דובר צה"ל דניאל הגרי הגיב היום (שלישי) להרג עובדי הסיוע ברצועת עזה הלילה, והביע התנצלות מטעם צה"ל והבהיר כי הצבא יתחקר לעומק את האירוע הדרמטי. בתוך כך, גורם ישראלי בכיר התייחס לתקרית: "מדובר בתקרית מצערת שמגיעה ברקע מבצעי לא פשוט. התחקירים המבצעיים כבר מתקיימים ושיח בדרגים הגבוהים ביותר יתבצע".

"חיסול מהשורה הראשונה": צביקה יחזקאלי מסביר - לא צריך לפחד מנקמה איראנית
"האכלנו ניצולים מהנובה ומפונים": מיהו ארגון הסיוע שעובדיו נהרגו בתקיפה המיוחסת לישראל?

"הלילה התרחש אירוע בעזה שהוביל למותם הטראגי של עובדי המטבח העולמי המרכזי, בעת שהם מילאו את שליחותם החיונית – להביא מזון לאלו הזקוקים לכך", אמר בפתח דבריו, "כצבא מקצועי המחויב לחוק הבינלאומי, אנחנו מחויבים לבחון את פעולותינו באופן מעמיק ושקוף. דיברתי זה עתה עם מייסד WCK, השף חוזה אנדרס – והבעתי את התנחומים העמוקים ביותר של צה"ל – למשפחות ולכל ארגון המטבח העולמי המרכזי".

רכב הסיוע שהופצץ בעזה (צילום: רשתות ערביות)
רכב הסיוע שהופצץ בעזה (צילום: רשתות ערביות)

"אנחנו מביעים גם צער כנה למדינות השותפות שלנו, שעשו וממשיכות לעשות הכל כדי לעזור לנזקקים לכך", הוסיף, "אנו בוחנים את האירוע לעומק, כדי להבין את הנסיבות של מה שקרה ואיך זה קרה. אנו נקיים תחקיר לבחינת האירוע החמור הזה, להפקת לקחים במטרה להפחית את הסיכוי להישנות מקרים כאלה. האירוע יתוחקר ע״י מנגנון התחקור המטכ״לי- גוף עצמאי, מקצועי ומומחה".

לסיום הבהיר: "בחודשים האחרונים, צה"ל עובד בשיתוף פעולה צמוד עם המטבח העולמי המרכזי, כדי לסייע להם למלא את משימתם הנעלה – להביא מזון וסיוע הומניטרי לתושבי עזה. הארגון הגיע לסייע גם לישראלים אחרי אירועי הטבח בשבעה באוקטובר - הם היו אחד מהארגונים הראשונים שעשו זאת. עבודת WCK קריטית – הם בחזית האנושיות. אנו נגיע לשורש העניין ונשתף את הממצאים בשקיפות לציבור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לצערנו ביממה האחרונה היה מקרה טרגי של פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה. זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכל כדי שהדבר הזה לא ישנה שוב".

תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

שר החוץ ישראל כ"ץ מסר: "אני שולח את תנחומיי למדינות ולמשפחות של עובדי ארגון הסיוע WCK שנהרגו בעזה. צה"ל ומקבלי ההחלטות עושים ויעשו הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. האירוע ייחקר ע"י הגורמים המוסמכים כדי לוודא שיוסקו המסקנות הנדרשות במטרה להבטיח את שלומם ובטחונם של עובדי הסיוע בהמשך".

כאמור, במהלך הלילה נהרגו שבעה אזרחים זרים שפעלו בעזה במסגרת ארגון הסיוע הבינלאומי World Central Kitchen במהלך תקיפה אווירית המיוחסת לישראל במרכז רצועת עזה. בעולם גינו בחריפות את ישראל ודרשו הבהרות. 

בארגון החליטו לעצור את פעילותו באזור באופן מיידי. מהארגון נמסר כי "השיירה שלנו הופצצה עם יציאתה ממחסן דיר אל-בלח, למרות תיאום תנועות עם הצבא הישראלי. הצוות שלנו נסע בשתי מכוניות משוריינות הנושאות את הלוגו של הארגון באזור רחוק מאזורי סכסוך".

מהבית הלבן נמסר כי הם "שבורי לב ומודאגים, יש להגן על עובדי סיוע הומניטרי, קוראים לישראל לחקור במהירות את האירוע". ראש ממשלת אוסטרליה התייחס למותו של אזרח אוסטרלי בתקרית ואמר כי "מותו בלתי מקובל לחלוטין" והשגריר הישראלי יזומן לשיחה.