב, מצרים, טורקיה וקטאר. וושינגטון ביקשה מפורשות ממדינות אלו להפעיל את כל הלחץ על מנת לשכנען לקבל הצעה אמריקאית שמטרתה שחרור החטופים".

לטענת העיתון המקורב לחיזבאללה, ההצעה המדוברת מטעם ארצות הברית וישראל מוצעת כמו פיתוי לחמאס כיוון שמדובר בהזדמנות להפסקת אש ארוכה מהרגיל וכוללת שחרור של אלפי אסירים ביטחוניים עם דם על הידיים. הכותבים אף הגדירו השפה ציורית את העסקה "ממולכדת" וטענו כי היא "ניסיון להוביל את ההתנגדות לישראל אל הגיליוטינה". ניתן לראות בחשש שמביע הבטאון של ארגון הטרור השיעי כהישג אפשרי לישראל, שכן בלבנון קיים חשש שזו "שינתה את המשוואה" והצליחה להעמיד בפני חמאס הצעה שקשה לסרב לה.

פרויקט הצפת המנהרות "אטלנטיס" (צילום :גלי צה"ל)

"חמאס עומד בפני הזדמנות שאולי לא תחזור על עצמה, בהתחשב בכך שלממשל האמריקני לא תמיד יש את הזמן והיכולת להפעיל לחץ על ישראל כדי לשכנע אותה בהפוגה הומניטרית ארוכה", כתבו בעיתון. לטענת העיתון, "הסכמה לעסקה תהיה משולה להתנערות מהאג'נדה של חמאס ותנועת 'האחים המוסלמים'". דבר זה מעיד על ההצלחה של הציר המתון של מדינות ערב שרוצה להחליש את ההשפעה הקטרית ולהכניס את הציר הסעודי בהסכם שישנה את המזרח התיכון.