יומיים לאחר התקיפה החריגה בדמשק ומיוחסת לישראל, שבה חוסל בכיר כוח קודס האיראני מוחמד רזא זאהדי, בישראל עוקבים בדריכות אחר תרחיש של תגובת נגד מצד איראן או שלוחותיה באזור. לפי הערכה, מיליציות פרו-איראניות בסוריה עלולות להרחיב את השימוש בכטב"מים שישלחו לעבר שטח ישראל.

ישראל צריכה לחשוש אחרי חיסול הבכיר האיראני? "הם לא יעברו על זה בשתיקה"
"המשך סחבת וברברת": נתניהו מותקף ע"י ראשי הרשויות בצפון

איום הכטב"מים עלה משמעותית במלחמה האחרונה, עם חדירות כלי טיס מהגבול הצפוני, אך גם מיעדים מרוחקים יותר כמו תימן ועיראק – שחצו לעבר אילת והערבה. הלילה (רביעי) הופעלה התרעת חדירת כלי טיס עוין בערבה – כמאה קילומטרים מאילת.

"הקושי בגילוי נובע בעיקר מהטיסה הנמוכה והאיטית, חתימת מכ"מ קטנה גורמת לכך שלעיתים מזהים את הכטב"ם -  רק לאחר שהוא כבר קרוב מאוד לשטח הארץ", מסביר טל בארי, חוקר במכון עלמא, לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון. "יתכן גם שבהטסה מיומנת, המשגרים מנצלים את הטופוגרפיה - ההרים והוואדיות לטובתם - וגם זהו דבר אשר מקשה על זיהוי. 

"אמצעי כיפת הברזל, מסוקי הקרב או הלוחמה האלקטרונית עוזרים להתמודד עם איום הכטב״מים בדרך כלל כשהם כבר על הגבול או בתוך שטח ישראל-לבנון. ישנם אחוזי הצלחה גבוהים ביירוט הכטב״מים - אך הם לא וודאיים".

פרופ' אמציה ברעם, אף הוא חוקר בכיר לענייני במזרח התיכון, הוסיף: "הכטב״מים הם קטנים, טסים נמוך מאד, מתמרנים שלא כמו טיל שמסלולו הבליסטי קבוע, וקשים לאיתור ולהשמדה. הפתרון כנגדם הוא קרן לייזר שתשרוף אותם - ועל כך עובדים בישראל".

סוללת כיפת ברזל במהלך מבצע ''עלות השחר'' (ארכיון, צילום: דובר צה''ל)
סוללת כיפת ברזל במהלך מבצע ''עלות השחר'' (ארכיון, צילום: דובר צה''ל)

כזכור, בלילה שבין ראשון לשני השבוע, נשמעה אזעקה באילת ובחבל אילות בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין. זמן קצר לאחר מכן עדכנו בצה"ל כי התפוצצה מטרה חשודה באזור מפרץ אילת. לפי ההודעה, נגרם נזק קל למבנה צבאי ואיש לא נפגע. בהמשך, הותר לפרסום כי הכטב"ם שוגר מעיראק ופגע בבסיס חיל הים בעיר.

לאחר פגיעה זו, אתמול דווח על ידי צה״ל כי זוהתה נפילה של מטרה אווירית חשודה מחוץ לשטח הארץ - מכיוון צפון מזרח לאילת. ב-20 לפברואר, כטב״ם של חיזבאללה ששוגר לישראל - במרחק של יותר מעשרה קילומטרים מהגבול נפל באזור עכו. 

על פי הערכות מכון מחקר עלמא, הכטב״ם היה כטב״ם מסוג פיתיון שמטרתו היא לבדוק את תגובות מערכות ההתרעה, ההגנה האווירית והלוחמה אלקטרונית של צה״ל. כך, משגרים את הכטב״מים בנתיבים וגבהים מסוימים כדי לבחון תגובה - ובעקבות זה מפיקים תובנות מבצעיות. מלבד אירועים נקודתיים אלו - היו אירועים נוספים בהם הצליחו הכטב״מים מסוגים שונים של המיליציות הפרו-איראניות לחדור את מערכות ההגנה האווירית של ישראל - הן מצפון והן מדרום.