בצל הלחימה בצפון: שגרירת ארה"ב בלבנון ליסה ג'ונסון, העבירה לנשיא לבנון לשעבר מישל עאון אזהרה חמורה כי ישראל תפתח במבצע לדחיקת חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטני עוד לפני תחילת הקיץ, על מנת להבטיח את חזרתם של תושבי הצפון לבתיהם, כך דווח היום (חמישי) בתקשורת המקומית. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במקביל, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" חשף  את "התוכנית הצרפתית לרגיעה בגבול הצפון". על פי הדיווח, בצרפת לא ינסו לקשר כל הסכם בעזה עם לבנון "במיוחד לאור ההתעקשות הישראלית להמשיך במלחמה בעזה עד להבסת חמאס".

עוד דווח כי על פי התוכנית יוקם אזור חיץ בו יושם במלואו החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, לרבות נסיגת חיזבאללה מאזור זה בליווי צבא לבנון והפסקת ההפצצות והטיסות העל של מטוסים ישראלים, תחילה למשך כחמישה ימים. בהמשך, תתאפשר חזרת התושבים לבתיהם בצפון ובדרום לבנון בהדרגה. 

"יוזמה זו עשויה להיות ההתחלה של דרך לקראת פתרון דיפלומטי הכרוך בייצוב גבולותיה הדרומיים של לבנון", אמר בכיר בממשל הצרפתי לעיתון.  "הימנעות ממלחמה עם ישראל היא האינטרס של לבנון", הוסיף. על פי הדיווח, המסקנה בקרב גורמים צרפתיים לגבי המצב הנוכחי היא שצרפת "ראתה גם בישראל וגם בחיזבאללה הכרה הדדית ברציונליות של הצד השני".

חשש מפעולה ישראלית? פריסה "חסרת תקדים" של פעילי חיזבאללה בביירות

במקביל, סוכנות הידיעות אל-עאלם אל-ערבי (AWP) דיווחה מפי עד ראייה כי ארגון הטרור חיזבאללה פרס את כוחותיו באופן "חסר תקדים" ברובע הדאחייה, מעוז ארגון הטרור בבירה ביירות. עוד סיפר כי "הסיבה לכך לא ברורה", ולדבריו, פעילי הארגון מבצעים בדיקות של העוברים והשבים ברחובות הראשיים.

בינתיים, הלחימה נגד ארגון הטרור בגבול הצפון נמשכת. אמש (רביעי), דובר צה״ל חשף כי בלב שכונה אזרחית בעומק לבנון - חיזבאללה מאחסן חומרים מסוכנים ואמצעי לחימה ופרסם תיעוד בנושא: ״מתחילת הלחימה, צה"ל פועל כנגד התעצמות חיזבאללה, פוגע ביכולות של הארגון להעביר אמצעי לחימה ותוקף תשתיות ייצור אמצעי לחימה.

במקביל, חבר המועצה המרכזית של חיזבאללה, השייח' נביל קאוק, טען בריאיון לתקשורת המקומית כי "ישראל במצוקה גדולה, היא מובסת ובמשבר. הוא מאיים על לבנון והיא רועדת כי היא חוששת מעוצמתה והפתעותיה של ההתנגדות. - כל התקפה תתקבל בתגובה, ושום התקפה על עמנו ועל ארצנו אינה יכולה להישאר ללא עונש. הסלמה באה בעקבות הסלמה, והרחבה באה בעקבות התרחבות".

ארגון הטרור חיזבאללה, ממקם את תשתיות הייצור שלו בלב אוכלוסיות אזרחיות בדרום לבנון, בבקאע ובביירות - ומשתמש בעם הלבנוני כמגן אנושי. בתיעוד גודל התקיפות, ריבוי פיצוצי המשנה ומשך השריפה בנכס - מהוות הוכחה נוספת לשיטת הפעולה של חיזבאללה במסגרתה מאחסן חומרי נפץ וחומרים כימיים מסוכנים בכפרים אזרחיים״, כך נמסר. מלבד החומרים הכימיים המסוכנים שנחשפו - יש הטוענים כי ייתכן שבבעלות חיזבאללה נשק כימי. במחקרו של טל בארי, מנהל המחקר במכון עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון, הוא כתב כי ״על פי פרסומים, סוריה מחזיקה בסוגים שונים של נשק כימי - והפוטנציאל להעברתו לידי חיזבאללה קיים״.

דובר צה״ל בערבית חשף השבוע כי מחבלי חיזבאללה בכפר כילא שבדרום לבנון הסתתרו באמבולנסים למטרות טרור. עוד נחשף, כי האמבולנסים שייכים לעמותה בשם ״רשות הבריאות האסלאמית״. מניתוח דפוס הפעילות של האמבולנס ניכר כי הוא פועל באופן חריג בין אתרים המשויכים לחיזבאללה לאחר שהם נתקפים גם ללא צורך בפינוי פצועים וגם זמן ממושך לאחר שנתקפו. על פי ההערכות רכבי האמבולנס משמשים את חיזבאללה ואמ"ל לטובת העברת פעילים בין מקומות בשטחים עליהם צופים כוחות צה״ל, כמו כן לטובת העברת אמל״ח או ציוד לפעילות טרור.  

בנוסף, שני פעילים  שהפעילו את האמבולנס בכפר כילא, מוסא ומחמד שית, הוכרו על ידי חיזבאללה לאחר מותם כפעילים צבאיים של הארגון. בניגוד אליהם, פרמדיקים אחרים שנהרגו בכפר ח'נין לא הוכרו כחללים של הארגון. בנוסף לכך, מצטברות עדויות נוספות לשימוש שעושים חיזבאללה ואמ"ל בעמותת ארגון הבריאות האסלאמי ככסות לפעילות טרור. כך לדוגמה, חסין ח׳ליל מהעיירה ברעשית שנהרג בתקיפה בבילדא (23/2/24) צולם בעבר כשהוא חמוש עם תג של ארגון אמ"ל. לאחר מותו נמסר כי שימש כפרמדיק בארגון הנ״ל.