161 יום חלפו מאותה שבת שחורה, ולצד הניסיון לממש את מטרותיה של המלחמה עולה השאלה כיצד יש לנהוג נוכח המחדלים הרבים בזירה המודיעינית והמבצעית שהובילו לאותה חדירה נוראית לישראל.

ה"לבנוניזציה" של חמאס: כך הארגון שינה את אופן הלחימה בעזה
פגע וברח: ניסיון החיסול של מרואן עיסא חשף את נקודת התורפה של חמאס

ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, התייחס בשיחה עם אריה אלדד ורון קופמן ב-103FM לדברים. "מה שיכול לגרום לכך זה העובדה שהיו שתי קונספציות שהתלכדו אחת עם השנייה- אחת לגבי האויב שהוא חלש, ואין לו יכולת לפעול בדרך בה ידענו שהוא מתכוון לפעול אבל אין לו לכאורה יכולת לעשות זו", אמר בפתח דבריו.

בתגובה לאמירותיו הזכיר קופמן כי המידע היה ברשות גורמים בשורות צה"ל, וקופרווסר חידד: "כן, אבל לא ברור מי ידע, זה שהי המידע זה ברור אבל האם כולם ידעו? ועדת החקירה תבדוק ותראה. היה מידע ולמרות זאת הייתה תחושה שהוא לא מסוגל לבצע את התוכנית שיש לו, שהוא מורתע, ולכן הוא עובר תהליך של התמתנות ושם דגש על שיפור החיים בעזה. הפסקנו לעקוב אחרי התקשורת הטקטית".

בהמשך התייחס לדיווחים על דיון ההערכה שנערך כיממה לפני המתקפה בלי נוכחות של קצין מודיעין בכיר ואמר כי "אי אפשר להבין את זה, זה דבר שאי אפשר להבין אותו. ראש אמ"ן מותר לו לנפוש, אבל צריך מישהו. אני פשוט לא יודע להסביר את הדבר הזה, בלתי מובן לחלוטין, איך אפשר לקיים דיון כזה בלי נוכחות מודיעין. אם הם לא נמצאים בשיחה הזו, אין מילים. את זה אי אפשר להסביר ואי אפשר להסביר למה לא העירו את הכוחות והמנהלים, שני דברים שאי אפשר להבין אותם בשום פנים ואופן. קונספציה אחת הייתה לגבי האויב, שהשליכה על תוכנית איסוף, ושתיים זו הקונספציה שלנו לגבי עצמנו. היינו כל כך בטוחים, יהירות וזחיחות בלי מוסברים, שאנחנו יודעים כל כך טוב מה עושה חמאס שלא יכול להיות שאנחנו טועים".

"כל אחד מהקצינים במערכת בכלל, לא רק באמ"ן, יודע מה היה חלקו האמיתי באירוע הזה. הם לא צריכים לחכות לוועדת חקירה. אני הייתי מודאג בזמנו, בזמן חתימת הסכם הגז עם חיזבאללה, לכאורה עם לבנון, הייתי מודאג מכך שלא שמעתי שום דעה אחרת מהצבא על ההסכם הזה שחשבתי שהוא גרוע מאוד. זה בסדר שחושבים אחרת, אבל שלא נשמעה אפילו בדל הסתייגות? חשבתי שזה פשוט מוזר ביותר. זה כבר הדליק לי נורות אדומות. אני כתבתי בעצמי איזה נייר ביוני 2023 על הצורך לשנות אסטרטגיה מול חמאס, לאמץ אסטרטגיה של פירוז עזה בצורה יזומה", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm