ה-7 באוקטובר לא היה רק מתקפת טרור אלא "פלישה בקנה מידה מלא" של מדינת אויב לישראל, כך לפי מומחה הלוחמה האורבנית והתת קרקעית ג'ון ספנסר, שהזהיר מפני יצירת תקדים מסוכן אם חמאס יוכל לשרוד, תוך שהוא תוקף מדינות ש"משחקות באסטרטגיה של חמאס" על ידי ניסיון לעצור את פעולות ישראל בעזה, שמטרתן להשמיד את יכולותיו של ארגון הטרור.

איראן בהלם מוחלט מהחיסול - ועכשיו הגיעה הדילמה האכזרית שלה
מהומה בכנסת: משפחות החטופים צבעו צבע צהוב במליאה | צפו

בראיון בלעדי ל"ברייטברט ניוז", ספנסר, המשמש כראש החוג ללימודי לוחמה אורבנית במכון המלחמה המודרנית (MWI) בווסט פוינט ושחזר לאחרונה מביקור בקווי החזית של ישראל, הציג את נקודת מבטו על הלחימה.

"פלישה בקנה מידה מלא"

"זה היה חלק גדול מהמחקר שלי", פתח והדגיש את חשיבות הבנת המציאות הקרקעית במדינה היהודית. בניגוד לנרטיבים הרווחים, הוא תיאר את אירועי ה-7 באוקטובר לא כפיגועי טרור גרידא אלא כ"פלישה בקנה מידה מלא", שבה היו מעורבים כוחות צבא בגודל של דיוויזיה מעזה.

"אם סופרים את שלושת גלי המחבלים או האזרחים שהפכו את עצמם ללוחמים בפלישה, מדובר ביותר מ-4,000 עזתים מחמאס, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ואחרים", הסביר, והדגיש את היקף ומוכנות התוקפים.

"הייתה להם תוכנית", הוסיף, וציין כי "יותר מארבעת אלפים רקטות שוגרו" במהלך הפלישה.

בעוד ש"פשיטה" של טרוריסטים תכלול בדרך כלל תקיפה ו"נסיגה מתוכננת", הוא הסביר, למבצעי ה-7 באוקטובר "היו תוכניות גדולות הרבה יותר להגיע לבסיסים צבאיים אחרים, לתל אביב ואפילו לירושלים" ולהישאר באזורים אלה.

מחבלי חמאס ועזתים חוצים את הגבול ב־7 באוקטובר. ארגון הטרור ניצל את תקופת השקט לצורך התעצמות (צילום: רויטרס)
מחבלי חמאס ועזתים חוצים את הגבול ב־7 באוקטובר. ארגון הטרור ניצל את תקופת השקט לצורך התעצמות (צילום: רויטרס)

למרות שהיקף התוכנית "נבלם באמצעות המשטרה והמקומיים", ספנסר התעקש כי "לפי כל הגדרה, מדובר בפלישה בקנה מידה מלא לישראל על ידי מדינה אחרת עם תוכנית לגרום נזק עצום".

בנטרול הרעיון של פגיעה מקרית, ספנסר, חבר מייסד של קבוצת העבודה הבינלאומית ללוחמה תת-קרקעית, הדגיש את האכזריות המחושבת של הפלישה, במיוחד כלפי אזרחים.

"הדבר הגדול ביותר שאני חושב שלמדתי, לא רק מצפייה בווידיאו של התיעוד של חמאס, אלא גם מההליכה בשטח, הוא עד כמה מתוכננת באופן שיטתי הייתה מתקפת האזרחים", אמר. "הם פרצו את גדר הגבול ב-22 מוקדים שונים והיו 20 אתרי תקיפה שונים".

"אז ברגע שהם חצו את הגבול, הם עברו לאזורים נבחרים אלה ואז החלו לאטום אותם באופן שיטתי ולהרוג אזרחים", הוסיף.

לדברי ספנסר, הבחירה האסטרטגית לגרום לפגיעה המונית באזרחים מעידה רבות על כוונות התוקפים. הוא ציין כי חמאס "מכוון בקפידה ובדייקנות לאזורים עירוניים, מתוך כוונה להרוג כמה שיותר אזרחים".

"זה לא היה מקרי מכיוון שכמה אנשים, כמו סוכני דיסאינפורמציה, ניסו לדחוק החוצה", אמר, והוסיף כי חמאס "מנע מתמיכה להגיע לאזרחים כדי שיוכלו להרוג אותם באופן שיטתי מבית לבית".

 "זה היה חלק גדול מהלמידה על מה שקרה", הסביר.

"העולם משחק באסטרטגיה של חמאס"

בעוד אנשים רבים מדברים על האסטרטגיה של ישראל, אמר ספנסר, "מה שהם לא מדברים עליו הוא אסטרטגיית חמאס".

בעוד שהאסטרטגיה של חמאס היא אסטרטגיה של לוחמת מידע, מהות המלחמה, כפי שספנסר מנסח זאת, היא "תחרות של רצונות", שבה המטרה הסופית חורגת מעבר לכיבוש פיזי וכוללת דומיננטיות פוליטית ופסיכולוגית.

"מלחמה היא תחרות הרצונות הזו לא רק בין הצבא הלוחם במלחמות, אלא גם בין הפוליטיקאים שלהם משני הצדדים, שכן מדובר בהשגת מטרות פוליטיות, לבין האוכלוסיות שתומכות בפוליטיקאים ובממשלות האלה", אמר.

בהדגישו את החשיבות של הקשבה להצהרות ולכוונות המפורשות של ארגון הטרור האסלאמיסטי, ספנסר הפנה את תשומת הלב לתוכנית הכוללת של חמאס.

מחבלי חמאס (צילום:  REUTERS/Suhaib Salem REUTERS SJS)
מחבלי חמאס (צילום: REUTERS/Suhaib Salem REUTERS SJS)

"אז חמאס בנה את האסטרטגיה הגדולה הזו כדי להשמיד את ישראל, ולהרוג את כל היהודים", הוא קובע ומציין כי "זה ייחודי שיש לנו ארגון טרור שאף אחד לא מוכן להקשיב לו, גם כשהוא אומר, 'זה בדיוק מה שניסיתי לעשות, זו התוכנית שלי'".

"הם אמרו  מאז תחילת המלחמה, 'אחזור על 7 באוקטובר', 'זה היה רק חימום', ו'אני רוצה לעשות את זה שוב ושוב כדי להשיג את האסטרטגיה הגדולה שלי'", הוסיף.

גישתו של חמאס, מסביר ספנסר, חורגת מטקטיקות הלוחמה הקונבנציונלית, ומטרתה לנצל את תגובת הקהילה הבינלאומית לפגיעה באזרחים, לגרור גינוי עולמי לישראל, להקשות על פעולות צה"ל ולהגן על יכולותיו הצבאיות של חמאס במסווה של ביטחון אזרחי.

"האסטרטגיה שלהם למלחמה היא לגרום לכמה שיותר אזרחים להיהרג כדי להרוג את כולם, כדי שהעולם יכריח את צה"ל לעצור", הסביר.

מרכיב קריטי בתשתית הצבאית של חמאס הוא רשת המנהרות שלו, המשרתת, לדברי ספנסר, מטרה כפולה: להקל על פגיעה באזרחים ישראלים ולהאריך את העימות, תוך הימור על לחץ בינלאומי להגביל את פעולות צה"ל.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

"כל רשת המנהרות שלהם מתחת לכל מתקן אזרחי היא עניין של קניית זמן ורצון בינלאומי לכמה זמן הם יתנו לצה"ל להמשיך כי הם רוצים שצה"ל ייגמר", הוא אומר וחושף את השימוש המחושב בשטחים אזרחיים לתועלת צבאית.

ספנסר מתח ביקורת על המדינות המתעקשות שישראל תפסיק את פעילותה, וטען כי התגובה העולמית לסכסוך משחקת לידי חמאס. "העולם משחק באסטרטגיה של חמאס!", אמר, וציין כי הדרישות הבינלאומיות להפסקת אש עולות בקנה אחד עם מטרות חמאס. לדברי ספנסר, העולם "נותן לחמאס תקווה" שהאסטרטגיה שלהם עובדת.

"האסטרטגיה שלהם להשתמש במגינים אנושיים, לגרום כמה שיותר הרס, לשכנע את העולם שאי אפשר לנצח אותם ושהמלחמה צריכה פשוט להיפסק, עובדת ב-100 אחוז, למרות המציאות בפועל של מה שההצלחות חסרות התקדים של צה"ל השיגו בפועל בשטח", אמר.

"הדרך המהירה ביותר להביא לסיום המלחמה היא להשמיד את גדודי חמאס שנותרו", הוסיף.

חיסול מחבל החמאס (צילום :דובר צה"ל)

עם זאת ציין, כי למרות מאמציה של ישראל לפרק את יכולותיו הצבאיות של חמאס ולצמצם את הפגיעה באזרחים, חמאס רואה בכל סוג של הישרדות ניצחון, תוך מינוף תנועת האזרחים ובני הערובה כדי לזכות באהדה בינלאומית וגינוי נגד ישראל.

באשר למה שנדרש כדי שישראל תשיג ניצחון, ספנסר מנה את החזרת בני הערובה והשמדת חמאס וכל יכולותיו הצבאיות כדי להבטיח "גבול ישראלי בטוח".

"אנחנו יכולים להגדיר את זה, ובהגדרה, ישראל משיגה את זה", אמר.