לקראת פעולה ישראלית במעוז האחרון של חמאס ברצועת עזה: על רקע החשש הבינלאומי מפני אסון ברפיח, אזרחים פלסטינים השוהים בעיר הדרומית ברצועה יורשו לנוע מעט צפונה, דרומה לנחל עזה, אך עדיין לא לשוב לשכונות הצפוניות של העיר עזה, כך דווח היום (שלישי) ברשת NBC האמריקנית. על פי הדיווח, טרם הוחלט המקומות הסופיים שאליהם ינועו אותם עזתים המתגוררים כעת ברפיח.

וושינגטון הזהירה את ישראל היא מתנגדת לפעולה צבאית ברפיח, ללא תכנון מוקדם וללא תכנית לפינוי 1.4 מיליון העזתים שהגיעו לרפיח בעקבות המלחמה. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הדגיש כי עד כה, ארצות הברית לא עודכנה על התכנית האפשרית של ישראל בעיר הדרומית. לדבריו, "מה שאנחנו יכולים לעשות זה להגיד לעמיתנו הישראלים כי ללא תכנית לפינוי האזרחים, לא נתמוך בפעולה מסוג זה".

מחנה עקורים בסמוך לרפיח (צילום: AFP via Getty Images)
מחנה עקורים בסמוך לרפיח (צילום: AFP via Getty Images)

קרבות פנים מול פנים. לוחמי הקומנדו בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
קרבות פנים מול פנים. לוחמי הקומנדו בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין אמש לרשת CBS האמריקאית והתייחס להמשך המלחמה בעזה, הניסיונות להגיע לעסקת חטופים והאפשרות לפעולה קרקעית ברפיח. "ישראל תבצע תמרון בעיר רפיח ברצועת עזה, בלי קשר לשאלה אם נגיע לעסקת חטופים או לא", אמר נתניהו בפתח דבריו, "אנחנו עדיין עוסקים במגעים ובמשא ומתן על עסקה. מדינת ישראל תישאר מחויבת למוטט את חמאס תוך צמצום הפגיעה באוכלוסייה אזרחית בעזה". לדבריו, "אם נגיע לעסקה, היא תעכב קצת את הפעולה ברפיח, אבל בסוף זה יקרה. אם לא תהיה לנו עסקה, גם נעשה את הפעולה בכל מקרה", הבהיר נתניהו, "ישראל נמצאת במרחק של שבועות בלבד מניצחון מוחלט במלחמה נגד חמאס".

גורמים רשמיים, שצוטטו בסוף השבוע האחרון ב"בלומברג", ציינו כי הם חושבים שמסתתרים ברפיח בין 5,000 ל-8,000 מחבלים, כולל ראשי חמאס, בעיקר במנהרות, יחד עם בני הערובה. במקביל, גורמים במערב הביעו חשש מהמצב ההומניטרי בעזה, וארה"ב ובעלות בריתה לחצו על ישראל לספק פרטים בנוגע לאופן שבו היא מתכננת להעביר את האוכלוסייה האזרחית צפונה. בעוד שגורמים רשמיים מאמינים שישראל תנהל את המבצע הצבאי שלה ברפיח ויהי מה, לפי גורמים הבקיאים בנושא, יש חשש לגבי הפעולה ברמדאן ומהאסטרטגיה ההומניטרית הרחבה יותר.