משלחת של נציגי חמאס הגיעה אתמול בבוקר (ראשון) לקהיר להמשך השיחות על עסקת חטופים והפסקת אש. המשלחת דנה במגעים לעסקה ועל פי דיווחים - העבירה לקטאר תשובה שלא מקובלת על ישראל: לא התקבלה רשימה של חטופים חיים, ולא ניתנה תשובה קונקרטית לגבי היחס שבין מספר ופרופיל המחבלים - שישוחררו תמורת כל חטוף. לאחר שבישראל התעדכנו בתשובה של חמאס, הוחלט שלא לשלוח משלחת ישראלית להמשך השיחות בקהיר.

עסקת חטופים כבר השבוע? ההתבטאות המפתיעה של בכיר חמאס

לקראת רמדאן רותח: ההונאה השנייה שמתכנן לנו חמאס

בהמשך למגעים לעסקת המשא ומתן עם חמאס לשחרור החטופים אמר היום ל"מעריב" מיכה קובי, לשעבר חוקר בכיר בשב"כ, שמכיר מקרוב את רב המרצחים יחיא סינוואר, וחקר אותו במצטבר למעלה מ-150 שעות כי "אסור להאמין לשום מילה של החמאס שמנסה לתעתע בנו, להכאיב לנו ולסכסך בינינו". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אנחנו הולכים שבי אחר הבטחות חמאס - שכלל לא היו או נבראו", הוא טוען. "בכירי חמאס טוענים שאנחנו לא עומדים בדרישות - אבל הם בעצם רק מנסים למשוך זמן ככל האפשר. המטרה של סינוואר היא להגיע להפסקת אש בלחץ מדינות אירופה, מדינות ערב וארה"ב כדי לגרום לכך שישראל תיסוג מהרצועה - ושהחמאס יבנה שם מחדש. הוא רוצה לחזק מחדש את הארגון ברצועה, לגייס פעילים חדשים - ולבצע אחר כך טבח נוסף. זה לא קריטי עבורו שנהרגו כ-14,000 פעילי חמאס, מבחינתו תורת חמאס - להמשיך לטבוח ביהודים - זו המטרה העליונה, והוא לא זז מאומה מהתורה שבה הוא מאמין", משרטט את קווי אופיו של סינוואר. 

בהמשך לדיווחים כי סינוואר מנותק קשר מההנהגה המדינית של חמאס מסביר מיכה כי "הוא לא סתם מנותק קשר - אני בטוח שהמהלך הזה מתוכנן אצלו כדי להתחמק מתשובות ולמשוך כמה שיותר זמן". לדבריו, "סינוואר רוצה לדחות את הקץ, להכאיב לנו, לגרום למוות של כמה שיותר חיילים ובעיקר מחכה שהמצב ברצועה יהיה קשה - ושהעולם ירחם על העזתים שמופגזים. כך, המדינות השונות יפעילו לחץ על ישראל לנצור את האש ויאלצו אותנו להפסיק את הלחימה בעזה. ככל שיחלוף הזמן, הוא יודע שהעולם ינסה להשפיע על ישראל להפסיק את האש, והוא רוצה ומקווה שיהיה מצב סניטרי קשה ברצועה שיכלול זוהמה ומחלות - כי הוא חושב שזה מה שימנע מצה"ל להילחם ברצועה". 

"סינוואר רוצה להשיג מאיתנו את המקסימום, להעלות את המחיר כל הזמן, לשחרר כמה שיותר מחבלי חמאס, ושצה"ל ייסוג מכל שטחי הרצועה. ברגע שאין להנהגה המדינית של חמאס קשר עם הזרוע הצבאית של חמאס בתוך הרצועה - היא לא יכולה לדעת איפה נמצאים כל החטופים שנלקחו על ידי מספר ארגונים שונים ומשפחות רבות, ולכן עד שלא יהיה להנהגת חמאס מחוץ לרצועה קשר ישיר עם הנהגת חמאס בתוך הרצועה - הסבירות לעסקה נמוכה", הוא מעריך. "היום בלי יחיא סינוואר או מוחמד דף שנמצאים בתוך הרצועה - אי אפשר להתקדם בעסקה. לא ניתן להעריך מה יהיה מחר - עד שלא ישמיעו קול מפורש". 

בנוגע להמשך לחימת צה"ל ברצועת עזה והדיונים על כיבוש רפיח אומר מיכה כי "על הצבא להמשיך לפעול, אי אפשר לוותר על כיבוש אזור רפיח שפרוסות בו תשתיות רחבות של חמאס, מנהרות שמסייעות לארגון הטרור - ומחבלים שמחזיקים חטופים. אם לא נציל את החטופים - ספק אם יוכלו להינצל, מי יודע מה קורה איתם. חלק חולים, אחרים לא יכולים לנשום, הם נמצאים במנהרות, מתחת לאדמה, ללא חמצן. גם במהלך הרמדאן, צה"ל חייב להמשיך להילחם ולכבוש את רפיח - ולבצע כמה שיותר פעולות צבאיות כדי להגיע לחטופים".