מלחמת חרבות ברזל: ראשי יישובים בגבול הצפון שיגרו אמש (ראשון) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בדרישה לעצור את צמצום סד״כ של הכוחות הצבאיים בגזרה. בין היישובים שנשלח מטעמם המכתב הם חניתה, שומרה, נטועה, זרעית, שתולה ואבן מנחם בגליל המערבי.

החוקר של סינוואר צדק: ״הוא נאצי שמעדיף להיות שאהיד ולא למסור מידע״ | ראיון
קרובה מתמיד? "צה"ל נערך למלחמה כוללת בצפון, ויעשה את זה בעיתוי הנכון"

במכתבם, הביעו ביקורת ראשי היישובים על החלטת הצמצום רחב ההיקף בסד״כ של כוחות צה״ל בגבול הצפון: ״בפגישות שנערכו ביישובנו עם גורמים צבאיים בכירים, הובא לידיעתנו שצה"ל החל לפעול לצמצום רחב היקף בסד״כ של הכוחות הפעילים באזורנו״, כך נכתב.

עוד תיארו את האתגרים הביטחוניים בגבול הצפון מאז ה-7 באוקטובר: ״הצפון נמצא תחת התקפה יומיומית של מחבלי החיזבאללה אשר אורבים לנו בכל נקודה וציר שחשופים לגבול.

אנו המבקשים להודיע ולהתריע בפני מקבלי ההחלטות ובראשם ראש הממשלה ושר הביטחון, על כך שלא נאפשר למדינת ישראל להפוך את יישובנו המפונים למערכת התראה ופיתיון על כניסת מחבלי כח רדואן וכוחות החיזבאללה - לתוך שטח מדינת ישראל באין מפריע.

במהלך כזה, כיתות הכוננות שלנו שבנויות מתושבי המושבים והקיבוצים, יאלצו להילחם ללא סיוע צבאי ובשל כך יהפכו לברווזים במטווח ללא יכולת מספרית - סד"כ ואמצעים הדרושים לעצירת פלישה ולחימה״, הם מתריעים.

שר הביטחון יואב גלנט באיום לחיזבאללה (צילום :שחר יורמן )

ראשי היישובים עוד דורשים לעצור את המהלך ויתרה מכך - הם מבקשים לחזור ולעבות את סד"כ הלוחמים, הכוחות והאמצעים לאורך הגזרה: ״אנחנו מכירים את החומר האנושי שמרכיב את כיתות הכוננות שלנו - מטובי לוחמי ולוחמות מדינת ישראל, שלא יפקירו את עמדות ההגנה וימשיכו להוות מענה ראשוני ומשמעותי בהגנת הגבול והמדינה כולה. אנו מודאגים שדמם יישפך לשווא״. 

לפני שינקטו באמצעים נוספים, ראשי היישובים מודיעים שבמידה והתוכנית ההגנתית לא תשתנה - הם יפעלו ״להגן על חברי כיתות הכוננות בכל דרך ואמצעי שיידרש״.

תגובת דובר צה״ל: "אין שינוי בסדרי הכוחות ביישובים אלא באופן היערכותם במרחב להגנה. צה"ל לא מפרט אודות אופן היערכות הכוחות מטעמי ביטחון מידע ועל מנת לא למסור מידע לאויב. מחלקות ההגנה בכלל יישובי פיקוד הצפון מגויסות וימשיכו להיות חלק בלתי נפרד ממאמץ ההגנה על הישובים והמרחב".