מלחמת חרבות ברזל: אל"מ (מיל') קובי מרום, מומחה לזירה הצפונית ולשעבר מפקד חטיבת החרמון ועוצבת חירם, שוחח היום (שלישי) עם אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM ופרש את משנתו על התקדמות הלחימה ברצועת עזה ועל החזית בצפון מול חיזבאללה.

אי הספקת נשק? קיצוץ הסיוע? לאמריקאים יש עוד הרבה שפנים בכובע
ישראל בצבת האסטרטגיה האיראנית: תצפית אל מעבר לגבעה

בפתח השיחה אמר על המו"מ לעסקת חטופים: "אני חושב שהתשובה של החמאס היא תשובה קשה, לא שפוטה, אבל אני מאתר שבחמאס יש רצון לעסקה. הוא מאתר את הבעייתיות של האוכלוסייה. להשפעה של חיסול מרואן עיסא יש השפעה כי סינוואר ודף מבינים שהחרב מתקרבת אליהם. מצד שני, אני רואה פה ביטחון עצמי, וזה גם מסביר את הדרישות הגבוהות. יש הבנה בחמאס שיש פה סנטימנט שמשחק לטובתם".

על המערכה בצפון והתקיפות הישראלית בדמשק אמר: "ישראל מעבירה הילוך בתקיפות בדמשק אל מול אמצעים ומערכים איראניים שמשרתים את החיזבאללה. יש פה מסר ברור שגם החיזבאללה וגם האיראנים מבינים - שלא נכון מבחינתם למתוח את גבולות הגזרה. אני בכלל חושב שאנחנו לא מספיק שמים דגש על העובדה שהאיראנים הם גורם מרסן".

"האיראנים אמנם דחפו להסלמה והשתתפות של חיזבאללה, אבל אחרי חמישה חודשים של הפעלת הציר סביבנו הם מבינים את מחירה של מלחמה כוללת לביטחון האיראני, הם מבינים שהם הולכים לשלם מחירים מאוד גבוהים בלבנון", הסביר. "הם רוצים לשמר מלחמת התשה, אבל הם מאוד לא רוצים לגלוש למלחמה כוללת. כשמסתכלים על מערכת הלחצים שמופעלת על נסראללה, המרכיב של הלחץ האיראני מאוד משמעותי. האיראנים לא רוצים מלחמה. למרות התקיפות העמוקות של ישראל הם לא מרחיבים".

מפקד שייטת 13 על המבצע בשיפא (צילום: דובר צה"ל)

"אני חושב שהתגובות של החיזבאללה הן בדיוק בעניין הזה, אנחנו רואים תגובות אבל לא הסלמה חד משמעית שהייתה מצופה מתקיפות כאלה", המשיך. "אנחנו רואים השתנות של הזירה, פחות נ"ט ויותר מטחים כבדים שמאתגרים את כיפת ברזל או מנסים לפגוע במיקומים, והפעלה של כטב"מים. יש תאימות בין תגובות החיזבאללה לתפיסת האיראנים לא להסלים את המלחמה בצפון".

על הרמטכ"ל וסערת המינויים אמר: "אני חושב שיש לנו רמטכ"ל שמנהל את הלחימה בצורה יוצאת מן הכלל. אחרי נקודת התחלה מאוד קשה של צה"ל, הוא כשל בצורה חד משמעית והוא לקח על זה אחריות, להפוך את זה למתקפה על הרמטכ"ל זה בלתי מתקבל על הדעת. השר סמוטריץ', שמוביל את זה, לא מבין את האחריות שלו כחבר קבינט על ההפקרה והכישלון של שבעה באוקטובר. הוא שוכח להצביע על עצמו כחבר בממשלה שבתקופתה ובאחריותה האירוע החמור של השבעה באוקטובר קרה".

"אני חושב שהיות והמלחמה לא נגמרת מחר בבוקר, צה"ל והדרג המדיני מבינים שזה חודשים קדימה, חובתו הייתה למנות", הסביר. "אין לי ספק שהוא ייקח אחריות ויסיים את תפקידו, אבל השאלה האם נכון עכשיו, כשאנחנו בעיצומה של המערכה. אני חושב שחד משמעית לא, צה"ל אמר באופן חד משמעי שהקצינים שמעורבים בצורה זו או אחרת בכישלון המהדהד של שבעה באוקטובר - לא ידונו לקידומם".

"צה"ל הוא מכונה ענקית שצריך להמשיך לבנות ולשקם אותה, לכן המהלך הזה נכון", אמר לסיום. "יש פה ניסיון של הקבינט להתערב, להפיל את האשמה על צה"ל ולהתערב בדבר שהוא סמכותו היחידית של הרמטכ"ל. טוב ששר הביטחון מגבה אותו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm