הרמטכ"ל הרצי הלוי פרסם הלילה (רביעי) הודעה חריגה, ובה התייחס לאירוע שבו נהרגו עובדי סיוע של הארגון ההומניטארי של השף חוזה אנדראס ברצועת עזה: "האירוע הקשה הוא תוצאה של זיהוי שגוי בתנאים מורכבים - בלילה במהלך מלחמה. זה לא היה צריך לקרות; אנחנו נשלים את התחקיר בימים הקרובים, נלמד מהמסקנות וניישם אותן באופן מיידי".

בישראל מגיבים להרג עובדי הסיוע: "תקרית מצערת ברקע מבצעי לא פשוט"
תצליח לעצור את הסחף? הלחץ על ישראל לא עוצר

"הממצאים הראשוניים הוצגו לי כעת כאן בפיקוד הדרום", אמר. "ביקרתי בחמ״ל הפיקוד ההומניטרי החדש שהקמנו כאן היום, על מנת לשפר את האופן שבו אנו מתאמים את חלוקת הסיוע בעזה. אנחנו נמשיך לפעול על מנת להגן על ארגונים בינלאומיים המחלקים סיוע הומניטרי".

הוא הוסיף: "התקיפה הזו היא טעות חמורה. ישראל נמצאת במלחמה עם חמאס, לא עם תושבי עזה. אנו מצטערים על הפגיעה שלא באופן מכוון בעובדי WCK. אנו משתתפים בצערם של משפחותיהם, כמו גם בצערם של ארגון המטבח המרכזי העולמי כולו, מעומק ליבנו".

תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הלילה פעם נוספת לאירוע, ואמר כי "ישראל לא עושה מספיק כדי למנוע את הפגיעה בעובדי הסיוע, למרבה הצער זוהי אינה תקרית מבודדת. זהו הסכסוך הקטלני ביותר לעובדי סיוע הומניטארי בתקופה האחרונה".

במהלך ליל אמש, כאמור, נהרגו שבעה אזרחים זרים שפעלו בעזה במסגרת ארגון הסיוע הבינלאומי World Central Kitchen במהלך תקיפה אווירית המיוחסת לישראל במרכז רצועת עזה. בעולם גינו בחריפות את ישראל ודרשו הבהרות. 

בארגון החליטו לעצור את פעילותו באזור באופן מיידי. מהארגון נמסר כי "השיירה שלנו הופצצה עם יציאתה ממחסן דיר אל-בלח, למרות תיאום תנועות עם הצבא הישראלי. הצוות שלנו נסע בשתי מכוניות משוריינות הנושאות את הלוגו של הארגון באזור רחוק מאזורי סכסוך".

רכב הסיוע שהופצץ בעזה (צילום: רשתות ערביות)
רכב הסיוע שהופצץ בעזה (צילום: רשתות ערביות)

דובר הבית הלבן ג׳ון קירבי אמר בתדרוך לכתבים כי ארצות הברית הבהירה לישראל את תחושותיה לגבי ההתקפה על עובדי הסיוע ועל הציפיות מישראל בהקשר לתקרית הזו. ״אנחנו זועמים מהאירוע הזה. אנחנו ממתינים לראות את ממצאי התחקיר הראשוני אבל מצפים לחקירה מקיפה שממצאיה יפורסמו לציבור וכן מצפים שתהיה נשיאה באחריות. צה״ל צריך לעשות יותר כדי לשפר את נוהלי התיאום עם ארגוי הסיוע ונלחץ על ישראל לעשות יותר כדי להגן על עובדי סיוע״, אמר קירבי.