אלוף במיל' יצחק בריק שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM, והתייחס לתקרית הקשה בחאן יונס בה נפלו שלושה לוחמי צה"ל כאשר במהלך סריקות התפוצצו עליהם שני מטעני חבלה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

צה"ל נכנס ללחימה ללא תוכניות מראש, נוצר מצב אבסורדי שכל יחידה מחליטה בעצמה כיצד נכנסים לבתים חשודים. זה קורה לעיתים קרובות ואין הוצאת לקחים. האירועים חוזרים ונשנים וכנראה לא בוצעה תרגולת כניסה בטוחה. זאת שערורייה שאין לה תקדים במלחמות ישראל, הפקרות מוחלטת במשמעת המבצעית. כל מ"פ עושה כהבנתו כאשר הדרגים מעליו מנותקים פעם אחר פעם. זה קורה בגלל רשלנות פושעת של הדרג הבכיר בצבא, בושה וחרפה. כך לא מנצחים מלחמה", פתח בריק את דבריו.

עוד הוסיף: "אנחנו מאבדים היום נכסים בצפון רצועת עזה שרק לפני חודשיים השגנו במחיר כבד של הרוגים ופצועים. לוחמי חמאס חזרו בהמוניהם. הציבור לא מבין שאם זה יימשך לא נשיג את מיטוט החמאס, לא נשיג את הוצאת החטופים שלנו בשלום, ייהרגו לנו מאות אנשים. הייתי במלחמות ישראל לא נתקלתי בתרבות ארגונית כל כך חמורה, זה לא יכול להמשיך. בצפון המצב הרבה יותר חמור מאשר מול חמאס. אנחנו במשך 20 שנה, בפני מלחמה בסדר גודל של מלחמה אזורית גוש דן, מפרץ חיפה, באר שבע, ירושלים, 6-5 רמטכ"לים מחליטים שהמלחמות נגמרו. דובר צה"ל בהנחיית הרמטכ"ל עושה זום על החוד אבל לא מראה את הפיצוצים, טנקים תקועים, את מה שקורה מאחור".

בריק המשיך: "היות שצה"ל נכנס ללחימה תוך כדי תנועה, ללא תוכניות שהוכנו מראש, עם יחידות מילואים שלא התאמנו במשך שנים, חלק מהסדיר גם לא מכיר את התרגולות, על מתאר שטח בנוי ואינן מכירות את הלחימה והתרגולות בשטח בנוי, נוצר מצב אבסורדי שכל יחידה מחליטה בעצמה על תרגולת שלה כיצד מטהרים שטח בנוי, כיצד נכנסים לבתים חשודים במלכודים ויש רבות מהיחידות שלא מקפידות על הנהלים הבסיסיים כמו למשל: לפני שנכנסים לבית יורים לעברו פגז טנק או ארטילריה, או זורקים רימון, שולחים כלבי גישוש, נעזרים ברחפנים או אפילו מטוסים. כאשר לוחמינו נכנסים לבית ללא שום הפעלת אמצעי בדיקה, מתפוצץ מטען שלעיתים הורג ופוצע קשה עשרות מחיילינו. זה קורה לעיתים קרובות כאשר אין שום הוצאת לקחים, אין בקרה ומעקב והטמעת הלקחים של הדרג הבכיר שאינו שולט במצב".

לדבריו, "הארועים החמורים האלה חוזרים ונשנים מדי זמן קצר. רק ביום ששי נכנסו למבנה ממולכד, עשרות לוחמים וכנראה לא בוצעה שום תרגולת בטוחה. שלושה הרוגים 14 פצועים מהם חמישה פצועים קשה. זאת שערוריה שאין לה תקדים במלחמות ישראל. הפקרות מוחלטת במשמעת הצבאית. כל מ"פ מחליט בעצמו איך לפעול כהבנתו ללא כל תדריך מפקדיו כאשר הדרגים מעליו מנותקים לחלוטין, נותנים לזה לקרות פעם אחר פעם. לוחמים נהרגים ונפצעים קשה בסיטונות, זה לא גזירת גורל. זה קורה בגלל שאננות ורשלנות פושעת של הדרג הבכיר בצבא. למשל 21 לוחמים נהרגו בתוך בית כאשר לוחמי הנדסה הכינו את הבית לפיצוץ. זה קורה לפיקוד הבכיר של גולני כשאל"מ מנהל לחימה, מג"ד ושני מ"פ נהרגו ועוד לוחים נהרגו והיו פצועים קשה. זה קרה עוד מספר פעמים רב. בשתי מלים: בושה וחרפה! כך לא מנצחים מלחמה!"

