פרטים חדשים על המשבר במשא ומתן מול חמאס: ישראל הציבה את הדרישה לקבל רשימה של חטופים שעדיין בחיים. בכאן 11 דיווחו הערב (ראשון) כי הדרישה, שהייתה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא אושרה בקבינט המלחמה והיא בניגוד לדעת שאר חברי הקבינט, ונמתחה ביקורת על כך.

משפחות החטופים קראו לממשלה: "אפשר לקדם את ההסכם"
100 ימים בשבי החמאס בעזה: הפנים והשמות של החטופים

חברי הקבינט, שמחו על דרישת נתניהו, שבסוף גם פוצצה את המשא ומתן, אמרו: "תנאי כזה צריך לשמור לסוף, כמו שהיה בעסקה הקודמת". לטענתם, היה ראוי להתעסק בדברים אחרים כמו פינוי של תושבי דרום רצועת עזה למקום אחר, טיפול בצפון הרצועה ובדרישות חמאס על הסיוע ההומניטרי.

חמאס לא השיב לדרישת ישראל באשר לשמות החטופים, וזאת לאחר שבשיחות היום בקהיר שבמצרים, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, שוחח עם ראש המוסד דדי ברנע, ואמר שאין להם תשובות מחמאס על הדברים עליהם ישראל דרשה תשובה. לכן, כרגע המשא ומתן נמצא במבוי סתום.

נזכיר כי ארגון הטרור חמאס טען בפני המתווכים בעסקת החטופים, כי המועד האחרון מבחינתו לביצוע עסקה מסוג זה הוא תחילת הרמדאן, ב-11 במרץ. משלחת חמאס הכוללת את חליל אל-חיה, סגן ראש התנועה בעזה, הגיעה לקהיר ודנה במגעים לעסקה אך העבירה לקטאר תשובה שלא מקובלת על ישראל. לא התקבלה רשימה של חטופים חיים, לא נתנו תשובה קונקרטית לגבי היחס שבין מספר ופרופיל המחבלים שישוחררו תמורת כל חטוף. לאחר שבישראל התעדכנו בתשובה של חמאס, הוחלט שלא לשלוח משלחת ישראלית להמשך השיחות בקהיר.

צעדת משפחות החטופים (צילום: מטה המשפחות להחזרת החטופים)

אבי כאלו, רמ"ח שבויים ונעדרים באמ"ן לשעבר, התראיין היום לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM על רקע הפיצוץ במגעים לעסקת החטופים והיחס של חמאס לעסקה, ואמר: "חמאס באופן ציני מנצל את העובדה שיש כאוס ברצועה, והוא יכול לטעון לאי סדר לגבי מצב החטופים, כדי לאפשר לעצמו את מנגנון היציאה מהמערכה", והוסיף: "אנחנו לא מדברים על מו"מ משוכלל במיוחד. גם קבועי הזמן לתשובות בין הצדדים, ומצד שני מתווכים שגם להם שיקולים משלהם, יוצרים מורכבת שמאתגרת את התהליך. לכן גם המערכת שלנו צריכה להתאים את עצמה למציאות המורכבת הזו".

נזכיר כי ישנם עדיין 134 שבויים בעזה.