מדינת ישראל עומדת בפני איום קיומי קונבנציונלי שההרס שלו יהיה כפצצה גרעינית בלי נשורת גרעינית. מדובר ב־250 אלף טילים, רקטות וכטב״מים המאיימים על מדינת ישראל בטבעת חנק מכל עבריה, שישגרו איראן וגרורותיה במלחמה האזורית הבאה על העורף הישראלי בקצב של אלפי טילים רקטות וכטב״מים מדי יום ביומו.

סוריה: "ישראל תקפה בסמוך לדמשק"; דיווח: אתרים איראנים הופצצו
לקראת "פעילות עצימה" ברפיח: ההנחיה של נתניהו לצה"ל ולמערכת הביטחון
 
הטילים המדויקים שמייצרים אויבינו הם בעלי ראשי נפץ של מאות ק״ג כל אחד, וקצב ייצורם הוא קצב מסחרר. בתוך שנים מספר יהיו בידיהם עשרות אלפי טילים מדויקים וכטב״מים. זה פוטנציאל הרס שעלול להחריב את מדינת ישראל כבר כיום, ובוודאי ביתר שאת בשנים הבאות.
 
ישראל ניצבת בפני אתגר ביטחוני שלא עמדה בו מאז קום המדינה: להיות או לחדול. בשביל להתכונן מהר ככל האפשר לאתגר הביטחוני, אנו חייבים מנהיגות צבאית ומנהיגות מדינית חדשה שתוביל את התהליך של בניית יכולת עמידה מול האתגר הביטחוני הקשה ביותר מאי פעם העומד לפתחנו.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

 
ההנהגה שהביאה אותנו לאסון המחפיר והבלתי נסלח בעוטף עזה אינה כשרה וגם אינה ראויה להוביל את המדיניות הביטחונית של מדינת ישראל לשנים הבאות. מדינת ישראל הייתה כמעט באירוע של מלחמה אזורית וסכנה לקיומה. רק בנס היא לא פרצה כי לא יצא עלינו חיזבאללה למלחמה כדי להילחם בנו בה בעת שחמאס תקף את יישובי העוטף ב־7 באוקטובר 2023. מדינה שסומכת על ניסים ולא על יכולת צבאית אמיתית – לא תשרוד לאורך זמן.

בתים הרוסים בכפר עזה (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)
בתים הרוסים בכפר עזה (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)

 
המלחמה האזורית הייתה יכולה לפרוץ גם בנסיבות חמורות מזה, שאין הדעת סובלת. כמה שבועות לאחר 7 באוקטובר, כאשר החליט קבינט המלחמה המצומצם לצאת להתקפה על עזה – דרשו הרמטכ״ל, הרצי הלוי, ושר הביטחון, יואב גלנט, בדיון בקבינט שצה״ל יֵצֵא בו־זמנית למלחמה גם על חיזבאללה. אין ספק שמהלך כזה היה מביא למלחמה אזורית, שהייתה גוררת הרס נורא ואבדות כבדות מאוד בעורף הישראלי, כי לא צה״ל ולא העורף הוכנו אליה כלל.
 
מדובר בבעיה חריפה ובלתי מתקבלת על הדעת של שיקול דעת בלתי רציונלי של השניים שמובילים כעת את המלחמה. האם שיקול בלתי רציונלי של השניים עלול לחזור שוב ולגרום לאסון? רק לאחרונה שמענו בתקשורת את מפקד פיקוד הצפון, אורי גורדין , שפיקוד הצפון מוכן לכל משימה שתוטל עליו בתוך לבנון נגד החיזבאללה, ומוכן להתקפה.

באותו היום הצהיר מפקד חיל האוויר שטייסיו מחכים לפקודה לתקוף במאות מטוסים את חיזבאללה בעומק לבנון, ולא רק בעשרות כלי טיס, כפי שהם תוקפים כעת. זה אותו מפקד ח״א וקודמיו שלא הכינו את בסיסי ח״א לשיגורי הטילים המדויקים והכטב״מים שישגר חיזבאללה על הבסיסים.
 
גם הרמטכ״ל ושר הביטחון מצהירים חזור ושָנֹה, שאם לא יושג הֶסדר מדיני עם חיזבאללה, הדבר יושג בכוח צבאי. אלה שהיו אחראים לאסון בעוטף עזה ממשיכים באותו סגנון גם כעת, בדיוק כפי שהם דיברו לפני תקיפת חמאס את יישובי העוטף. אליהם מצטרפים פרשני חצר בערוצי הטלוויזיה הגדולים, ואומרים שלאחר הכרעת החמאס ברצועת עזה, צה״ל צריך להכריע את חיזבאללה בלבנון. 
 
מילים, מילים, מילים ללא קשר למציאות. הם לא למדו דבר וחצי דבר מהמכה הנוראה שחטפנו בעוטף עזה באשמתם הישירה, והם ממשיכים בהצהרותיהם כאילו לא קרה דבר, שוב אותה יוהרה, זחיחות וניתוק מהמציאות. עם ישראל צריך להתפלל שיימצא האדם האחראי והמבוגר שימנע מעשה פזיז שעלול להביאנו לאסון שיהיה גדול בעשרות מונים מהאסון שהתרחש בעוטף עזה.
 
גם ראש ממשלתי מצהיר הצהרות כמעט מדי יום ביומו שאינן מבוססות כלל ועיקר, ואליו מצטרפים חברי הכנסת והשרים שידיעותיהם בתחום הביטחון שווה לקליפת השום. כדי להוביל את השינוי הנדרש מייד, וכדי שנוכל לשרוד בעתיד ואף לנצח גם במלחמה אזורית – יש להתחיל כבר כעת בתהליך ההחלפה של הפיקוד הבכיר במטה הכללי ושל הדרג המדיני.
 
המלחמה הפכה למלחמה מתמשכת שעלולה להימשך עוד זמן רב מאוד בעצימות נמוכה או גבוהה, ולכן אין מה לחכות, צריך כבר עכשיו להתחיל להחליף את כולם ולשקם את הצבא.
 
אלה שגרמו לתוצאה האיומה ב־7 באוקטובר 2023 אינם כשרים עוד ולא מסוגלים להוביל את השינוי הנדרש. עד שלא יוחלפו, לא יתחיל שום תהליך לשיקום הצבא וביטחון המדינה, והזמן עובד לרעתנו וצריך לעשות זאת במהרה.