המועצה האזורית בני שמעון היא אחת הרשויות המקומיות שהתגייסו באופן מלא ומעורר השראה בתחילת המלחמה כדי לסייע לשכניהם מהעוטף להקים חיים זמניים בשטחה, עד אשר יוכלו לשוב לבתיהם.

"האיום הגדול ביותר על סינוואר": זה התרחיש שבחמאס רועדים ממנו
בבקעה חוששים: המוני מחבלים פרו-איראנים יפרצו את הגדר ברמדאן

לאחר שקיבוץ בארי החליט על השתכנות זמנית בקיבוץ חצרים שבמועצה האזורית בני שמעון ומנהלת תקומה הודיעה לפני מספר שבועות על תחילת העבודות בשטח בתיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים, נעשתה התקדמות משמעותית להקמת קיבוץ בארי הזמני בקיבוץ חצרים המארחת.

המהירות והיעילות בפרויקט נעשית בזכות שיתוף פעולה בין כלל הגורמים בין היתר קיבוץ חצרים המארח שמתנהל מול קהילת בארי והמועצה האזורית בני שמעון, אשר מפעילה את כלל גורמי המקצוע שלה לטובת העניין, מתנהלת ומתואמת עם המועצה האזורית אשכול. 

המועצה האזורית בני שמעון היא אחת המועצות שנרתמו במהירות למאמץ העורף לקלוט את היישובים השכנים מעוטף עזה ולאפשר להם לקיים שגרת חיים מסוימת במצב המורכב שבה הם חיים.

בקרוב מאוד תעבור קהילת קיבוץ בארי לקיבוץ זמני שיוקם בחלקו המערבי של קיבוץ חצרים שבמועצה האזורית בני שמעון. שני הקיבוצים יקיימו מודל ראשון מסוגו בישראל של "קהילת שכנות בארי-חצרים", עד שיוכלו תושבי בארי לשוב לביתם בבטחה.

מדובר על שלב ביניים בדרך חזרה לקיבוץ בארי שיעבור שיקום. תושבי הקיבוצים החליטו על יצירת מגורים במודל חדשני של "קהילות שכנות" - שתי קהילות שיגורו בנפרד, אך בשכנות צמודה, כך שיווצר חיבור בין הקהילות בסביבה קיבוצית מוכרת, תוך שמירה על הזהות העצמאית של כל קהילה.

העבודות שמתקיימות ביתר שאת כרגע ונעשות בשיתוף פעולה עם כל הגורמים, מכוונות לייצר מבנה שכונתי דומה לקיבוץ המקורי, אליו קהילת בארי עתידה לשוב במהרה. השכונה עתידה להתפרס על כ-200 דונמים ועליהם יוקמו 250 יחידות דיור עם ממ"ד פנימי וחצר אישית. ההקמות כוללות גם בניית חדר אוכל, מדשאה ציבורית, מתחם גני ילדים ומתקנים להנהלת הקיבוץ.

קמילה חוטר ישי, סבתא של גלי טרשנסקי ששוחרה מהשבי, מניפה את הדגל בבארי. צילום: גל ביטון, תקשורת אחים לנשק

עמית שלוי, יו"ר הכלכלי של קיבוץ בארי: "קהילת בארי מודה לקהילת חצרים על הרצון הטוב בשיתוף הפעולה ובהצעת מקום מגורים זמני בעת שהקהילה שלנו משתקמת ובונה את עצמה מחדש. קהילת בארי היא קהילה עצמאית וחזקה - כולנו יחד בכאב וכולנו יחד, כולל החטופים שעוד נמצאים בשבי החמאס ושאנו פועלים ללא לאות להחזרתם, נשוב הביתה בביטחון בהקדם האפשרי."

יגל דויטש, מנהל תחום הבינוי במנהלת "קהילות שכנות", מטעם קיבוץ חצרים: "זהו רגע מרגש, שמסמל את תחילת הבנייה המחודשת מתוך השבר הגדול. קיבוץ חצרים התגייס כולו, פה אחד, לעמוד לצד קהילת בארי ולאפשר לה לבנות מרחב בטוח ומותאם, תוך כדי תהליך עבודה משותף של הקשבה ומענה לצרכיהם בשטח ובקהילה. אנחנו גאים לקחת חלק במאמץ הלאומי והקיבוצי ולהיות מקום המשכן הזמני עבור תושבי בארי, עד שישובו לביתם בבטחה״.

אחד המבצעים המורכבים ביותר שנוהלו על ידי המועצה האזורית בני שמעון בחודשים האחרונים היא ההכנות לקליטת תלמידי הקהילות המפונות בבתי הספר – דבר אשר דרש היערכות מורכבת מצד גורמי המקצוע במועצה, אגף החינוך וצוותי החינוך בשיתוף פעולה עם משרד החינוך וגורמים מקצועיים חיצוניים שליוו את התהליך.

יישובים נוספים במועצה קלטו גם הם תושבים מהעוטף, אך אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שלקחה על עצמה המועצה הוא קליטת תלמידי היישובים המפונים במערכת החינוך, דבר שדרש התאמות מיוחדות, הרחבת מוסדות החינוך, הרחבת הצוות והכנה מהירה של תכניות קליטה והטמעה שלהם בבתי הספר הקיימים במועצה. 

בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית אשכול, עם משרד החינוך, עם מנהלת תקומה ועם גורמים נוספים שלוקחים חלק במשימה החשובה הזו – יצאו לפני מספר חודשים במועצה האזורית בני שמעון לתהליך הכנה מפורט, שכלל עבודה בצירים ותחומים שונים של בעלי תפקידים ברשות, בשיתוף צמוד של נציגי הקהילות המפונות והמועצה המפונה אשכול. במהלך שלושת השבועות האחרונים החל תהליך הקליטה של התלמידים המפונים מהקיבוצים השונים בעוטף בבתי הספר השונים במועצת בני שמעון, תהליך שעוד נמצא בעיצומו ויסתיים בעוד מספר שבועות.

משה אדרי, ראש מנהלת תקומה סיפר כי מנהלת תקומה חרטה על דגלה כבר מהיום הראשון לספק מענה פרטני ואישי לכל קהילה וקהילה וכי היחודיות של בארי כקיבוץ שיתופי גדול שנפגע פגיעה קשה מאוד, דרש מאיתנו להתאים מספר מענים עבורו. "אנחנו שמחים כי הקהילה קיבלה בסופו של דבר החלטה שהיא שלמה איתה. נמשיך לתמוך ולספק לאנשיה את כלל המשאבים הנדרשים במקביל למאמצי עליהם השיקום והבנייה מחדש של היישוב בחבל העוטף״.

ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון: ״זוהי זכות גדולה עבורנו לחבק את קהילת בארי ולאפשר להם בסיס לשגרת חיים, כמו גם לסייע ולקחת חלק בסיוע לקהילות הקיבוצים המפונים האחרים. אנו נערכים ומחויבים לדאוג לכל שיצטרכו ולפעול למענם בשיתוף פעולה מלא עם הנהגות קיבוץ חצרים ובארי ומועצה אזורית אשכול.

הצוותים שלנו בכל האגפים ובהובלת מנהל אגף החינוך, נערכו באופן נרחב לקליטת התלמידים מהקהילות המפונות במערכת החינוך – החל מבינוי נוסף שאנחנו נדרשים אליו, דרך הרחבת הצוותים החינוכיים, בניית תכנית קליטה פדגוגית, חברתית ומנטלית, ועד שיתוף הפעולה הכה חשוב עם הרשות המפונה אשכול, עם הצוותים החינוכיים בה ועם משרדי הממשלה ומנהלת תקומה".