ב-1 במרץ בסקיי ניוז ערכו חקירה מעמיק בה נמצא כי חברה מצרית גובה מהעזתים 5,000 דולר לאדם כדי לברוח למצרים. כידוע, לא חסרים לקוחות. השיטה הזו של בריחה מהרצועה באמצעות חברה המתמחה בכך נקראית "תיאום", ומדובר בשיטה ותיקה שבאמצעותה הפלסטינים משלמים עבור אישור יציאה מרצועת עזה.

התזמון הנכון: יש להציע למצרים שליטה בעזה לתקופה מוגבלת | דעה
מצרים נערכת למנוע נהירת המוני עזתים למצרים: כך נראה הגבול כעת

לפני המלחמה, מספר חברות גבו מאות דולרים עבור השירות. האגרה - שולמה מראש, ותוך מספר ימים הפלסטינים שנמלטו מהרצועה חצו את הגבול מצרים. אך מאז תחילת המלחמה, כל הנסיעות הרשמיות שחוצות את הגבול פסקו. אושרו רק מעברים חריגים שנבחנו בקפידה, כמו של אזרחים זרים ושל אנשים עם פציעות חמורות. עם זאת, שיטת "התיאום" של רוב מי שמקבלים אישור לעזוב את עזה, עדיין מופעלת על ידי Hala.

טרם המלחמה, חברת "הלה" גבתה 350 דולר למבוגר עבור השירות שלהם, אך כעת המחיר עלה ל-5,000 דולר. סקיי ניוז טוענת כי אימתה את המחיר על ידי אישור חשבונות מעשרות מקורות, כולל עובד Hala, וממחירונים שפורסמו באינטרנט.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

הרווחים של Hala

סקיי ניוז לקחה את ה-27 בפברואר כדוגמה. באותו יום, 246 פלסטינים נרשמו לנסיעה עם Hala. משמעות הדבר היא שהחברה יכלה להרוויח עד 1,083,900 דולר ביום אחד בלבד. דווח כי היקף הנוסעים היומי במשך שבועות היה עקבי. עובד של Hala אמר לסקיי ניוז שהדרך הטובה ביותר להירשם ולשלם על נסיעה עם החברה היא לשלוח קרוב משפחה למשרדם הראשי בקהיר, הממוקם במטה של חברת האם שלה, קבוצת Organi.

"כל הבניין מוגן על ידי אבטחה כבדה", אמר מקור אחד שביקר במשרד. מקורות רבים אישרו כי לעתים קרובות היו מאות ואפילו אלפי אנשים שעמדו בתור בחוץ. סרטונים המראים את התורים אומתו על ידי סקיי ניוז. "אנשים די נואשים", אמר מקור אחד. "הם מגייסים כספים, הם מבקשים כסף מבני משפחה, עושים כל מה שהם יכולים כדי לגייס סכומי כסף גבוהים מאוד, כדי לשלם עבור החופש שלהם".

אם אכן מאות פלסטינים עוברים למצרים מדי יום, כפי שטוען דו"ח סקיי ניוז, איפה לעזאזל הם אמורים להתאכלס? התשובה כנראה נמצאת בדיווח שהופיע בתקשורת העולמית בפברואר ומאז נעלם מהעין הציבורית. ב-16 בפברואר, מספר אתרי חדשות גלובליים דיווחו כי מצרים בונה מחנה פליטים מוקף חומות בחצי האי סיני כדי לקלוט אזרחים פלסטינים עקורים מרצועת עזה.

גבול ישראל-מצרים-עזה (צילום: REUTERS/David Silverman)
גבול ישראל-מצרים-עזה (צילום: REUTERS/David Silverman)

הסיפור פורסם ב-"וול סטריט ג'ורנל" ואומת על ידי הקרן לזכויות אדם בסיני, ארגון לא ממשלתי מצרי, שפרסם דו"ח המפרט וממחיש את בניית המתחם, שלדבריו נועד לקלוט פליטים פלסטינים "במקרה של יציאה המונית" מעזה. ה-WSJ דיווח כי "מתחם ממוגדר בשטח של 21 קמ"ר" העשוי להכיל יותר מ-100,000 איש נמצא בבנייה בצד המצרי של הגבול, כחלק מ"תכניות מגירה" אם שיחות הפסקת האש יכשלו.

קרן סיני אישרה כי שני קבלנים אמרו שחברות בנייה הוטלו עליהן לבנות את האזור המגודר, "המוקף בחומות בגובה 7 מטרים". אכן, סוכנות הידיעות הבינלאומית AFP סקרה תמונות לוויין שצולמו ב-15 בפברואר של האזור בצפון סיני, המראות מכונות הבונות קיר לאורך גבול מצרים-עזה. מקור אחד מדווח: "השטח יוכן עם אוהלים" - בעוד שסיוע הומניטרי יסופק בפנים.

רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)

למרות שהיה רווי עדויות וסרטוני לוויין, הדיווחים הוכחשו בתוקף על ידי מושל צפון סיני מוחמד שושה. הוא טען שעבודות הבנייה נועדו "להעריך את ערכם" של בתים שנהרסו במהלך השנים בעקבות העימותים בין הכוחות המצריים למורדי האחים המוסלמים הפועלים נגד המשטר באזור. המטרה, לדבריו, הייתה "לקבוע פיצוי הולם לבעלים".

בימים הראשונים של המלחמה, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, הזהיר את ישראל מפני כל "עקירה בכפייה" של פלסטינים מעזה למדבר סיני. אם זה יקרה, הוא אמר שהדבר עלול לסכן את הסכם השלום עם ישראל. הוא אמר במסיבת עיתונאים באוקטובר כי ניתן להעביר פלסטינים שבורחים מעזה למדבר בנגב של ישראל, "עד שהמיליטנטים יטופלו". בתגובה, שר הביטחון יואב גלנט אמר כי לישראל "אין כוונה לפנות אזרחים פלסטינים למצרים. אנו מכבדים ומוקירים את הסכם השלום שלנו עם מצרים, שהוא אבן פינה ליציבות באזור".

יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יואב גלנט (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

סקיי ניוז שאלה את שר החוץ המצרי סאמח שוכרי האם הממשלה מתירה ל-Hala לגבות 5,000 דולר למבוגר עבור פלסטינים לצאת מרצועת עזה. "בהחלט לא", אמר והוסיף כי "ננקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגביל ולחסל את הסוגייה לחלוטין. לא אמור להיות ניצול של המצב לרווח כספי". אך עמר מגדי, מומחה למצרים בארגון Human Rights Watch, תיאר את תגובתו של שוכרי כ"חלולה": "זה לא הגיוני. אף אחד לא יכול לעבור את הגבול ללא ידיעת הרשויות המצריות". במילים אחרות, Hala, עם המטה בקהיר, יכולה לפעול בעזה באישור רשמי - מפורש או משתמע.

ילדים עזתים בגבול מצרים (צילום :רשתות ערביות)

עם זאת, מצרים דחתה בתוקף כל הצעה כדי לאפשר לפלסטינים לברוח לסיני. הבעיה שמצרים עשויה להתמודד איתה, ולכאורה גם נערכת אליה, אינה עקירה בכפייה של תושבי עזה על ידי ישראל - אלא בריחה מרצון של אנשים המסוגלים להשתמש, למצוא, לבקש, ללוות או לגנוב את האפשרות לפינוי "מתואם" שמציעה חברת Hala. בקצב היציאה הנוכחי, מתקן הפליטים שבנתה מצרים עם יכולת להכיל 100 אלף איש - יתמלא תוך כ-18 חודשים. מצד שני, אם תהיה, מכל סיבה שהיא, מעבר יותר כללי של פליטים פלסטינים מעזה - מצרים מוודאת שהיא ערוכה לכך.

הכותב הוא כתב במזרח התיכון עבור העיתון Eurasia Review. ספרו האחרון נקרא "טראמפ וארץ הקודש: 2016-2020".