בעקבות חשיפת תיעוד מנהיג החמאס יחיא סינוואר במנהרות החמאס ברצועת עזה, שצולם בימים הראשונים של המלחמה, ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, שוחח עם ניסים משעל וטל שלו ברדיו 103FM והביע את דעתו בנוגע לסרטון המסעיר. בנוסף, התייחס לקריאתו של אבו מאזן לחמאס: "נראה כאותות מצוקה".

ביידן צעק על נתניהו, וניתק; בארה"ב שקלו: סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' | דיווח
הלם ברשת: אילון מאסק קיבל כספים מטרוריסטים, כולל מחיזבאללה

"אני חושב שהסרטון הזה, מהרבה בחינות, המחיש את הפער בעיקר בין השיח או הדימויים פה בישראל לבין המערכת הפלסטינית. אצלנו כמעט צהלו מהסרטון הזה, והוא סרטון מלפני ארבעה חודשים, ובמערכת הפלסטינית היו לו אזכורים קלושים מאוד", טען מילשטיין. "אם היה איזשהו ניסיון ליצור מהלך פסיכולוגי של השפעה על הציבור הפלסטיני, להראות לו איך מנהיגיו שהובילו אותו להרפתקה כל כך אסונית מתחבאים מתחת לאדמה, זה לא הניב את התוצאות הרצויות. בין היתר כי הציבור הפלסטיני מכיר את המציאות הזו, זה לא שאנשים ראו את התמונות ואמרו 'מדובר במנהיג פחדן', חלק לא מבוטל מהם גם מזדהה עם החמאס".

הוא הוסיף: "אני לא יודע איך להתייחס לטיעונים של ניתוק קשר ולא לסיפור של חיכוכים עזים בין ההנהגה בעזה להנהגה בקטאר. אני חושב שמהרבה בחינות, ואני אומר את זה בצורה מאוד זהירה, יש כאן יותר כמיהות לב ישראליות, ניסיון לעשות השפעה על המערכת הפלסטינית יותר מאשר ציור של בבואה אמיתית". 

בתגובה לדבריו, תהו מגישי התכנית: "אז אולי צדק ראש הממשלה בהחלטה לא להמשיך את המו"מ בקהיר". ד"ר מילשטיין ענה: "אבל את זה הוא ידע גם לפני שהוא נכנס למו"מ, שהקו האדום של חמאס הוא סיפור הפסקת המלחמה, וזה הדבר המרכזי שעמד בשיחות בימים האחרונים בקהיר".

עוד המשיך כי "לגבי הסיפור האם הוא צדק או לא, השאלה המרכזית האם אתה רוצה לקדם עסקה שבמסגרתה ישוחררו החטופים או שאתה מעדיף להמשיך לנהל סוג של מערכה, שאני לא רואה כרגע איך היא מביאה למיטוט חמאס. בגדול, אני חושב שדי הגענו לצומת מבחינת ההתנהלות של ישראל, במסגרתה יש או עסקה והמשמעות של זה שחרור חטופים והפסקת המלחמה, או שאתה הולך למיטוט חמאס".

"רק שאני אומר, מה שמתרחש עכשיו, אני לפחות לא רואה איך זה מביא למיטוט חמאס. גם אחרי שניכנס לרפיח, יש הרבה עדויות בשבועות האחרונים, במקומות שיצאנו בצפון הרצועה, חמאס חוזר בחזרה כמו נוזל וממלא בחזרה את הוואקום שנוצר. התפיסה הזו, בעיניי המאוד מערבית, שאומרת 'הכנו', ומכאן מדברים על סדר חדש - זה ממש לא העניין. במקומות בהם חמאס ספג פגיעות קשות, המצב קשה, אבל הוא לא נמחק מעל פני האדמה. אנחנו לא נוכל לפתח שיח או דיון באמת מעמיק על היום שאחרי כל עוד חמאס ממשיך להישאר גם אם במצב מוגבלות או מוכה, יכול להיות שבכלל לא ניכנס לרפיח ואז בכלל אני חושב שהמציאות כאן יותר מורכבת".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

בצל השיחות בקהיר כחלק מהמו"מ, קרא אתמול יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לחמאס להשלים עסקת חטופים עם ישראל במהרה, כך לדבריו. זאת במקביל לריאיון של מוחמד דחלאן שקרא להנהגה חדשה ברשות הפלסטינית. "זה נראה לי יותר אותות מצוקה, ניסיון להזכיר לעולם 'אתם זוכרים שאני כאן'", אמר ד"ר מילשטיין בנוגע לקריאתו של אבו מאזן. "בעייני לא משם תגיע הישועה, לא מהכרזות כמו אתמול, טוב שהאמריקנים התחילו יותר ויותר לדבר על רפורמות מעמיקות ברשות הפלסטינית. הבעיה המרכזית בעיניי שאבו מאזן חלק מהבעיה".

באשר לריאיונו של מוחמד דחלאן, הוא הבהיר כי "בין השורות זה ברור לגמרי, ברור לגמרי שהוא מדבר על עצמו. זה ריאיון נדיר, הוא לא מתראיין כמעט בכלל לכלי תקשורת מערביים, ומה שבאמת מעניין בו זה הרצון שלו להתחיל להשתלב בתוך סוג של סדר עתידי בעזה. כשאני בוחן את הערך שלו לעומת זה של אבו מאזן בהקשרים של עזה, הוא הרבה יותר משמעותי. יכול להיות שהוא מתחיל לסמן דרך להיות מעורב. אני לא חושב שיש פה בשורה שהנה נמצאה החלופה לכל המשבר שאנחנו נמצאים בו, אבל זה בהחלט סוג של חידוש כאן".

בתגובה לאמירותיו תהו המגישים האם דחלאן הוא דמות שישראל יכולה לעבוד איתו ב"יום שאחרי", וד"ר מילשטיין השיב: "עקרונית כן. הוא בן חסותו של מוחמד בן זאייד, שליט איחוד האמירויות, וזה אומר שגם הסעודים נותנים לו סוג של אור ירוק, גם המצרים שרואים בו מעין בן טיפוחיו של א־סיסי. יש כאן ריאיון מעניין ובעיקר הקרנת מסרים מעניינים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm