כתב אישום חמור הוגש הבוקר (ראשון) לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד 13 תושבי סכנין שבגליל ועראבה המייחס להם מעורבות בהתארגנות לביצוע פעולות טרור. 

מעל 20% בקרב ערביי ישראל: נלחם עם מדינה ערבית אם היא תפלוש

מפרטים חדשים שמתפרסים כעת עולה כי במהלך השנים גילו הנאשמים מוחמד חאלד חלאילה (25) ומוחמד יוסף חלאילה (24) עניין הולך וגובר בארגון חמאס ופעילותו ופיתחו הזדהות אידיאולוגית עם פעולות הארגון. על רקע אירועי שומר חומות, תכנן נאשם מוחמד חאלד אגבאירה להקים חוליה צבאית חמושה אשר תבצע פיגועים כנגד יהודים כאשר תפרוץ מלחמה כנגד ישראל, במטרה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל ומתוך מניע לאומני-אידיאולוגי.

בהמשך הצטרף אליו הנאשם מוחמד יוסף חלאילה. לשם קידום התוכנית התחילו לקנות אמצעי לחימה מתושב הרשות הפלסטינית שהכירו על רקע שקרי עבודה. במהלך שנת 2021, רכשו שני הנאשמים שני נשקים מסוג תת מקלע מאולתר עם מחסניות וכדורים. הנאשמים נסעו לאיזור פתוח בסכנין ובדקו את תקינותו של הנשק והתאמנו בשימוש בו.

הנאשמים ניסו לצרף לחוליה את הנאשמים האחים בהא ודיא שלאעטה אשר לא הסכימו להצטרף לחוליה, אך הביעו רצונם לרכוש מנאשם מוחמד חאלד חלאילה נשק, אשר ישמש אותם בעתיד, בין היתר לביצוע מעשה טרור בדרך של פיגוע נגד יהודים וכוחות הביטחון.

בחודש אוקטובר 2021, החל הנאשם מוחמד יוסף חלאילה ללמוד במכללה בג'נין במטרה להתקרב לפעילי החמאס בג'נין, ובכדי לצבור ידע עיוני ומעשי בהרכבה ובהכנה של מטעני חבלה שישמשו את החוליה לביצוע הפיגועים. הנאשם נפגש עם תושב ג'נין ולימד אותו יצור מטען חבלה והפעלת המטען מרחוק.

במהלך שנת 2022 לערך, פעלו שני הנאשמים מוחמד חליאלה לצרף את הנאשם מוחמד עיוש לחוליה, הם הציגו בפניו את הצורך בהתחמשות החוליה לשם ביצוע הפיגועים, והציעו לו להצטרף לקשר. בתגובה, הנאשם מחמד עיוש הביע הסכמתו להצטרף לחוליה ואף לרכוש נשק. הנאשם עיוש קנה נשק מהנאשם מוחמד חאלד חלאילה. בהמשך צורפו לחולייה שני הנאשמים מוחמד שואהנה והנאשם מוחמד אבו סלאח.

הנאשמים החליטו כי שמה הרשמי של החוליה יהיה: "חוראס קלעת אל תווחיד". באחד המפגשים של החוליה, שוחחו חברי החוליה על האפשרות להתגייס למשטרת ישראל או לצה"ל בכדי לרכוש מיומנויות לחימה ולגנוב אמצעי לחימה מהצבא. כמו כן שוחחו חברי החוליה על האפשרות לנסוע לחו"ל על מנת לבצע אימונים בנשק. 

מוחמד חאלד חלאילה המשיך לקנות נשקים, כדורים, אפודי מגן במטרה שישמשו את חברי החוליה בעת ביצוע הפיגועים, זאת כחלק ממעשי ההכנה לביצועם, אותם החזיק בביתו עד ליום מעצרו. שני הנאשמים מוחמד חאלד חלאילה ומוחמד יוסף חלאילה נהגו לשוחח אודות מקומות אפשריים לביצוע הפיגועים באזור הצ'ק פוסט בחיפה, הנחת מטען והפעלתו באוטובוס שמסיע חיילים או ירי לעבר חיילים היושבים באוטובוס. הנאשמים שוחחו על צילום מפעל רפא"" ושליחת התמונה לפעילי חמאס בכדי שירו טילים לעבר המקום, וכן שוחחו על האפשרות לפגוע בעמוד בזק הנמצא בסכנין בכדי לפגוע בתשתיות המדינה.

מפרץ חיפה (צילום: דניאל דרייפוס, פלאש 90)
מפרץ חיפה (צילום: דניאל דרייפוס, פלאש 90)

במהלך שנת 2023, אדם שזהותו אינה ידועה למאשימה, יצר קשר עם מוחמד חאלד חלאילה באמצעות פייסבוק ומסר לו שהוא מעוניין לשוחח עמו אודות נושא חשוב, והשניים עברו לדבר בטלגרם. במסגרת ההתכתבות ביניהם, הציג  עצמו המפעיל בפני הנאשם כתושב רצועת עזה המשתייך ל"גדודי עז אלדין אלקסאם" של החמאס. המפעיל אמר לנאשם שברצונם לגייס אותו על מנת שיעבוד איתם ויגייס נוספים, זאת בכדי שיבצע פיגועי טרור בישראל. בהמשך לאמור, גייס הנאשם מוחמד חאלד חלאילה את הנאשם מוחמד יוסף חלאילה ועדכן את המפעיל על הגיוס והשניים תאמו ביניהם שהחוליה תהיה משויכת לחמאס. 

בחודש מאי 2021 בשעות הערב, על רקע אירועי שומר חומות, נפגשו מוחמד חלאילה עם בהא שלאעטה ודיא שלאעטה וייצרו 30 בקבוקי תבערה על מנת להציתם ולהשליכם לעבר קיבוץ אשבל במטרה לשלח אש בנכסי הקיבוץ ובצמחייה הסובבת אותם, זאת בידיעה כי בקיבוץ מתגוררים יהודים ומתוך מניע לאומני – גזעני.

למחרת הצטרף אליהם עלי ח'ליל, והחמישה יצאו רגלית אל עבר הקיבוץ, והשליכו לכיוונו מספר בקבוקי תבערה, ובהמשך לכך הם נמלטו מהמקום, כשהם משאירים את יתרת בקבוקי התבערה בקרבת הקיבוץ. חלק מבקבוקי התבערה שהתלקחו והושלכו על ידי הנאשמים גרמו לדליקת קוצים מחוץ לגדר הקיבוץ.