הראל חורב, חבר בסגל אקדמי בכיר במרכז דיין לחקר המזה"ת שוחח היום (ראשון) עם 'מעריב' באשר לדיווחים כי הלחץ על נסראללה גדול מהרגיל להימנע ממלחמה כוללת עם ישראל.

"מערכת אדירה של לחצים": הלחץ מבית יכריע את נסראללה וימנע מלחמה?
הזחיחות וקור הרוח נעלמו: כך נסראללה הפך לאדם במצוקה

לדבריו, "אנחנו רואים עלייה בלחץ הפנימי בלבנון עליהם, אנחנו צריכים סבלנות. יש עלייה גדולה של שרים ופוליטיקאים, ראשי כוחות פוליטיים כמו סמיר ג'עג'ע, כמו שרים בממשלת לבנון שאומרים זה לא עסק להיגרר אליו, אנחנו נגררים לתוך מלחמה וזה מאוד מסוכן. אנחנו פה נמצאים במשחק פוקר, זה פשוט משחק פוקר. אין מטאפורה טובה מזה ושאנחנו השחקן החזק. חיזבאללה יודע את זה אבל הוא חייב להראות עוצמות ושהוא שחקן חזק שאנחנו לא נכה בו. שאנחנו נחשוב על החימוש המדויק שלו. כאשר זה חלק ממלחמת התשה שהוא כפה עלינו ולא אנחנו כפינו עליו וחשוב לזכור את זה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כיצד איראן מתייחסת לניהול המערכה בצפון?
"יש דיבורים על כך שאיראן לא מרוצה מהכיוון שהדברים אליו הולכים. אפשר להבין למה דבר כזה קודם כל ישמיד את היכולות שלה למכה שנייה נגד ישראל במקרה שמתקני הגרעין יותקפו. זה אומר שהמאחז השיעי שלה גם בלבנון נחלש. איראן גם מסתכלת על הדברים בזויות אזורית כאשר את חמאס אנחנו הולכים ומפרקים".

ישראל מגיעה שם להישגים, כך אולי בניגוד לטענות?
"כן, ציר מרכזי בציר ההתנגדות המקוואמה הולך ונהרס. אנחנו כבר 70-75 אחוז השמדה של הדבר הזה. היום אפילו יש הערכות יותר מסודרות שמדברות על כ-70 אחוז השמדה של חמאס. אני חושב שזו בהחלט הערכה שמרנית והגיונית וכפי שדיברנו בעניין האיראני הם בהחלט רואים את הדברים האלה ומבחינתה לאבד את כל הנכסים שלה עכשיו, לטובת מדיניות מסוכנת מול ישראל, זה דבר שצריך לקחת אותו בחשבון, כסיכון מבחינתה".

בחזרה למלחמת ההתשה

אז מה עושים מול חיזבאללה?
"אנחנו צריכים להמשיך ולשחוק אותו בזמן הקרוב. יש שיקולים שישראל לוקחת בדרך כמו חימוש כמו גיבוי אמריקאי, ומה שקורה בדרום שקודם כל שם נדרשים להשלים את המלאכה. ולכן מהבחינה הזאת ישראל יכולה לעשות עוד הרבה. ישראל פוגעת ביכולות, פוגעת במפקדים, יש להם כבר 300 הרוגים שזה מחיר כבד שנגבה מהם, הרבה מאוד תשתיות כולל בעומק השטח. אז חיזבאללה מנסה להראות שהוא לא מפחד ללכת למהלך יותר עמוק אף הוא".

אך למעשה אתה אומר שהדברים אינם כך?
"מה שנסראללה אמר ואיך שחיזבאללה פועל זה לא נכון ביחס למה שהוא באמת רוצה. הם לא רוצים משהו יותר מזה. הם כן רוצים לקבוע כללי משחק וזה די משגע אותם שישראל לא מוכנה לפעול לפי הכללים הללו אבל כרגע למרות שהמצב מתסכל עבור ישראל זה הדבר הנכון שיש לעשותו - לשחוק את חיזבאללה עמוק בשטח דרום לבנון, עד לפני שיש פעולה גדולה, הכוללת: הרס תשתיות אזרחיות וצבאיות שם, הלחץ מהפליטות שנוצרת, יש לנו ואין ספק שיצאו וזה היה מסוכן ובצדק כי רואים מה קורה בגבול הצפון זה מחיר כבד אך אין ברירה, אך בצד השני שלהם הפליטים הולכים ונערמים והיכולת שלהם לספוג את הפליטים האלה, ואת הלחץ שלהם היא מוגבלת יותר משלנו ולדעתי המגמה הזאת תימשך ככל שישראל תפגע בדרום לבנון, הזמן הזה הוא קריטי למעשה אנחנו מחריבים את דרום לבנון בצורה הדרגתית אבל יש לדבר הזה השפעה ארוכת טווח על חיזבאללה. שיקום הפליטים בנייה מחודשת של בתים שנהרסו, מחירים עולים כל המרכיבים".

ולסיכום איך יראו הדברים קדימה?
"בתוך הפוקר הזה אנחנו צריכים לא למצמץ ולהבהיר לצד השני שאנחנו נתקדם לא אולי אלא נתקדם עד שלא יודיעו שהם נענים לדרישות שלנו ומה הם? הדברים הכי הגיוניים בעולם לא לשים את רדואן על הגדר ולאיים על היישובים שלנו, שלא ירו טילים עלינו כל עוד אנחנו בעימות עם עזה, כל הדברים האלה שישראל מראה שאם זה נעשה חיזבאללה משלם מחיר כבד ואני חושב שאנחנו במקום נכון מבחינת האסקלציה".