צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים של 'חדשות 13', שוחח הבוקר (חמישי) עם סיון כהן ב-103FM על הקשיים במגעים לעסקת חטופים, וכן על התיעוד החדש של מוחמד דף שפורסם השבוע.

צריך לומר את האמת לציבור: לא תהיה עסקת חטופים עם החמאס

"אני חושב, ואני רואה את זה מהצד של חמאס, שחמאס לא רוצה עסקה. לא חושב שאפשר להגיע לעסקה, זה תרגילים של חמאס במו"מ להוציא כמה שיותר. אם הייתה הצעה אמיתית של חמאס אז אני מאמין שאפשר היה ממש להתבונן בה ולנסות לעשות את זה, אבל לחמאס אין אינטרס עכשיו לעשות עסקה. דעת הקהל בעולם לטובתו, החלטות מועצת הביטחון, ארה"ב אפילו קצת נוטה לטובתו, אז למה לא למשוך זמן? הרי בסופו של דבר כל המלחמה הזו כרגע הייתה יכולה לקבל שינוי אם לא היו חטופים - אם לא היו חטופים ישראל הייתה עושה שם מבצע צבאי ומסיימת את העניין", פתח יחזקאלי את דבריו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אנחנו לא יכולים לסיים את המלחמה בלי שהחטופים יחזרו וסינוואר יודע את זה. מדינת ישראל, עם כל העוצמה שלה, היא נראית כמו פירמידה הפוכה שעומדת רק על גורלם של החטופים, ישראל הוכיחה שאין משמעות למבצעים צבאיים בלחץ על חמאס. מי יחליט אם תהיה עסקת חילופי שבויים? רק סינוואר כשהוא יהיה מספיק בלחץ ועד כה הוא לא מספיק בלחץ. היה רגע כזה בתחילת המלחמה, אין עוד רגע כזה מבחינתו. אם אני מבין נכון את חמאס, איך שהם מנהלים את המלחמה על אותו עקרון הסבלנות שזה רק למשוך זמן, אז לשמור את החטופים ולא לצאת לעסקה כרגע", הוסיף. 

על הסרטון של מוחמד דף הרחיב יחזקאלי: "זה לא הקולט בשבעה באוקטובר, זה שודר בשבעה באוקטובר. הם שידרו את הקטע הזה אתמול כי הם בעצם חשים סוג של תסכול מזה שעברנו כבר את מחצית הרמדאן ולא קורה מה שהם רצו שיקרה. דהיינו גל פיגועים, אל אקצא, הפגנות. הם חתכו קטע מאותה קלטת של מוחמד דף שבה הוא אומר 'צאו לגבולות'. בהתחלה חמאס רצה שכל העולם הערבי יקפוץ על העגלה. חמאס יודע שהם עשו את הקרב הכי חשוב מבחינת האסלאם, ככה זה נתפס. 

צבי יחזקאלי (צילום: ראובן קסטרו)
צבי יחזקאלי (צילום: ראובן קסטרו)

"בשבעה באוקטובר הם ניצחו ועכשיו הם בסוג של מלחמה שאם הם ישרדו אותה הם ינצחו שוב. זה ההיגיון שלהם. ברגע שאתה רואה את המערכה, לאורך זמן, היה פה ניצחון של חמאס. אנחנו עדיין לא יכולים לכתוב את ההיסטוריה, אבל בחצי שנה האחרונה, ושהעולם עכשיו נגד המתקפה ברפיח, ישראל תצטרך להתאמץ לגמור את המלחמה הזו עם ניצחון של צריבה לאורך שנים, שאולי מישהו שם יתחיל להצטער", המשיך. 

"אני חושב שאלמנט של הפיכת שולחן תמיד עוזר, ומול האנשים הללו אין שום דבר אלא כוח ולחץ. גם חטיפות הדדיות, לא יודע למה הנהגת חמאס מסתובבת ככה בחו"ל בכיף שלה, ישראל צריכה להבין שארסנל הכלים כרגע לא הביא לעסקה. אנחנו המדינה אחת הכי חזקות במזרח התיכון, מה קורה לכוח שלנו? אם אחרי חצי שנה אתה עדיין מדבר עם חמאס כנראה שלא הפעלת נכון את הכוח, תתחכם, תפגע בהנהגה, בדברים שכואבים להם. אנחנו לא נוגעים להם עדיין במקומות שמכאיבים להם. ישראל עדיין לא הורידה כפפות להחזיר את החטופים בכל דרך. דרך צבאית או לחצים אלימים מסוג כזה או אחר, גם על ההנהגה, אם היינו מנסים הכול בטח היה נמצא מוצא", סיים יחזקאלי את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm