כלי תקשורת בעזה דיווחו היום (שבת) כי צה"ל ביצע גל תקיפות נרחב מהאוויר באזור רפיח, כולל סמוך לציר פילדלפי (גבול מצרים) ולפי הערכות צה״ל תוקף מערכי תת קרקע של חמאס שנעים מתחת לציר בין רפיח הפלסטינית לרפיח המצרית. 

"היום שאחרי" ומתיחות עם מצרים: המלכודת שחמאס טמן לישראל ברפיח
השתלטות צה"ל על ציר פילדלפי: הפעולות מאחורי הקלעים - והחשש המצרי

נזכיר, כי ציר פילדלפי והגבול בין עזה למצרים עומד במרכזה של המחלוקת בין ירושלים לקהיר. על פי הדיווחים,  ההסכמה העיקרית היא כי ישראל תפעל באזור רפיח, אך תעשה זאת רק לאחר פינוי משמעותי של האוכלוסייה העזתית שנמצאת שם, המונה כמיליון אנשים.  עוד דווח כי מדינה ערבית במפרץ תממן קיר תת קרקעי נגד מנהרות הברחה ממצרים לתוך עזה, ושמה טרם פורסם. אותה מדינה הסכימה להעניק את המימון לדבר, אך רק בתנאי שתהיה הסכמה מצרית למהלך כולו. 

רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)

הסוגייה הבעייתית מכל בציר פילדלפי היא הברחת הנשק הבלתי נפסקת שעוברת משם לתוך עזה, וישירות לחמאס. כזכור, ב-2005 אישרה הממשלה את נסיגת כוחות צה"ל מהציר אל כרם שלום. הקטע שבין חוף עזה לכרם שלום עבר לשליטת המצרים, אזור רפיח עבר לשליטת הרשות הפלסטינית, ובעקבות כך עלה באופן ניכר מספר הברחות אמצעי הלחימה.

בדצמבר 2009 החלה מצרים בהקמת קיר פלדה בעומק האדמה על מנת למנוע חפירת מנהרות הברחה מרפיח לרצועת עזה. קיר הברזל תוכנן להגיע לאורך של כ-10 ק"מ ולעומק של 35 מטרים מתחת לפני האדמה.