הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, צביקה יחזקאלי, שוחח הבוקר (ראשון) עם ינון מגל ויוסי יהושע ב-103FM על פעילות צה"ל בחאן יונס והדיווחים השונים על התקדמות במו"מ לעסקת חטופים.

"אני חושב שתשובת חמאס מתעכבת בגלל שיש להם בעיית תקשורת, ולא ברור מה קורה עם סינוואר, והחטופים. והאם יש מוח אחד שמארגן את הכל. התשובה שתבוא לקהיר, המצרים יקשיבו מה המצרים אומר. בטח הם יגידו שהם רוצים את הפסקת המלחמה, סיוע ושחרור אסירים. ואז ישראלו אותם האם יש להם את החטופים, אז נדע האם יש לכם בכלל קשר עם סינוואר. אני מרגיש שצה"ל מתקדם בחאן יונס אבל בקצב של אווירת סוף קורס, לקראת עסקת שתבוא. זה הזמן לפעול", פתח יחזקאלי את דבריו.

על הפעילות בעיר חמד הוסיף: "לפי מה שהפלסטינים מספרים יש מצור של טנקים. זה מצריך הרבה כוחות. השכונה הזו, כנראה יש שם משהו כרגע, שיש שם פעולה צבאית".

בהמשך, התייחס יחזקאלי לאפשרות של פעולה ברפיח: "מה הבעיה להתחיל להזיז. לחץ צבאי תמיד משפיע על חמאס. ביידן בטוח שהסחורה שהוא הנחית תגיע לתושבי עזה המסכנים. אנשים לא מרימים ראש ויוצאים נגד חמאס, סימן שהוא עדיין שולט בחלק מהאזורים. אני רוצה שעזה תתפורר ותתרסק. מנהיגותית ובחינת תשתית. אחרי שניצחת, מהשבים יקומו חמולות וכדומה, ואז אתה תבוא עם התנאים".

"עד שלא מכניסים לעזה מכה כזו שממנה תתעורר הנהגה שיותר רוצה לשתף פעולה, אתה לא תגיע לזה. כל מה שעשית בעזה זה יפה ופעולה צבאית מדהימה, אבל היא לא סגרה את האירוע. וצריך להתקדם לשם. לדעתי ארצות הברית לא רוצה שננצח בעזה. היא רוצה סוג של מצב שתסיים אותו, תיכנס רשות פלסטינית. אתה מבין את הטירוף, את חוסר ההבנה של האמריקאים", המשיך יחזקאלי.

הוא המשיך לתקוף את האמריקאים: "אני חושב שהם טעו טעויות קשות באפגניסטן ובעיראק, שלא יטיפו לנו מוסר. יש כאן חיילים שנהרגו עבור מה? בשביל הרשות? הם אומרים שאבו מאזן לא אלים. אני מבין את האילוצים, אבל אני בא ואומר שאתה לא תוכל להכריע את עזה בצורה הזאת. תחליט - עימות או ביידן או עם החמאס. 

\'\'שלא יטיפו לנו מוסר\'\' (צילום: רויטרס)
\'\'שלא יטיפו לנו מוסר\'\' (צילום: רויטרס)

עוד הוסיף: "הסיפור בעזה תלוי על ביניים, מתישהו נצטרך להחליט. אני חושב שימין ושמאל לא מבינים את הערבים, הימין עושה קולות שכן, אבל הם לא באמת לא מבינים. הייתה לי תחושה שהורדנו כפפות והפכנו שולחן ב-7 באוקטובור, אני מקווה שזה מה שיהיה. הדורות הבאים יהיו הרבה יותר חכמים וקטלניים מאיתנו, כי הגב שלנו אל הקיר. 

יחזקאלי ביקר בחריפות את קציני הצבא ש"מביעים דאגה לקראת הרמדאן": למה צריכה לצאת כותרת 'הצבא חושש מהרמאדן'? הקצינים האלו שמדברים כך התחנכו בארצות הברית, וחושבים כמו האמריקאים. מתישהו הם יגמלו מזה. כשתיגמר המלחמה, ישראל תצטרך להיות תלויה בעצמה בכל עניין החימושים. אתה חייב בסופו של דבר להציל את עם ישראל".