היקף הסיוע ההומניטרי המועבר לרצועת עזה פחת משמעותית בשבועות האחרונים, וזאת לטענת הדיווחים, בשל תקיפות צה"ל נגד משטרת חמאס. בתוך כך, גורמים רשמיים בוושינגטון ובקהיר דנו בפתרון אפשרי לסוגיה, לפיו המשטרה תעבוד ללא מדים רשמיים, כאשר השוטרים יישאו עמם רק אלות, בתמורה להבטחה שישראל לא תפגע בהם, כך דווח הבוקר (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל".

על פי הדיווח, לא ישראל ולא גורמים בחמאס הסכימו להצעה. הדיווח מתפרסם על רקע ההערכות כי רק 62 משאיות נכנסו לעזה בכל יום במהלך השבועיים האחרונים, כך על פי נתונים של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים -  מספר נמוך בהרבה מזה שישראל התחייבה לו במסגרת ההסכמים הקודמים, שהגיעו גם למאות משאיות ביום. במהלך יומיים בשבוע האחרון חצו רק ארבע משאיות בכל יום, באחד הנתונים הנמוכים ביותר מאז החלה ישראל להכניס סיוע לעזה. בוושינגטון פוסט ציטטו ארגוני סיוע ברצועה שטענו כי יש צורך להכניס מדי יום לא פחות מ-500 משאיות סיוע.

משאיות במעבר רפיח (צילום: AFP via Getty Images)
משאיות במעבר רפיח (צילום: AFP via Getty Images)

אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)
אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)

כאמור, בעקבות שורת חיסולים נגד אנשי משטרת חמאס ברפיח בשבועות האחרונים, שוטרים רבים נטשו את משימתם בצד העזתי של מעבר כרם שלום, ולא מאבטחים את כניסת המשאיות לרצועת עזה. "נהגים נורו, הותקפו בגרזנים ובאולרים, וחלונותיהם נופצו", אמר מתאם הסיוע ההומניטרי של האו"ם ג'יימס מק'גולדריק.

גורמים הומניטריים אמרו שהמשטרה גם הפסיקה לאבטח שיירות סיוע. "עם העזיבה של הליווי המשטרתי נהיה כמעט בלתי אפשרי עבור האו"ם או כל אחד אחר להעביר סיוע לעזה בשל הכנופיות העברייניות", אמר דיוויד סטרפילד, השליח המיוחד של ממשל ביידן לענייני הסיוע ההומניטרי ברצועה. "הדבר מזין מעגל אכזרי שמעצים ומתחזק את הפעילות הפלילית ברצועה", הוסיף. לטענת שליחו של ביידן, לפחות תשעה אנשי משטרת חמאס שהיו מעורבים בהגנה על השיירות, ביניהם גם מפקד בכיר, חוסלו לאחרונה. 

כל סיוע שנכנס לעזה חייב לעבור תחילה סינונים על ידי גורמים מצריים וישראלים. משלוחים מאושרים מועברים לאזור הפריקה בכרם שלום, ולאחר מכן מועברים למשאיות עזתיות לפני שהם יוצאים מהשערים של המעבר. "רבות מהמשאיות האלה, עוד לפני שהן מגיעות ל-200 מטר, נעצרות על ידי מכוניות ואז מותקפות ונבזזות", אמר מקגולדריק. "אם יש מזל חלק מהמשלוחים מגיעים ליעדם במחסנים", הוסיף.