לשאלה מה אנחנו לא יודעים על המצב הצבאי האמיתי של ישראל, ענה: "אנחנו מאבדים היום נכסים בצפון רצועת עזה, בעיר עזה, ג'באליה, זייתון, שאג'אעייה, שרק לפני חודשיים צה"ל כבש במחיר כבד של הרוגים ופצועים שלנו. שר הביטחון גלנט הכריז כבר לפני חודשיים שאנחנו שולטים באופן מוחלט על השטחים האלה מעל האדמה ובמנהרות מתחת. עברו רק חודשיים ואנחנו מאבדים שליטה מוחלטת בצפון הרצועה. לוחמי חמאס חזרו בהמוניהם דרך המנהרות לצפון הרצועה לאותם מקומות שצה"ל פינה את כל כוחותיו ולא החליפם בכוחות אחרים מחוסר סד"כ. חמאס שולט שוב על האוכלוסיה, בונה מחדש את יכולותיו המקצועיות במרחב. כוחותינו עושים עליהם פשיטות. נהרגים ונפצעים ממטענים וממילכודים שחמאס מכין מבעוד מועד בבתים ובאתרים  אליהם נכנסים לוחמינו. רובם של ההרוגים והפצועים קשה שלנו לא נפגעים מלחימה פנים מול פנים של חמאס אלא ממטענים ומילכודים. במלים אחרות: אנחנו אחרי חודשים שכבשנו את צפון הרצועה מאבדים אותה מחדש".

בריק הדגיש: "הציבור לא מבין שהתהליך הזה אם כך הוא ימשך נגיע למצב נורא ואיום: לא נשיג את מיטוט החמאס, לא נשיג את הוצאת החטופים שלנו בשלום, ייהרגו לנו עוד מאות אנשים. אני לא מבין איך הציבור רואה את זה כגזירת גורל. לא מבין שיש כאן חרפה, חוסר מקצועיות ממדרגה ראשונה. כל יום הולכים לבית קברות, כל יום פצועים קשה בלי רגליים ובלי עיניים. הייתי במלחמות ישראל. לא נתקלתי מעולם בתרבות ארגונית כל כך חמורה בחוסר פיקוח של מפקדים בחוסר הבנה של מה שקורה וממשיכים כאילו לא קרה שום דבר. זה לא יכול להמשיך!"

על הגזרה הצפונית: "הרבה יותר חמור ממצבה מול חמאס. במשך 20 שנה בונים האיראנים וגרורותיהם חזבאללה, בסוריה, בתימן ועיראק מעטפת של 250 אלף טילים ורקטות סביב מדינת ישראל. מדברים על מלחמה אזורית בסדר גודל של 4000-3000 רקטות וטילים ליום ביניהם טילים על מרכזי אוכלוסיה על מים, על חשמל, על תשתיות כלכלה בליבת המדינה, גוש דן, מפרץ חיפה, באר שבע, ירושלים. אנחנו במשך 20 שנה מ-2002, 6-5 רמטכ"לים, מחליטים שהמלחמות הגדולות נגמרו, עם המצרים והירדנים בשלום ואין צורך בצבא גדול, מקצצים את הצבא בשש אוגדות ומביאים אותו בעצם לרמה של כמעט כלום. מדברים על צבא קטן וטכנולוגי, הוא גם לא טכנולוגי, כי לא הטמיעו את הטכנולוגיה לא התאמנו המילואימניקים וגם לא לא החזיקו בימ"חים, קיצצו באנשי קבע ובעצם עשו מב"מ: המלחמה שבין המלחמות. המלחמה האזורית הבאה אם נפתח מול חזבאללה, תהיה בחמש זירות במקביל: חזבאללה, המליציות הפרו-איראניות בסוריה, מול יהודה ושומרון שתתפוצץ, בתוך מדינת ישראל ואנחנו צבא קטנטן שלא מסוגלים להיות בשני אזורים במקביל. לתקוף במקביל. אנחנו נמצאים במצב החמור מאז קום המדינה. לכן אני אומר אין זמן. אי אפשר לחכות ליום שלמחרת. היום שלמחרת זו מלחמה שיכולה להימשך חודשים ושנים. צריך עכשיו להגדיל את הצבא ואף אחד לא עוסק בזה. אותה מנהיגות מדינית וצבאית שהביאה לכאוס הנורא, הם אלה שלא מתעסקים עם מה שיהיה בעתיד".