ברשת CNN האמריקאית בחרו לעסוק בפעולות צה"ל ברצועה, כחלק מהתמרון הקרקעי שהחל לאחר הטבח הרצחני בחודש אוקטובר האחרון. מניתוח לוויין של הרשת, עולה כי ישראל פועלת לחלק את הרצועה לשניים, באמצעות כביש שנבנה ומגיע עד הים. 

החות'ים הודיעו: תקפנו ספינות אמריקאיות בשני מוקדים בים האדום
ג'ו ביידן תחת מתקפה קשה: "הנשיא חלש ועבר פוליטיזציה"

גורמים ישראלים אף צוטטו כשהם טוענים כי התכנית היא לשלוט בשטח בטווח של חודשים קדימה, ואולי אף שנים. תמונת לוויין שצולמה לפני מספר ימים בודדים, מראה כי הכביש המדובר נמצא בתהליך של בנייה מזה מספר חודשים ואורכו כ-6.5 קילומטרים. 

תקיפת תשתית טרור של ארגון הטרור חמאס (צילום :דובר צה"ל)

עוד צוטט הגורם הישראלי כי "הכביש נועד לבסס דריסת רגל מבצעית באזור ולאפשר מעבר של כוחות, כמו גם ציוד לוגיסטי". כמו כן, דווח כי הכביש יזכה לשם "מסדרון נצרים", וזאת שם שם היישוב שהיה קיים באזור טרם ביצוע תכנית ההתנתקות. 

ברשת האמריקאית הזכירו את דבריו של השר שיקלי, לפיהם הכביש צפוי לכלול שלושה נתיבים. הראשון למעבר טנקים וכלים כבדים אחרים, השני לכלים קלים יותר, בעוד שהשלישי יהיה מיועד לתנועה מהירה, כך כאמור לדבריו. הנסיעה מקיבוץ בארי לעבר הים בשטח הרצועה, צפויה לקחת בנתיב זה שבע דקות בלבד.

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הכביש שסלל צה"ל וחוצה את רצועת עזה לשני מתחמים נפרדים מעורר תשומת לב גוברת בעולם – וגורמים רבים כבר העלו חשש שישראל קובעת עובדות בלתי הפיכות בשטח הרצועה. ה"וול סטריט ז'ורנל" פרסם בסוף פברואר כתבה נרחבת על "כביש חוצה עזה", ובה תיאר את הדרך שסלל צה"ל לרוחבה של הרצועה כ"אחד מהמאמצים ההנדסיים שישראל מבצעת על מנת לשנות את הטופוגרפיה של הרצועה ולאפשר לצה"ל חופש תנועה ואחיזה בשטח".

מדובר ברצועה שנמתחת מגדר המערכת באזור יער בארי וקיבוץ נחל עוז מערבה מדרום לעיר עזה ועד לחוף הים, למעשה באזור שבעבר שכן בו ציר קרני-נצרים. כוחות גדולים של צבא עמלים על בניית והגנת הציר מאז השיג צה"ל שליטה מבצעית בשטחים הסמוכים לו, וההערכה היא שמדובר בשינוי משמעותי שיוותר ברצועה גם ביום שלאחר המלחמה. ערוץ 14 חשף לאחרונה תמונות מקטעים רבים מהכביש.

בניית הציר על ידי צה''ל: ''כביש חוצה עזה'' (צילום: מעריב אונליין)
בניית הציר על ידי צה''ל: ''כביש חוצה עזה'' (צילום: מעריב אונליין)

ביממה האחרונה, לוחמי צוות הקרב של חטיבת ביסל"ח (828) הנלחמים במרחב חאן יונס, חיסלו מעל 20 מחבלים בקרבות פנים אל פנים שנוהלו ובתקיפות חיל האוויר. בפעילויות התקפיות של לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי בשכונת ׳חמד׳, פשטו הכוחות על מספר תשתיות טרור במרחב, עצרו מספר מחבלים של ארגוני הטרור ברצועה ואיתרו מטעני נפץ לצד אמצעי לחימה נוספים במרחב. 

בפעילות נוספות במרחב, מכלול האש של החטיבה זיהה חוליית מחבלים נעה בקרבת הלוחמים שפעלו במרחב, כלי טיס תקף וחיסל את החולייה בתגובה. אמש, בעקבות זיהוי מרכז האש של פיקוד הדרום, מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה והשמידו מספר עמדות צבאיות במרכז הרצועה, מהן בוצעו שיגורים למרחב העיר שדרות בעבר.