אתמול נרשם יום סוער של לחימה בצפון - שתי מטרות אוויריות חשודות חדרו לשטח ישראל, ונפלו בשטחים פתוחים בצפון הגולן. על כך קיבל חיזבאללה אחריות וטען כי ״שיגר ארבעה כטב״מים לאזור״. בתגובה לכך, במהלך הלילה תקף צה״ל בבעלבכ שבעומק לבנון - 100 ק״מ ממטולה.

"אונס? ישראל תמיד משקרת": המרצה הושעתה מהאוניברסיטה העברית | צפו
לפתע ביבי נראה כמו דמות של "משפחת סימפסון": ההופעה המביכה של נתניהו בטלוויזיה האמריקנית

התקיפה נחשבת למשמעותית - וייתכן שמסמנת את תחילת עליית רף התקיפות של צה״ל בלבנון. לאחר התקיפה דובר צה״ל הודיע כי צה״ל תקף שני מתחמים של חיזבאללה באזור הבקעא שבעומק המדינה: ״המתחמים משויכים לכוח האווירי של חיזבאללה שתכנן והוציא לפועל מתווים שונים אל עבר שטח מדינת ישראל". בתגובה לתקיפה, שיגר ארגון הטרור הבוקר שני מטחים כבדים של יותר מ-100 רקטות לצפון הארץ. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בהמשך למטחים לעבר ישראל, הודיע צה״ל היום בצהריים כי מטוסי קרב תקפו באזור הבקעה במרחב בעלבכ בפעם השנייה ביממה - שתי מפקדות צבאיות של חיזבאללה: "באתרים אלו אוחסנו אמצעים משמעותיים המשמשים את הארגון בהיבטי התעצמות באמל"ח. התקיפות בוצעו בתגובה לשיגורים שביצע ארגון הטרור חיזבאללה לעבר צפון הארץ הבוקר", נמסר.

תקיפה בבעלבכ (צילום :רשתות ערביות)

בעלבכ היא עיירה ששוכנת בבקעת הלבנון, בקרבת הגבול הסורי. "בצמוד לעיירה, יש מרכז צבאי ומתקנים צבאיים משמעותיים של ארגון הטרור חיזבאללה", אומר ל״מעריב״ פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון.

על פי הערכתו, צה״ל תקף מחסני אמצעי לחימה של טילים, כטב״מים, טילי קרקע-אוויר ורקטות נגד מטוסים: "במהלך המלחמה, בצה״ל נתקלים באתגר הכטב״מים של חיזבאללה, אשר מתחמקים לעיתים מהפיקוח האווירי שלנו. הכטב״מים חודרים את ההגנה האווירית של ישראל בקלות - ועבור חיזבאללה הם מהווים נשק אסטרטגי חשוב שמהווה סכנה עבורנו מאחר שהם יכולים להגיע כמעט לכל מקום במדינה". 

"מעבר לכך, לחיזבאללה יש בין היתר טילי קרקע-אוויר, שאלו טילים נגד מטוסים של ישראל - והם עלולים להשתמש בהם בכל רגע כנגד מטוסנו. כעת הם לא מפעילים ומשגרים את הטילים לעבר המטוסים שטסים ללא הרף בשמי לבנון, אך אם תתפתח מלחמה מלאה וכוללת, הם בהחלט יכולים להפעיל אותם ולנסות לפגוע במטוסי חיל האוויר. לאחר שפגענו במחסני האמל״ח שלהם, ובכטב״מים ובטילי הקרקע-אוויר, נטרלנו חלק מיכולות חיזבאללה לתקוף אותנו במהלך המלחמה - ובייחוד בתרחיש מלחמה כוללת בה הם ינסו להפעיל את כלל האמצעים שיש להם כנגדנו. כך, צה״ל גודע באיבם את שני האיומים האלה, שמהווים עבורנו סכנה״, הסביר. 

תקיפה בלעבכ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בלעבכ בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

על פי ברעם, לשחזר כעת את כמות התחמושת שצה״ל פגע בה בבעלבכ, זהו אתגר גדול מאוד עבור חיזבאללה: ״בדרך כלל, התחמושת נשלחת מטהרן - דרך עיראק וסוריה - אך ישראל משגיחה במידה מסוימת על אותם נתיבי הברחה - וכבר בגבול בין סוריה לעיראק פוגעת ביכולת של האיראנים להעביר משלוחי נשק לחיזבאללה. אני מניח שכעת הפגיעה באמצעי הלחימה - תשחק את יכולות חיזבאללה, ויש להמשיך ולהכות בהם ככל האפשר״. 
 
על אף התקיפה בתוך עומק לבנון, 100 ק״מ מהגבול, פרופ׳ ברעם טוען כי עדיין לא עברנו על ״כללי המלחמה המוגבלת״ מאחר שתקפנו מתקן צבאי - ולא פגענו במרחב אזרחי: ״עם הזמן, ישראל מרחיקה יותר ויותר את טווח הפגיעות שלה - וחותרת בצורה אסטרטגית לפגוע במתקני ארגון הטרור שנמצאים גם בעומק לבנון.

אז אמנם צה״ל הגדיל את טווח התקיפות - אך לא שינה את אופי המטרות. מבחינת התגובה של חיזבאללה, ייתכן שמאחר שהגדלנו את הטווח בצורה משמעותית, הם יחפשו מטרה צבאית דומה בישראל - וינסו לתקוף גם כן נכס אסטרטגי של ישראל במרחק עשרות ק״מ מהגבול״, הוא העריך.