מבצע החילוץ ברפיח: מפרטים חדשים שנחשפו הערב (שני) על מבצע החילוץ ההירואי בו חולצו לואיס הר בן ה-70 ופרננדו מרמן בן ה-60, עולה כי כדי לא לסכן את החטופים, לוחמי הימ"מ הורידו אותם באמצעות חבלי סנפלינג מהקומה השנייה עד למטה, מבלי לעבור בקומה הראשונה שבה היה עלול להיווצר סיכון מיותר. עוד נודע כי הרחוב שבו הוחזקו החטופים היה מלא במחבלים.

שלוש שניות בין הצלחה לכישלון לאחר פיצוץ מטען: צפו בתיעוד החילוץ הדרמטי של החטופים
העולם יפסיק למכור נשק לישראל: ההצהרה הדרמטית של האיחוד האירופי

המפגש עם החטופים ברפיח:

תיעוד ממצלמות לוחמי שייטת 13 ממפגשם הראשון עם החטופים (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, מפקד הימ"מ תת-ניצב ח' התייחס להצלחת המבצע וסיפר: "במשימה השתתפו יחידות מבצעיות של שב"כ ובצה"ל, כאשר בתחילת הדרך התכנית נראית מסוכנת ומורכבת. בחלוף הזמן הבנו שזה אפשרי. המודיעין הלך והתחדד".

המקום בו הוחזקו החטופים ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
המקום בו הוחזקו החטופים ברפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

רגעי האיחוד של החטופים עם בני משפחותיהם (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
רגעי האיחוד של החטופים עם בני משפחותיהם (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

תת-ניצב ח' הוסיף: "הבנו שהתכנית המבצעית ברת הצלחה. עצם זה שנכנסנו לשטח עוד לפני התמרון הקרקעי. בשטח היה את גדוד שבורה של חמאס שנחשב גדוד חזק, חצינו 3 גדודי חמאס, ובשעה שכולם ישנו. ניתן היה להוציא לדרך את חילוץ החטופים וחיסול המחבלים, כאשר הכוח עצמו מגן על החטופים. הסיוע של חיל האוויר היה שובר שוויןן ואפשר לנו לחלץ את החטופים ולהביא אותם לרכבים שהיו בסמוך, ולחיל האוויר שהיה במרחק רבע שעה מהכוח שלנו".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"במהלך המבצע נפצע לנו לוחם האורח בלבד. האגרסיביות שהופעלה בין היתר הביאה להצלחה של המבצע. שיתוף הפעולה עם השב"כ מוכיח את עצמו ובזכות המודיעין שאנחנו מקבלים מאגף המבצעים של השב"כ. הלוחמים נאבקו בגבורה תוך סיכון רב לחילוץ החטופים. נלך בכל משימה לחילוץ חטופים בשבי חמאס".

צפו בתיעוד מהחילוץ החטופים:

תיעוד מרגע חילוץ החטופים ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון צופים בהתקדמות המבצע (צילום: תקשורת שב״כ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון צופים בהתקדמות המבצע (צילום: תקשורת שב״כ)

נתניהו צופה בהתקדמות מבצע חילוץ החטופים (צילום: תקשורת שב״כ)
נתניהו צופה בהתקדמות מבצע חילוץ החטופים (צילום: תקשורת שב״כ)

"סה"כ שולבו במבצע פלגת לוחמים, שזה סד"כ די גדול. בגדול אנחנו שואפים לעבוד בכוחות קטנים במשימות. המעטפת והפריפריה במשימה הזאת אילצה אותנו להוסיף כוח. ידענו שיש שומרים חמושים ששומרים על החטופים וידענו שנתקל בכוח אש לא רק מהמחבלים שהיו עם החטופים אלא מהאיתורים מסביב".

על המפגש הראשוני עם החטופים סיפר: "אני בטוח שאזרחים בני ערובה שנמצאים בתוך מבנה כל כך הרבה ימים, בשעה שמופעלים חומרי נפץ על הדלתות, בשעה לילה, הם התמודדו עם זה בגבורה. בשניות הראשונות הם לא הבינו מה קורה, אבל מיד סימנו לנו לחלץ אותם. הם הבינו שזה כוח מיוחד שבא לחלץ אותם. מצבם היה טוב בשעת החילוץ וגם שהם יצאו משום".

ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי פגשו היום את הלוחמים שהשתתפו במבצע. נתניהו אמר: "אנחנו ביום של שמחה שמהולה בעצב. שמחה על השחרור של חטופינו ועצב על נפילת לוחמינו. אבל אני רוצה להגיד לכם שהשחרור של לואיס ושל פרננדו זהו אחד ממבצעי החילוץ המוצלחים בתולדות מדינת ישראל. לפני כמה ימים שהביאו לי את המבצע לאישור ואישרתי אותו".

נתניהו עם לוחמי היממ (צילום: קובי גדעון לע''מ)
נתניהו עם לוחמי היממ (צילום: קובי גדעון לע''מ)

נתניהו, בן גביר ושבתאי לצד לוחמי הימ''מ (צילום: קובי גדעון לע''מ)
נתניהו, בן גביר ושבתאי לצד לוחמי הימ''מ (צילום: קובי גדעון לע''מ)

"אחר כך כמה שעות אחרי חשבתי על שלושה דברים: אחד, חשבתי על קדושת המשימה. שתיים, חשבתי על הסיכונים מול הסיכויים, והיו סיכונים. שלישית, חשבתי עליכם, על הלוחמים. חשבתי מה יקרה ברגע המכריע, כי מנסיון אני יודע, שברגע הפריצה הפער בין ניצחון לאסון הוא מילימטר".

"ב-01:40 לפנות בוקר, אני רואה אתכם שמים את המטען וכעבור שניות אני שומע "החטופים בידינו". חיסלתם את החוטפים, את המחבלים, עשיתם את דרככם חזרה לארץ ללא פגע - מבצע מושלם, ביצוע מושלם. אני רוצה להגיד לכם: אני כ"כ גאה בכם. אני גאה בכם, בשב"כ, בצה"ל. עבדתם כמכונה משומנת. אתם הלוחמים פשוט הכי טובים שיש. באתי הנה להגיד לכם את זה ולהצדיע לכם בשם כל אזרחי ישראל. אתם הכי טובים בעולם. מברוק!". 

יואב גלנט לצד לוחמי הימ''מ (צילום: אריאל חרמוני)
יואב גלנט לצד לוחמי הימ''מ (צילום: אריאל חרמוני)

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום את לוחמי הימ"מ לאחר המבצע לשחרור החטופים ברפיח: "מדובר בנקודת מפנה במערכה - החמאס חדיר ומבין שאנחנו יכולים להגיע לכל מקום, עם כל כוח. מילאתם את הריאות של אזרחי ישראל בהרבה אוויר - לא ירחק היום ויהיו מבצעים נוספים".

עוד אמר גלנט: "הגעתי לכאן על מנת להצדיע לכם ולהגיד לכם תודה רבה. התוצאה מרשימה מאוד, זו היכולת של היחידה שפועלת לאורך שנים, והיכולת לשתף פעולה עם השב"כ, עם צה"ל וראיתי את ההתחברות גם לשייטת וגם לחיל האוויר, כל התהליכים האלה ממש כמו בספר וזה הבסיס״.

עיתונאי מעריב בן כספית התייחס בטור שכתב היום על פעולות לוחמי הימ"מ, אודות גורם בחפ"ק שאמר לו: "אין על הימ"מ. קור הרוח שלהם, השליטה, המקצועיות, זה מופת. ברגע שהם נכנסו, האזור כולו התעורר ונדלק. מכל בית בשכונה נפתחה עליהם אש. הם שמו יד על החטופים, הרגו את שלושת החמושים ששמרו עליהם, וברגע שסימנו הפיקוד הפעיל את חיל האוויר, שהיה כל הזמן באוויר, והוריד מטס עוצמתי על כל המעטפת כדי לאפשר את החילוץ. שמענו את הימ"מ כל הזמן בקשר ונדמה לי שאפילו טון הקול שלהם לא עלה, כנראה גם לא לחץ הדם".