מלחמת חרבות ברזל: פרננדו מרמן ולואיס הר שנחטפו מניר יצחק (משפחת ליימברג-הר) הוחזקו ע״י חמאס ברפיח. המבצע לחילוץ שני החטופים נוהל מחמ״ל המבצעים המיוחדים של השב״כ ובוצע ע״י לוחמי הימ״מ והיחידה המבצעית של שב״כ.

תושבי גבול הצפון שלא פונו זועמים: "אנחנו נמצאים בשדה קרב"
ביידן הזהיר את מפני פעולה קרקעית אפשרית ברפיח - וכך השיב נתניהו

על המבצע הזה צה״ל ושב״כ עובדים כבר תקופת זמן ממושכת, לא היו תנאים עד כה לבצע אותו והמתינו עד שיתממשו התנאים. במבצע הייתה מורכבות מאוד גדולה בהגעה אל היעד בלב רפיח.

הכוחות הגיעו ליעד בצורה חשאית סביב השעה 1:00 בלילה, וביצעו פעולה מורכבת מאוד על מתחם בניין - בקומה השנייה שבה הוחזקו החטופים. זו הייתה עבודה חשאית עם חיפויים, מעטפת אווירית גדולה, מודיעין אינטימי.

שני החטופים הישראלים מגיעים למרכז הרפואי שיבא תל השומר. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

כשהכוחות הגיעו לשם - התבצעה פריצה לתוך המבנה, בבתים ליד היו חמושים שומרים, בתוך הבית היו 3 מחבלים ששמרו על החטופים.  הכוחות הסתערו לתוך המבנה בפריצה חמה בהפעלת מטען, כי הדלת הייתה נעולה. הם נכנסו לתוך המבנה, שלפו את שני החטופים (בני 61 ו-70) החוצה מהמבנה. 

התנהל במקום קרב יריות, הופעלה אש רחבה מאוד מהאוויר, נפתחה אש מהמבנים הסמוכים. חיל האוויר תקף שם בעוצמה - יש מחבלים רבים שחוסלו הלילה בפעולה הזו. בפעולה יש לוחם אחד שנפצע קל, מעבר לכך - אין נפגעים לכוחותינו. ברשתות החברתיות פורסמו מספר תיעודים של תקיפות חיל האוויר באזור רפיח, שנועדו לסייע לכוחות החילוץ בשטח. 

רפיח הלילה (צילום :רשתות ערביות)

דובר צה"ל דניאל הגרי, התייחס לפינוי הדרמטי של החטופים: "לפנות בוקר בשעה  1:49 הכוחות המיוחדים פרצו למבנה בלב רפיח, שם בקומה השנייה הוחזקו לואיס ופרננדו בידי מחבלים חמושים של החמאס ששהו במבנה ומחבלים ששהו במבנים הסמוכים, ברגע הפריצה לוחמי הימ"מ הגנו בגופם על לואיס ופרננדו והחלו חילופי אש כבדים במספר מוקדים עם מחבלים רבים". 

דובר צה"ל דניאל הגרי מתייחס לחילוץ הדרמטי ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

לאחר מכן הכוח ניתק מגע, כוחות של חטיבה 7 עם שייטת 13 ליווה החוצה את הכוחות על נמ״רים (נגמ״שי מרכבה). הפעולה כולה נמשכה ביעד עצמו כשעה מקצה לקצה. הם הגיעו למנחת סמוך, ומשם המריאו לשיבא - שם הם פוגשים כעת את בני משפחותיהם. 

פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

בחפ״ק של המבצע ישבו כתף אל כתף ראש השב״כ, הרמטכ״ל, מפכ״ל המשטרה, מפקד הימ״מ, ראש אמ״ץ, ראש אמ״ן, מפקד חיל האוויר, כולם עבדו בלילה הזה. הגיעו גם שר הביטחון וראש הממשלה לחפ״ק.

מפקד פיקוד הדרום פיקד על התקיפות מהאוויר מהפיקוד בבאר שבע, יחד עם מפקד אוגדה 98. בבית החולים שיבא עכשיו החטופים פוגשים את משפחותיהם.