מלחמת חרבות ברזל: לאור מתיחות השיא בין ירושלים לקהיר, גורמים מדינים בישראל הבהירו כי "כל מהלך יתואם עם מצרים". יצוין כי על אף הבלטת הנושא דווקא בימים האחרונים, בפועל תוכנית התמרון באזור רפיח כבר הוכנה על ידי צה"ל. הרמטכ"ל התבטא בישיבת הממשלה בנוגע לסוגיית רפיח: "אישרנו כבר תוכניות לפעולה ברפיח. נציג את התוכניות כשנידרש".

דילמת רפיח במוקד: ישראל נעה בין המתיחות מול ביידן לזו מול קהיר"
יחסי ישראל-מצרים חזרו לנקודת ההתחלה": דילמת מעבר רפיח בשיאה

על פי מספר גורמים ישראלים, הבלטת הנושא של התמרון הקרקעי המתוכנן מגיעה על רקע תשובת חמאס למתווה עסקת החטופים, בתור מנוף לחץ נוסף על סינוואר ושותפיו. כזכור, מצרים שלחה כ-40 טנקים ונגמ"שים לצפון מזרח סיני במהלך השבועיים האחרונים, וזאת כחלק מסדרת צעדים לחיזוק הביטחון בגבולותיה עם עזה, לפי דיווח ברויטרס.

כנראה, כדי למנוע מתושבי עזה לעבור למדינה. במקביל, במצרים מאיימים לנתק יחסים עם ישראל. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל - גורמים מצרים אמרו כי מעבר של פליטים פלסטינים לסיני דרך מעבר רפיח מסכן את הסכם השלום עם ישראל.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
תיעוד החיסול ברפיח. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

לשכת ראש הממשלה מסרה ביום שישי, כי נתניהו הנחה את צה"ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תוכנית מוסדרת לפינוי אוכלוסייה אזרחית מהאזור: "אי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסיה אזרחית מאזורי הלחימה", נמסר מהלשכה. 

בתוך כך, סטפן דוז'ריק, דוברו של מזכ"ל האו"ם מסר כי "האוכלוסייה האזרחית ברפיח צריכה להיות מוגנת, אבל האו"ם מסרב לראות עקירה המונית באזור".

בנוסף, ביממות האחרונות במהלך פעילות במרכז הרצועה, כוח של לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח״ל זיהה חוליית מחבלים חמושה במרחב סמוך, ירו לעברם וחיסלו אותם. במערב חאן יונס, עוצבת הקומנדו המשיכה בפשיטות על יעדי טרור. לוחמי יחידת מגלן איתרו אמצעי לחימה רבים, ביניהם רובים מסוג קלאצ'ניקוב, עשרות רימונים ומחסניות, טילי RPG, וסטים ומטענים.