מלחמה בעזה: אלוף במיל' גיורא איילנד התייחס הבוקר (שלישי) בריאיון לענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM לשאלת היום שאחרי ולמגעים התקועים בעסקת החטופים. "האמירה לפיה רק לחץ צבאי יביא לעסקת חטופים היא לא נכונה", אמר. "לחץ צבאי הוא חשוב, אבל הקשר בינו לבין ההחלטות של חמאס הוא קטן".  

הכל עומד במקום בעזה: ההפסד הכפול של ישראל לסינוואר
ראש הממשלה נתניהו, אל תזלזל בדעותיהם של "הלשעברים" | אהוד יתום

"ממה דיקטטורים מפחדים? מהתקוממות עממית מצד אחד ובהיווצרות של אלטרנטיבה שלטונית מצד שני. ישראל על שני הדברים האלה ויתרה. אם אנחנו נענים לבקשות האמריקאיות ומגדילים את הסיוע האזרחי בלי קשה לעסקת החטופים למה שסינוואר ילחץ?"

הוא המשיך: "הדבר השני שוויתרנו עליו כבר לפני חמישה חודשים, זה לדבר על אלטרנטיבה שלטונית. שני הדברים האלה הם שתי השגיאות הישראליות. דווקא פה רבנו עם ארצות הברית, ריב מיותר, ארה"ב שואלת אותנו מה יהיה ביום שאחרי, אז התשובה הנכונה שהייתה צריכה להיאמר היא שלא יהיה שלטון חמאס אבל לא יהיה כיבוש ישראלי ולכן ישראל מוכנה לנהל דיאלוג עם כל גורם ערבי ובינלאומי, כולל רשות פלסטינית".

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

איילנד המשיך בקריאתו להחריף את המשבר ההומניטארי בעזה לצורך שחרור החטופים הישראלים. "אם הפלסטינים זועקים לעזרה הומניטרית, התשובה שצריכים להגיד להם 'יש לכם ממשלה, תלחצו עליה להגיע לעסקת חטופים אם אתם באמת רוצים אוכל'. אם ישראל תגדיל את הסיוע האזרחי לעזה, לא תהיה עסקת חטופים, ויותר מזה, אם זה מה שיקרה, בעצם הגדלת הסיוע אנחנו גוזרים גזר דין מוות בייסורים לישראלים החטופים בעזה".

על השיקולים של הנהגת חמאס במשא ומתן להפסקת המלחמה, אמר: "הפסקת האש, לפי הפרמטרים המוצעים כרגע, היא לא עסקה אטרקטיבית עבור סינוואר. ישראל מתעקשת שלא לאפשר חזרת תושבים לצפון הרצועה, ובצדק, לא לסגת מעזה, להמשיך את הלחימה אחר כך - מה הוא מרוויח מהעניין הזה? הדבר היחיד שלוחץ עליו זו אספקה לעזה.

"יכול להיות שישראל צריכה לחשוב בהפוך על הפוך על הדבר הבא, אם עד עכשיו דיברנו על ניצחון סופי, יכול להיות שהגישה הישראלית צריכה להיות הפוכה. ישראל מחזיקה נכון להיום את המפתח לשאלה שכל העולם מעניין אותו, מתי תיגמר המלחמה בעזה".

הוא הוסיף: "יכול להיות שישראל צריכה היום לומר 'אנחנו מוכנים לסיים את המלחמה בעזה באופן מלא ולהוציא את כל צה"ל אבל בתנאים הבאים - החזרת החטופים, ותנאים ב', ג', ד'', דברים שיכולים להיות מקובלים על כולם. יש פה נוסחאות שכל העולם ירצה אותם. אחד מהדברים הנוספים, שחלק מההסכם הזה שצריך להיות רב לאומי, שקטאר מתחייבת שהיא לא מעבירה שקל אחד יותר לחמאס". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm